کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قلیان‌ با طعم مواد روان‌ گردان‌!

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران , 30 مهر 1394 ساعت 14:06

در برخی واحدهای ارائه دهنده قلیان، مواد روان گردان، قارچ و فلزات سنگین سمی را به قلیان اضافه می‌کنند.


دکتر سیاری معاون بهداشت وزیر بهداشت، در خصوص وجود مواد روان‌گردان در قلیان ‌های ارائه شده در برخی واحدها گفت:در بررسیهایی که همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی ایران داشته‌اند با همکاری قوه‌ قضائیه، متوجه شده‌ایم که در بعضی واحدهایی که قلیان ارائه می‌کنند، مواد روان گردان به آن اضافه می‌کنند و با آزمایشاتی که صورت گرفت این قضیه به اثبات رسیده است. همچنین از برخی بیمارستان ها گزارش هایی مبنی بر مسمومیت با قلیان داشته‌ایم و وقتی بررسی کردیم متوجه شدیم علائمی که این بیماران دارند، همان مسمومیت با مواد روان گردان است.

وی در خصوص مواد دیگری که علاوه بر روان‌گردان‌ها در قلیان ‌ها اضافه می‌شود، عنوان کرد: در این دخانیات علاوه بر اینکه مواد روان گردان بوده است قارچ و فلزات سنگین سمی که سرطان‌زا هم هستند نیز از جمله موادی است که به قلیان ‌ها اضافه می‌کنند که باعث بروز آسم و اختلالات مزمن تنفسی در فرد می‌شود، بنابراین ما به مردم هشدار می‌دهیم.

سیاری در خصوص قلیان ‌های معطر افزود: قلیان ‌های معطر از ترکیب عسل(نوعی موم) و گریسیلین( از نوع صنعتی) به وجود می‌آیند. بنابراین این واحدها دخانیات را با موادی که به آن اضافه می‌کنند تغییر می‌دهند که این مواد استاندارد نیستند و نه تنها به سلامت روان بلکه به سلامت جسمی فرد نیز آسیب می‌زنند و گاهی نیز منجر به اعتیاد فرد می‌گردند.


کد مطلب: 33589

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/33589/قلیان-طعم-مواد-روان-گردان

میگنا
  https://www.migna.ir