پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۳
کد مطلب: 33651
۱

چه کنیم تا دچار افزایش چربی خون نشویم؟

شیما افتخاری، کارشناس تغذیه مرکز آموزشی - درمانی بوعلی سینا قزوین در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: گاهی مقدار چربی خون، بیش از حد طبیعی است، این مسأله می‌تواند سطح کلسترول را در خون ما بالا ببرد و این موضوع هم می‌تواند خطر بیماری قلبی، حملۀ قلبی یا سکته مغزی را در ما افزایش دهد، زیرا چربی به دیواره‌های عروق خونی می‌چسبد و جریان خون را کند می‌کند.

وی افزود: هیچ فردی از رسوب رگه‌های چربی در سرخرگ‌ها که به تدریج تبدیل به پلاک‌های رشته‌ای می‌شوند در امان نیست و از عوامل اصلی خطرساز آن می‌توان به اختلالات چربی خون، دیابت، پُرفشاری خون، بی‌تحرکی، چاقی و مصرف دخانیات اشاره کرد.

افتخاری تصریح کرد: کلسترول به طور عمده از طریق غذایی که می‌خوریم مانند، گوشت قرمز، شیر، پنیر، بستنی، یا بعضی از روغن‌های غذایی و یا کره و زردۀ تخم مرغ وارد بدن ما می‌شود.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه وجود چربی‌ها به اندازه کافی و طبیعی، نه تنها مشکلی برای سلامت فرد ایجاد نمی‌کند که حتی ضروری است، اضافه کرد: همان گونه که رژیم غذایی نامناسب، در افزایش چربی خون تأثیرگذار است، رژیم غذایی سالم می‌تواند در کاهش چربی و پیشگیری از بروز این مشکل، مؤثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: پیشگیری از این بیماری‌ها باید هر چه سریع‌تر از اوایل عمر آغاز شود و عادت دادن کودکان و نوجوانان به اصول تغذیه سالم می‌تواند تا حد زیادی به این موضوع کمک کند.

افتخاری ادامه داد: بیمار‌ی‌های قلبی عروقی، بیشتر به علت بالا رفتن میزان کلسترول به وجود می‌آید و یک رژیم غذایی متعادل، در پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی- عروقی، مفید واقع می‌شود. به گفته این کارشناس تغذیه، با کاهش هر یک درصد از سطح کلسترول خون، دو درصد از میزان بروز بیماری‌های قلبی عروقی کم می‌شود.


وی با بیان اینکه هر چند دریافت کلسترول زیاد از طریق رژیم غذایی موجب افزایش کلسترول بد(LDL) می‌شود، ولی با این حال، تأثیر منفی آن کمتر از اسیدهای چرب اشباع است؛ افزود: بیشتر موادغذایی حاوی چربی‌های اشباع به ویژه چربی‌های حیوانی و جامد، منبع غنی از کلسترول بوده و محدودیت مصرف آن‌ها به کاهش کلسترول دریافتی منجر می‌شود.

افتخاری تصریح کرد: بیشتر از 30 سال است که اثر سیگار در بروز بیماری‌های قلبی - عروقی ثابت شده است و سیگار علت بسیاری از مرگ و میرها است. وی یادآور شد: زنانی که سیگار می‌کشند و قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنند 10 برابر سایر زنان در معرض خطر بیماری‌های قلبی -عروقی هستند.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه کنترل چربی خون، نیازمند خودمراقبتی است، توضیح داد: راهکارهای کنترل آن داشتن رژیم غذایی غنی از سبزی و میوه، مصرف ماهی، محدود کردن دریافت چربی‌های اشباع به کمتر از 7 درصد انرژی، چربی‌های ترانس به کمتر از یک درصد انرژی و کلسترول به کمتر از 300 میلی گرم در روز از طریق انتخاب درست، انتخاب محصولات لبنی بدون چربی و یا یک درصد چربی، به حداقل رساندن دریافت چربی‌های هیدروژنه و تهیه کردن غذاها در حد امکان به صورت کباب پز یا بخار پز و اجتناب از سرخ کردن زیاد مواد غذایی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!