جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ / ۱۸:۱۳
کد مطلب: 33579
۱
زيانده بودن بيمارستان‌هاي رواني

بيمارستان‌هاي تامين‌اجتماعي، بخش رواني ندارند

بيمارستان‌هاي تامين‌اجتماعي، بخش رواني ندارند
تابوي ذهني بيماري‌هاي رواني هنوز در ايران نشكسته و براي مراجعه به مشاور يا روانپزشك بايد از خطوط قرمز رد شوند. اين در حالي است كه افسردگي در ايران به‌ويژه در بانوان رو به افزايش است. عدم درمان به‌موقع اين بيماري مي‌تواند علاوه بر هزينه‌هاي هنگفتي كه به سبد خانواده اضافه مي‌كند. در جامعه پزشكي و بين مراكز درماني هم مشكلاتي مطرح است.

كنترل بيماري‌هاي رواني ضريب امنيت جامعه را افزايش داده و درمان به‌موقع منجر به كاهش هزينه‌هاي تحميلي بيش از حد به وزارت بهداشت و درمان، دولت و جامعه مي‌شود. «طبق قانون بايد 10درصد كليه بيمارستان‌ها به بخش اعصاب و روان اختصاص يابد. متاسفانه مسوولان بيمارستان‌ها فكر مي‌كنند وجود بخش اعصاب و روان جايگاه بيمارستان را تحت تاثير قرار مي‌دهد. اين درحالي است كه هر بيمارستان تازه تاسيسي كه 10درصد بيمارستان را به اين بخش اختصاص ندهد، تخلف قانوني انجام مي‌دهد. انجمن روانپزشكي بايد اسامي اين بيمارستان‌ها را منتشر كند و در اختيار مراجع قانوني (وزارت بهداشت) قرار دهد.

روزنامه تعادل در ادامه نوشت: بيمارستان‌هاي اعصاب و روان در جاهاي خاصي قرار دارد، بنابراين طبيعي است كه اين بخش از حد استاندارد پايين‌تر باشد. معتقدم با وجود اينكه بهترين متخصصان را داريم باز هم از استانداردها بسيار دور هستيم.» اين را دكتر هادي معتمدي به روزنامه تعادل مي‌گويد.

اما فقط جامعه و مسوولان بيمارستان‌ها نيستند كه در مشكلات بخش رواني تاثير دارند. مسلما مسوولان تصميم‌گير نيز در پايين بودن حد استاندارد اين حوزه تاثير بسزايي دارند. دكتر معتمدي در ادامه مي‌افزايد: «داروهاي اعصاب و روان به راحتي در اختيار قرار نمي‌گيرند و جزو بيماري‌هاي خاص قرار نمي‌گيرد و بيمه‌ها زير بار پرداخت درست هزينه‌هاي بيماري‌هاي اعصاب و روان مزمن نمي‌روند. ما هميشه اين مشكل را داريم. تعرفه‌هاي اين بخش بسيار زياد است و فاصله زيادي بين درآمد يك روانپزشك و ساير متخصصين وجود دارد. حجم زياد بيماران رواني كه بارسنگيني را هم بر مسائل اقتصادي كشور دارد، رسيدگي درستي نمي‌شود.» او در مورد آمار بيماران رواني هم مي‌گويد: «ما هم مانند همه كشورها چيزي حدود 2 تا 3درصد روانپريش، يك درصد بيمار اسكيزوفرن، 15درصد افسرده و بيش از 20درصد مضطرب در جامعه ما زندگي مي‌كنند. اكثر مردم يكي از بيماري‌هاي اعصاب و روان را در دوره‌يي از زندگي خود تجربه‌كرده‌اند. اگر هر بيمار اسكيزوفرن يك هفته بستري شدن در كل دوره درمان نياز داشته باشد، به 700هزار تخت احتياج داريم.»

وزير بهداشت از بيمارستان روانپزشكي ايران ديدن كرد. دكتر سيدحسن هاشمي با بيان اينكه چندين برابر تخت‌هاي فعلي نيازمند ايجاد تخت و ساخت بيمارستان‌هاي استاندارد جديد روانپزشكي هستيم، مي‌گويد: «بيمارستان‌هاي روانپزشكي در كشور ساخته مي‌شود. متاسفانه به بيماران اعصاب و روان كم‌توجهي شده است. با وجود 40هزار بيمار اعصاب و روان در كشور متاسفانه تنها امكان بستري كمتر از 10هزار نفر از اين تعداد را داريم و اين درحالي است كه 50درصد اين بيماران از بيماري خود مطلع نيستند يا اصلا براي درمان مراجعه نمي‌كنند.»

بنا به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، وي با بيان اينكه بايد بيمارستان‌هاي جديد روانپزشكي براي رفع كمبودها در كشور ساخته شود، عنوان كرد: اگرچه اين امر در كوتاه‌مدت ميسر نيست اما دولت درخصوص توجه ويژه به حوزه روانپزشكي و سوختگي اهتمام ويژه‌يي دارد و از هيچ نوع حمايتي دريغ نخواهد كرد. چندين برابر تعداد تخت فعلي نيازمند ايجاد تخت جديد براي بيماران اعصاب و روان هستيم. براي رفع كمبودها همه تلاش خود را به‌كار خواهيم گرفت.

