کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازديد رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره از يك خبرگزاري

خبرگزاری فارس , 28 مهر 1394 ساعت 8:17

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره از تشکیل «ستاد امداد مشاوره و روانشناختی آسیب‌دیدگان و خانواده جانباختگان فاجعه منا» خبر داد و گفت: 1200 روانشناس و مشاور آماده ارائه خدمات به حجاج و خانواده‌های جانباختگان فاجعه منا هستند.


به گزارش ميگنا دكترعباسعلی الهیاری در بازدید از خبرگزاري فارس از تشکیل «ستاد امداد مشاوره و روانشناختی آسیب‌دیدگان و خانواده جانباختگان فاجعه منا» خبر داد و افزود: فاجعه منا رخدادی رنج‌آور بود که فرمایشات قاطعانه رهبر معظم انقلاب توانست بخشی از آلام مردم را تقلیل دهد زیرا اگر این اتفاق نمی‌افتاد و خدایی ناکرده به پیکرهای جانباختگان فاجعه توهین می‌شد، این سوگ می‌توانست به فاجعه‌ای تبدیل شود.

وی ادامه داد: در چنین بحران‌هایی این سوال پیش می‌آید که نقش خطاهای انسانی در بروز فاجعه چقدر است.

عضو اسبق شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اهداف «ستاد امداد مشاوره و روانشناختی آسیب‌دیدگان و خانواده جانباختگان فاجعه منا»، گفت: این ستاد چند گروه هدف را در نظر گرفته است که گروه اول افرادی هستند که در عمق فاجعه بوده‌اند هر چند که آنها نیز به دو گروه افرادی که شاهد فاجعه بوده و کسانی که در مکان‌های دیگری حضور داشتند تقسیم می‌شود؛ گروه هدف بعدی خانواده‌های جانباختگان هستند که با وجود آمادگی برای جشن و شادی اکنون به برپایی مراسم تدفین عزیزان خود می‌پردازند.

رئیس سازمان نظام روانشناختی و مشاوره از تهیه پروتکلی به مدیران کاروان‌ها خبر داد و اظهار داشت: این پروتکل روان‌درمانی برای حمایت روانی از حجاج در نظر گرفته است و امیدواریم در این چند روز باقی مانده بتواند مؤثر واقع شود.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 1200 متخصص حوزه سلامت روان که دوره مداخله در بحران را دیده‌اند، گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده این متخصصان باید قدم به قدم در کنار خانواده جانباختگان باشند تا توان سازگاری آنها را بالا ببرند. 

 

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برای کمک به حجاج سایر کشورهای اسلامی،‌ اظهار داشت: ستاد مذکور با بهره‌مندی از 1200 روانشناس و مشاور آموزش‌دیده،‌ آمادگی دارد تا در صورت همکاری وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌های ذیربط،‌خدمات رایگان روانشناسی و مشاوره را برای اولین بار به تمام کشورهای اسلامی که در فاجعه منا آسیب‌دیده‌اند ارائه کند.

الهیاری ادامه داد: ممکن است حجاج و خانواده جانباختگان به جلسات متعدد فردی یا گروهی در زمینه روانشناختی احتیاج داشته باشند که تمام این جلسات به صورت رایگان تا هر زمانی که آنها تشخیص دهند از سوی این ستاد برگزار می‌شود.

وی افزود: همچنین به مسئولانی که قرار است به دیدار این خانواده‌ها بروند توصیه می‌کنیم این رفتار خداپسندانه را به دور از هیاهو رسانه‌ای و دوربین‌های خبری انجام دهند.

رئیس سازمان نظام روانشناختی و مشاوره رفتار هوشمندانه مردم و رسانه‌ها را در برخورد با فاجعه منا مؤثر عنوان کرد و اظهار داشت: دامن زدن و افزایش استرس می‌تواند موجب افسردگی بازماندگان و سایر افراد شود. جامعه ما اکنون نیاز به امید دارد و رسانه‌های گروهی باید این پیام را منتقل کنند که مسئولان در صدد ارائه خدمات روانشناختی به حجاج و خانواده‌های جانباختگان هستند و علاوه بر این موضوع فاجعه منا را از طریق مجامع بین‌المللی دنبال می‌کنند.

وی با تأکید برای حضور مشاور و روانشناس در کاروان‌های حجاج و ‌کنندگان تصریح کرد: اگر امکان حضور مشاور یا روانشناس در کاروان‌های زیارتی وجود نداشته باشد، می‌توان زائران را قبل از اعزام به حج یا عتبات عالیات نسبت به مداخله در بحران آموزش داد.

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره آمادگی این را دارد تا در این زمینه مؤثر باشد و امیدواریم مسئولان مرتبط نیز این را بدانند که سوگ و ضربه روانی نیاز به درمان مشاوره‌ای علمی و تخصصی دارد و دارو  تنها بخشی از درمان را شامل می‌شود.

وی افزود: اگر اجرای برنامه‌های ستاد با تأخیر انجام شود، دیرتر نیز نتیجه می‌گیریم.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از برنامه‌هایی که در نظر گرفته‌ایم «ابر سلامت» است که در فضای مجازی به فعالیت می‌پردازد.


کد مطلب: 33544

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/33544/بازديد-رئیس-سازمان-نظام-روانشناسی-مشاوره-يك-خبرگزاري

میگنا
  https://www.migna.ir