پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ / ۱۳:۴۶
کد مطلب: 33569
۱

مراجعه تیم های روانشناسی به منازل جانباختگان منا و مداخلات روانی اجتماعی

مراجعه تیم های روانشناسی به منازل جانباختگان منا و مداخلات روانی اجتماعی
به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر علی باصری در کارگاه آموزشی مداخلات روانی اجتماعی در بلایا، گفت: گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی توجیهی یک روزه، با هدف مداخلات روانی، اجتماعی و کاهش آسیب های روانی، ناشی از حادثه منا برای گروه های هدف کرد.

وی افزود: چنان که تحقیقات نشان می دهد، بعد از وقوع یک حادثه یا بلا، شیوع اختلالات روانپزشکی 50 درصد افزایش می یابد و علاوه بر این، پژوهش ها نشان داده که این اختلالات گاهی تا یک سال و یا حتی تا پایان عمر، ادامه خواهد یافت که این مهم برای فرد و خانواده وی، آسیب هایی را ایجاد خواهد کرد و آمارها نشان می دهند که این آسیب ها عامل مهمی در ایجاد ناتوانی در طول عمر است.

باصری افزود: گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای پیشگیری از ایجاد آسیب های عمده روانپزشکی و به منظور شناسایی سریع افراد در معرض خطر در زائران و خانواده های آنها، اقدام به تشکیل تیم های روان شناختی نموده است تا به این وسیله بتواند افراد آسیب دیده را شناسایی و مداخلات به موقع اجتماعی، روانی داشته باشد.

سرپرست گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: در این کارگاه تمام روانشناسان دانشگاه و برخی از روانشناسان سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش حضور داشتند و راجع به اطلاع رسانی در خصوص شیوه اجرای مداخلات به نحوی که در فاز اول مداخله برای خانواده هایی که زائر مفقود یا متوفی دارند و فاز دوم مداخله برای تمامی زائران موجود در مراسم حج امسال و خانواده آنها صورت خواهد پذیرفت، آموزش های لازم را دیدند.

باصری ادامه داد: همچنین تقسیم بندی و ایجاد تیم های متشکل از روانپزشک، کارشناس ارشد روانشناسی و مددکار اجتماعی برای مراجعه به منازل زائران و شناسایی افراد در معرض خطر، چگونگی و شیوه مصاحبه با خانواده ها و شناسایی افراد در معرض ابتلا به اختلالات روانپزشکی، در این کارگاه آموزش داده می شود.

وی افزود: آموزش چگونگی مداخلات روانی اجتماعی در بلایا طی جلسات متعدد، آموزش در خصوص چگونگی برخورد با کودکان خانواده های حادثه دیده برای پیشگیری از عوارض روانی آینده آنها، از دیگر آموزش های لازم برای کارشناسان در این کارگاه بود. در این کارگاه نمایندگانی از اداره کل آموزش و پرورش فارس و اداره کل بهزیستی حضور داشتند و تمامی حاضران علاوه بر توجیه برنامه های اجرائی و مداخله ای، با مباحث علمی جدید از جمله مصاحبه روانپزشکی، بیماری های ناشی از حادثه و بلا، تکنیک های کنترل بیش برانگیختگی، بازگویی روان شناختی تعدیل شده و افکار مزاحم، مداخله در سوگ و تکنیک های کنترل و مدیریت درحوادث و بحران آشنا شدند.
در این کارگاه ارائه مطالب علمی و اجرایی به عهده اعضای گروه سلامت روان معاونت بهداشتی و تعدادی از اعضا هیئت علمی گروه روانپزشکی بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.