وزير بهداشت ضمن قدرداني از موفقيت‌هاي علمي و كسب رتبه‌هاي برتر گروه روانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي ايران و اساتيد اين بيمارستان، از آغاز اجراي ارائه مشاوره‌هاي سلامت روان براي هشت ميليون نفر جمعيت كشور خبر داد و ابراز اميدواري كرد: با اهتمام جدي دولت در مساله اشتغال و رفع مشكل بيماري به عنوان يكي از بروز بيماري‌هاي رواني، شاهد كاهش تعداد اين بيماران در كشور باشيم.

دكتر سيدحسن هاشمي در مورد دارو و هزينه‌هاي درماني بيماران اعصاب و روان نيز گفت: اين بيماران بايد دوره طولاني دارو مصرف كنند، داروهايشان بسيار پرهزينه است، حمايت‌هاي بيمه از آنان كم است و اخيرا بيمه‌ها تسهيلاتي را ايجاد كرده‌اند و اميدواريم حمايت‌ها در اين بخش افزايش يابد.

حضور خيرين بخش خصوصي در بخش رواني

با وجود تمام اين تفاسير باز هم بخش خيران از سرمايه‌گذاري در اين بخش غافل نمانده‌ است. 250مركز خصوصي نگهداري بيماران مزمن 50 تا 100نفري در كشور وجود دارد. با وجود استقامتي كه در اين حوزه داشتند اما آنها هم از بي‌مهري اختصاص بودجه‌يي رنج مي‌برند. دكتر هادي معتمدي، در اين مورد مي‌گويد: «سرانه‌ ماهانه كه اين مراكز از بهزيستي دريافت مي‌كنند حدود 350 تا 500هزار تومان پولي است كه دولت براي بيماران رواني مزمن پرداخت مي‌كند روزي 30هزار تومان است. بيمه‌ها فقط داروهايي كه از داروخانه تهيه مي‌شود را تقبل مي‌كنند. يك مركز براي ارائه خدمات استاندارد به

يك ميليون تا يك ميليون و نيم پول نياز دارد كه هزينه‌هايشان به نقطه سر به سري برسد.»

انگ‌زدايي در بيمارستان‌هاي جنرال

مسوول تقسيم بودجه بيمارستان‌هاي دولتي نيز در گفت‌وگو با «تعادل» مي‌گويد: «مسووليت ساماندهي و رسيدگي به بيماران رواني مزمن با بهزيستي است. در حال حاضر بيمارستان‌هاي روانپزشكي در كل كشور وجود دارد.»

دكتر رضا رضايي بااشاره به اينكه مردم حاضر نيستند بيماران رواني خود را در بيمارستان‌ بستري كنند، مي‌افزايد: «بستري شدن بيماران رواني شغل و آينده افراد را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد. اما اختلالات خلقي و روانپزشكي مانند ساير بيماري‌هاست. در بيمارستان‌هاي جنرال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ما براي انگ‌زدايي اين بيماران 10 درصد بيمارستان‌ها را به اين بيماران اختصاص داديم.»

اما دكتر رضا رضايي بحث متفاوت‌تر از دكتر معتمدي مطرح مي‌كند. به گفته وي 10درصد تخت‌هاي ICU و وي‍ژه بايد به بخش روانپزشكي اختصاص يابد اما وزارت بهداشت به دنبال اين است كه ظرفيت‌هاي خالي بخش‌هاي بيمارستان‌هاي جنرال به بخش‌هاي رواني تبديل شود. براي اين امر اعتبار هم اختصاص داده‌ايم. با اين طرح هم ظرفيت‌هاي خالي بيمارستان‌ها پر مي‌شود و هم نيازي نيست كه مردم با استرس و به صورت پنهان به بيمارستان روانپزشكي مراجعه كنند.

مسوول تقسيم بودجه بيمارستان‌هاي دولتي به صراحت اعلام مي‌كند: «بخش خصوصي تمايلي به ورود به بخش روانپزشكي ندارد. ارتش و تامين اجتماعي هم يك بخش روانپزشكي در بيمارستان‌هاي خود نگنجانده است. بيمارستان‌هاي رواني جزو بيمارستان‌هاي ضررده هستند.»

دكتر رضا رضايي با بيان اينكه اكثر بيماران نمي‌تواند هزينه‌هاي خود را پرداخت كنند، مي‌گويد: «سهمي كه بايد بيماران به بيمارستان بدهند را ندارند. به همين دليل ما در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي يك رديف بودجه به اين بخش اختصاص داده‌ايم و به بيمارستان‌هاي رواني كمك مالي مي‌كنيم. اعتبار بخش رواني براي سال 93 در وزارت بهداشت 35ميليارد تومان است. اين اعتبار در قالب سوبسيد به بيمارستان‌ها پرداخت مي‌شود تا بيماران رواني را قبول كنند. وزارت بهداشت از محل اعتبارات خود اين كار را شروع كرديم و موفق هم بوديم. ضمن آنكه در برنامه‌هاي خود گنجانده‌ايم كه بعد از ترخيص از بيمارستان، وضعيت بيمار را هر دو هفته يك‌بار چك كنيم و او را تحت كنترل داشته باشيم تا مشكل خاصي برايش پيش نيايد.»

 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم