پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ / ۱۷:۳۹
کد مطلب: 33464
۰

شیوع ام.اس در بین زنان سه برابر بیشتر از مردان

به گزارش روزنامه ایران، دکتر سید مسعود نبوی با اشاره به اینکه شیوع ام اس در بین زنان در تمام کشورهای دنیا بیشتر از مردان است، می‌افزاید: حدود چهل سال پیش نسبت شیوع این بیماری در زنان یک و نیم برابر مردان بود اما آمار نشان می‌دهد در دهه‌های اخیر این روند با افزایش روبه‌رو بوده به‌طوری‌که در حال حاضر تعداد زنان مبتلا سه تا چهار برابر شده است.


عضوهیأت مدیره انجمن مغزو اعصاب ایران، یکی از دلایل این افزایش شیوع را هورمون‌های زنانه عنوان و اظهار می‌کند: مطالعات نشان داده، استفاده از قرص‌های جلوگیری از بارداری برای مدت زمان طولانی می‌تواند یکی از ریزفاکتورهای ابتلا به ام.اس در بین زنان باشد. به گفته دکتر نبوی، علت شیوع بیشتر این بیماری در بین زنان چندان مشخص نیست اما تحقیقات نشان داده سبک زندگی زنان، استعمال سیگار، کمبود ویتامین دی، مصرف قرص‌های ضدبارداری، تأخیر در ازدواج و بارداری، کاهش تعداد بارداری و تمایل نداشتن به فرزند‌آوری عواملی هستند که در بروز این بیماری نقش دارند. این متخصص مغز و اعصاب در خصوص نقش ژنتیک در بروز ام.اس عنوان می‌کند: ژن هایی که باعث بروز این بیماری می‌شوند در زنان بیشتر از مردان است. بنابراین این دو عامل (هورمون‌های زنانه و ژن‌های مستعدکننده ام.اس) در کنار نوع زندگی در شیوع بیشتر این بیماری در زنان نقش مؤثری دارند.


وی چاقی در سنین نوجوانی و جوانی را نیز از دیگر عوامل مؤثر در بروز این بیماری دانسته،‌ می‌افزاید: ارتباط کمبود ویتامین دی با این بیماری ثابت شده و نتایج پژوهش‌ها حاکی از این است در مناطقی که افراد کمتر در معرض نور آفتاب هستند خطر ابتلای آنها افزایش می‌یابد. بنابراین اختصاص دقایق بیشتر برای حضور در معرض تابش نور آفتاب و مصرف ویتامین دی به صورت خوراکی و تزریقی می‌تواند تاحدی از بروز این بیماری پیشگیری کند.


دکتر نبوی در مورد علائم اولیه بیماری ام.اس تصریح می‌کند: از آنجایی که در این بیماری نواحی متعددی از مغز و نخاع درگیر می‌شود، علائم اولیه این بیماری نیز متعدد خواهد بود. اما از میان شایع ترین علائم این بیماری می‌توان به تاری دید، گرفتگی طولانی مدت در اندام ها، ضعف در هر دو پا، دوبینی، عدم تعادل، ضعف حرکتی و سرگیجه اشاره کرد.


البته داشتن این علائم به معنای ابتلای قطعی به این بیماری نیست و افرادی که این علائم را دارند ابتدا باید به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنند تا آزمایش‌ها و معاینات کافی مانند آزمایش مایع نخاع انجام شود تا در صورت رد سایر بیماری‌ها بتوان به تشخیص بیماری ام.اس رسید. عضو هیأت علمی دوازدهمین کنگره بین‌المللی ام.اس توصیه می‌کند: افرادی که یکی از علائم ذکر شده را دارند باید به آن توجه کرده، بسرعت به پزشکان مربوطه مراجعه کنند. به گفته عضو هیأت مدیره انجمن ام.اس، اگر همزمان با بروز نخستین علائم مشخص شود بیمار به «ام.اس» یا «پیش ام‌.اس» مبتلا شده، با ارائه درمان‌های لازم می‌توان از بروز بیماری پیشگیری و بیمار را درمان کرد. وی در ادامه تأکید می‌کند: بیمارانی که به موقع درمان می‌شوند وضعیت درمان آنها بسیار بهتر از افرادی است که درمان خود را با تأخیر آغاز می‌کنند.


هرچند ام.اس درمان قطعی ندارد اما در دهه اخیر پیشرفت‌های زیادی در زمینه درمان و کنترل آن حاصل شده است. دکتر نبوی با تأکید بر اینکه شناسایی و کنترل ریزفاکتورها در پیشگیری از ابتلا بسیار مهم است توصیه می‌کند: افراد جامعه باید فاکتورهای خطرزا در مورد این بیماری را بشناسند و اگر علائمی دارند سریعتر به پزشکان مربوطه مراجعه کنند تا در صورت تشخیص ام.اس هرچه سریعتر درمان‌های لازم را بگیرند.
البته بهتر است برای افزایش آگاهی‌های خود در خصوص این بیماری اطلاعات لازم را از سایت‌های علمی و انجمن‌های علمی و پزشکان مربوطه دریافت و از مراجعه به افراد فاقد صلاحیت یا سایت‌های نامعتبر پرهیز کنند.

 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو