جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ / ۱۷:۲۱
کد مطلب: 33574
۴
۸

وزیر بهداشت: پذیرش در رشته روانشناسی بالینی باید توسط وزارت بهداشت صورت گیرد

وزیر بهداشت: پذیرش در رشته روانشناسی بالینی باید توسط وزارت بهداشت صورت گیرد
به گزارش میگنا دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه بازدید از بیمارستان آموزشی درمانی روانپزشکی ایران، درباره رشته روانشناسی بالینی گفت: یکی از تصمیمات نادرست سالهای گذشته را تربیت دانشجویان توسط وزارت علوم، در رشته هایی بوده است که به هیچ عنوان از بهداشت و درمان جدا نیستند که نمونه آن روانشناس بالینی است.

وزیر بهداشت افزود: روانشناس بالینی حتما باید در زیر مجموعه وزارت بهداشت، تربیت شود در حالی که وزارت علوم، سالانه چندین هزار روانشناس بالینی را تربیت می کند و این شرایط به این رشته منحصر نمی شود چرا که در برخی از رشته ها، دانشجویان حتی یک روز هم دوره بالینی را نمی بینند.

وی گفت: طبق سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، تولیت سلامت با وزارت بهداشت است طی چندین جلسه با وزارت علوم، در روزهای آینده در خصوص استفاده از بالین برای برخی رشته ها تصمیم گیری خواهد شد.

وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که روانپزشکان نمی توانند کار روانشناسان را انجام دهند و در این زمینه همپوشانی وجود دارد، برنامه وزارت بهداشت در این خصوص چیست، اظهار داشت: همپوشانی که قطعا وجود دارد اما بخش عمده ای از کار روانپزشک مربوط به روانکاوی و روان درمانی است.

وی افزود: روانپزشکی تنها محدود به دادن دارو و یا شوک درمانی نیست اما متاسفانه در سالهای گذشته تصمیمات نادرستی گرفته شد که به سلامتی مردم آسیب رساند. هاشمی تأکید کرد: از نظر ما روانشناسان، روانپزشکان، پرستاران این حوزه جزیی از تیم پزشکی هستند و لازم است تا در قالب مصوبات شورای گسترش وزارت بهداشت مجوز گرفته و توسعه یابند که حدود اختیارات، روابط و حیطه درمانی آنها مشخص شود.

وی تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته دنیا، روان کاوی و روان درمانی بخشی از روانپزشکی است و اخیرا هم پس از دوره تخصص، رشته ای جدید تحت عنوان فلوشیپ روان درمانی راه اندازی شد و ما نیز بر توسعه این رشته توجه داریم.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی به این نکته توجه و اهتمام دارند که آموزش چنین رشته ها و گروه های مشابهی که با سلامت مردم سر و کار دارند در قالب مصوبات شورای گسترش وزارت بهداشت صورت گیرد.
مرجع : خبرگزاری مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

هادی
Iran, Islamic Republic of
ایول خدا میکرد الان که ما داریم روانشناسی میخونیم بگن دیگه شما زیر مجموعه وزارت بهداشت هستید عجب کلاسی داشت از اون طرف هرکس هم میخواست توی این رشته بیاد باید مثل پزشکی زحمت میکشید یوهاهاهاها(خنده بدجنسی) :)
روانشناس آینده
Iran, Islamic Republic of
عجب روانشناسی بشین شما با این طرز تفکرتون!!
میدونین که همیشه پشت هر شوخی اندکی واقعیت وجود دارد!
روانشناس آینده
Iran, Islamic Republic of
ای کاش کمی عمیق تر به این مساله بپردازن و به جای اینکه رشته ی روانشناسی بالینی که اصلا مربوط به رشته ی انسانی است را از وزارت علوم جدا کنند و این فرصت رو از داوطلبان علاقه مند و واقعا مستعد این رشته بگیرند٬بیایند اون رو توسعه بدهند و در حوزه ی درمان و کلینیک بیشتر وارد کنند یعنی دوره ها یا طرح های اموزشی واسه دانشجویان این رشته زیر نظر وزارت بهداشت بگذارند نه اینکه آن را از وزارت علوم خارج کنند!
جودكي
Iran, Islamic Republic of
منم با وزير محترم موافقم
مریم
Iran, Islamic Republic of
{وی افزود: روانپزشکی تنها محدود به دادن دارو و یا شوک درمانی نیست اما متاسفانه در سالهای گذشته تصمیمات نادرستی گرفته شد که به سلامتی مردم آسیب رساند.}
سوال : ایا شما روانپزشکی سراغ دارید که اینکارو نکنه ؟! بنابراین ابتدا روانپزشک ها را درست تربیت کنید و سپس .... درضمن اینکه اشاره نمودید کار روانپزشک رواندرمانی هم هست تا زمانی که شخصی ابزاری مثل دارو در دست داره از همان راه کوتاه استفاده می کنه . مثل این می ماند به کسی که می تواند مطلبی را با دستگاه کپی کند و کارش سریع تر راه بی افتد بگویید هر صفحه را خودت بنویس .... یک روانشناس هر انسانی را از نو و از درون خودش می نویسد و یک روانپزشک فقط آنها را کپی می کند . تو افسرده ای این دارو ...اوه تو وسواس دارو پس این یکی دارو ....تو هم که مثل نمونه ای که در دی اس ام اشاره شده می مونی تو هم فلان دارو ....
RaHa
Iran, Islamic Republic of
روانشناس ده 12 سال درس میخونه اما روانپزشک بعد از گرفتن دکتری عمومی سه سال درس میخونه دکنر روانشناس حد اقل سه تا پایان نامه مینویسه (لیسانس-فوق-دکتری)اما روانپزشک نه قطعا هنر روانشناس بالاتره ولی دعوایی نداریم
سیدرضا
Iran, Islamic Republic of
بخشی از حرف های آقای دکتر که اشاره به پذیرش انحصاری رشته روان شناسی بالینی در وزارت بهداشت داشت، کاملا درست و متین هستند. اصلا بر منکرش لعنت...

اما به بخش دوم فرمایشات ایشان انتقاداتی وارد است.
به عنوان مثال حمایت ایشون از دوره فلوشیپ روان درمانی برای روان پزشکان. مثل این می مونه که روان شناسان بالینی به اعتبار یک دوره مثلا سه ساله حق تجویز دارو داشته باشن.
و اینکه آقای وزیر از اصطلاح روان کاوی ( روان تحلیل گری) درست به جا استفاده نفرمودند. روان کاوی رو تقریبا مترادف با روان درمانی استفاده کردند که اصلا صحیح نیست.
م
Iran, Islamic Republic of
جناب اقای هاشمی وزیر محترم بهداشت حال که دال روانکاوی از دهان شما به بیرون جهیده، ان را به فال نیک میگیریم، شما هم همچون دگران خواهان آنید که بدانید روانکاوی برای شما چه دارد !!!
به وزارت بهداشت آمدیم، به شما گفتند انجمن فرویدی آمده ،نشنیده گرفتید! ٢۴ ساعت آنجا “منتظر” شما ماندیم ، ندیده گرفتید ! توهین واهانت کردید ، قانون و اخلاق را زیرپاگذاشتید ، از خود ندانستید، درک اینکه انجمن فرویدی چگونه انجمنی است تنها با فهم و درک کلمه روانکاو و روانکاوی امکان پذیر است! روانکاو می دانید کیست؟ او روانپزشک نیست که دارو و شوک و تخت و بند وغل وزنحیر تجویز کند، او روانشناس نیست که با چند تست تکلیفتان را مشخص کند او صنعتی نیست که مزخرفات! تحویل تان دهد، .... نیست که شرکت هرمی! تاسیس کند
لکان میگوید “ روانکاو” کسی است که “روانکاوی” می کند.
او حقیقت تان را از دهان خودتان بیرون خواهد کشید!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.