جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲ آبان ۱۳۹۴ / ۱۸:۴۸
کد مطلب: 33617
۱

نیمی از معتادان کشور شاغلند

نیمی از معتادان کشور شاغلند

به گزارش ایرنا انوشیروان محسنی بندپی روز چهارشنبه در چهارمین نشست کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی استان تهران در محل شیرخوارگاه آمنه افرود: یکی از مصادیق ظرفیت های موجود در جامعه استفاده از سازمان های مردم نهاد(NGO) با محوریت فعالیت های خیرخواهانه برای کاهش آسیب های اجتماعی است که دولت و خود مردم از آنها بی بهره اند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: تلاش برای نهادینه کردن امر پیشگیری در بروز و شیوع آسیب های اجتماعی و معلولیت ها و نیز ارایه و استاندارد کردن خدمات تخصصی در این حوزه، دو راهبرد دیگر سازمان بهزستی براساس رویکرد دولت یازدهم است.
وی با بیان اینکه تقدم پیشگیری و ارتقاِی آگاهی و دانش جامعه از عوامل موثر در بروز معضلات اجتماعی است تصریح کرد: برای مثال اگر عارضه و ناتوانی فرد در دوران کودکی شناسایی شود، درمان و جلوگیری از پیشرفت بیماری راحت تر صورت می گیرد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: با اجرای گسترده طرح های جلوگیری از تنبلی چشم و غربالگری شنوایی سنجی در طول سال های متوالی توانستیم پوشش گسترده ای در کل کشور برای پیشگیری از بیماری های مرتبط ایجاد کنیم.
محسنی بندپی با تاکید بر اینکه برای حل معضلات اجتماعی باید به موضوع آموزش و افزایش گروه های خدمات مشاوره ای در کل کشور توجه کنیم خاطرنشان کرد: پنج هزار گروه مشاوره در محل های بحران زای سراسر کشور حضور دارند.
وی با اشاره به ضرورت ارایه و استاندارد کردن خدمات تخصصی در حوزه معضلات اجتماعی اظهار کرد: با توجه به اینکه تمام امور مربوط به تصدی گری سازمان به غیر از تولیت شیرخوارگاه ها به بخش خصوصی واگذارشده، باید نسبت به استاندارد کردن خدمات این مراکز اقدام کنیم.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: اگر مراکز خصوصی در حوزه معضلات اجتماعی خدمات استاندارد و با کیفیتی را ارائه کنند به طور قطع بازگشت این افراد به جامعه و خانواده با شرایط بهتر و سریع تری صورت می گیرد.
محسنی بندپی به تفاوت شیوه برخورد با آسیب های اجتماعی نسبت به آسیب های جسمی اشاره و اظهار کرد: آسیب اجتماعی پدیده ای مشکل و چندوجهی است.
وی تاکید کرد: سازمان بهزیستی کشور در حال تدوین برنامه های عملیاتی متناسب با سه راهبرد تعریف شده خود است.
محسنی بندپی با اشاره به اینکه تحولات شیوه زندگی، ساختار اجتماعی و نبود تفکر سیستمی و پیشگیرانه موجب افزایش رو به رشد آسیب های اجتماعی شده است خاطرنشان کرد: آمارهای نگران کننده ای از پدیده های اجتماعی از جمله طلاق، اعتیاد، کودکان کار و خیابانی در کلانشهر تهران و سایر نقاط کشور وجود دارد.

* بیش از 50 درصد معتادان شاغل هستند
رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه براساس بررسی های انجام شده در سطح کشور، بیش از 50 درصد از معتادان کشور شاغل هستند افزود: آسیب های اجتماعی پیامدهای گسترده ای دارد و برای مثال پدیده اعتیاد وقوع جرایم را افزایش می دهد، آمار طلاق را بالا می برد و بهره وری را نیز کاهش می دهد.
وی گفت: برای کاهش آسیب ها و معضلات اجتماعی باید در بررسی ها و ارزیابی ها به نقش فرد و خانواده، نهادها و موسسات عمومی و خصوصی فعال در این حوزه توجه ویژه ای صورت گیرد.
محسنی بندپی با انتقاد از بی توجهی نسبت به نظام اجتماعی در برنامه های پنج ساله کشور خاطرنشان کرد: در برنامه های سوم، چهارم و پنجم کشور به غیر از تدوین برخی سیاست های تنبیهی برای کاهش مسایل اجتماعی اقدامی صورت نگرفته است.
وی با اشاره به غالب بودن نگاه اقتصادی در تدوین برنامه های توسعه کشور گفت: در تدوین برنامه ششم توسعه کشور تغییر نگاه لازم در این ارتباط صورت گرفته و اکنون برنامه ریزان سازمان مدیریت و برنامه ریزی اهتمام ویژه ای برای تدوین احکام اثربخش، کارآمد و موثر دارند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور ابراز امیدواری کرد با بهره گیری از قوانین و آیین نامه های برنامه ششم در سامان دهی قشر آسیب دیده اجتماعی پیشرفت های خوبی صورت گیرد.
محسنی بندپی با تاکید بر اینکه دولت روحانی نگاهی علمی، فنی و تخصصی به حل آسیب های اجتماعی دارد خاطرنشان کرد: آخرین اقدام دولت یازدهم در این راستا ارایه لایحه بازنگری حمایت قانونی از حقوق معلولان در شهریور ماه گذشته به مجلس شورای اسلامی بود که در صورت تصویب و اجرایی شدن، تاثیرات موثر و مثبتی در بخش های مختلف زندگی این افراد خواهد داشت.

* افزایش 25 درصدی مستمری پرداختی به مراکز نهگداری آسیب دیدگان اجتماعی
رئیس سازمان بهزیستی از افزایش 25 درصدی مستمری پرداختی به مراکز نگهداری آسیب دیدگان اجتماعی کشور خبر داد و گفت: این افزایش سرانه که بالاتر از نرخ تورم نیز هست از ماه جاری اعمال شده است.
وی با اشاره به اینکه برای ارتقای کیفیت خدمات و اثربخشی سیستم باید نسبت به پرداخت هزینه تمام شده ارایه خدمات به مراکز نگهدای اهتمام ورزیم، تاکید کرد: تنها با این شیوه مطالبه خواهی و نظارت موثر از این مراکز امکانپذیر است.
وی خاطرنشان کرد: براساس برنامه ششم باید پرداخت مستمری خود را به قیمت تمام شده در این حوزه نزدیک کنیم.

* اعلام آمادگی سازمان بهزیستی برای بدست گرفتن تولیت اجرایی مقابله با آسیب های اجتماعی
رئیس سازمان بهزیستی ضمن اعلام آمادگی برای بدست گرفتن تولیت اجرایی مقابله با آسیب های اجتماعی در استان تهران افزود: با توجه به محدودیت های استانداری تهران آمادگی داریم با همکاری دستگاه های اجرایی مرتبط، چهره کشور و به خصوص پایتخت را از آسیب های اجتماعی پاک کنیم.
محسنی بندپی تاکید کرد: بهزیستی به تنهایی توان این کار را ندارد و البته استانداری تهران به منظور هماهنگی دستگاه ها به خوبی عملکرده است.

* 1600 خانوار تهرانی در صف دریافت خردسال
رئیس سازمان بهزیستی به ضرورت تسهیل واگذاری شیرخواران به افراد واجد شرایط اشاره و اظهار کرد: حدود 1600 خانوار تهرانی در صف انتظار دریافت فرزند قرار دارند.
وی با بیان اینکه بیشتر نوزادان نگهداری شده در شیرخوارگاه ها کودکان بدسرپرست هستند خاطرنشان کرد: واگذاری این نونهالان براساس قانون امکانپذیر نیست و برهمین اساس در لایحه فرزندخواندگی به دنبال قراردادن پیشنهاد امین موقت (واگذاری کودکان برای نگهداری موقت) هستیم تا بسیاری از مشکلات این حوزه حل و فصل شود.
چهارمین نشست کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی استان تهران روز چهارشنبه با حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران و سایر مدیران دستگاه های اجرایی استان برگزار شد.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت