جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ / ۰۸:۳۷
کد مطلب: 33670
۱

بدون موبایلم هرگز!

بدون موبایلم هرگز!
همین چند سال پیش که هنوز اینترنت و استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی مثل تبلت و تلفن‌هوشمند تا این حد در بین کاربران رواج پیدا نکرده بود، بعد از اینکه هر یک از افراد از سرکار به خانه بر می‌گشتند دور هم جمع می‌شدند و تمام سعی خود را می‌کردند که برای چند ساعت اوقات خوشی را در کنار هم سپری کنند و از هم صحبتی با هم لذت ببرند.
 
اما حالا اوضاع خیلی فرق کرده است همین‌ که یکی از اعضای خانواده به خانه می‌رسد هرکدام تبلت یا گوشی خود را به دست می‌گیرند و تا آخر شب با آن مشغول هستند. سرمیز شام به ایمیل‌هایشان جواب می‌دهند، هنگام خواب حساب‌های کاربریشان را در شبکه‌های اجتماعی مختلف چک می‌کنند و تا پاسی از شب هم مشغول کامنت‌بازی با دوستانشان هستند.
 
حالا اعتیاد به استفاده از ابزارهای دیجیتالی و مخصوصا تلفن‌های هوشمند که انجام بسیاری کارها را آسان کرده به جایی رسیده که بسیاری از کارشناسان و جامعه‌شناسان نسبت به وابستگی کاربران به این دستگاه‌های دیجیتالی هشدار می‌دهند. شاید شما هم یکی از همین افراد باشید که وابستگی زیادی به تلفن هوشمند خود دارید و تصور بودن، بدون این دستگاه برایتان غیرممکن باشد.
 
جعفر بای آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص چگونگی اعتیاد به موبایل اظهار داشت: یکی از اعتیادهای پنهان که امروزه زندگی اشخاص را در برگرفته، اعتیاد به موبایل و شبکه‌های اجتماعی است که به تدریج و مرور زمان صورت می‌گیرد و تخریب بیشتری از سایر اعتیادها به دلیل درگیری توامان جسم و روح دارد. 

از هر ۱۰ کاربر یک نفر نسبت به گوشی هوشمند خود اعتیاد دارد
نتایج حاصل از یک مطالعه جدید نشان داد از هر ۱۰ کاربر یک نفر نسبت به گوشی هوشمند خود اعتیاد دارد. محققان آمریکایی به تازگی مطالعه‌ای را روی ۲ هزار دانشجو انجام دادند و در پایان متوجه شدند ۱۰ درصد این افراد بر این باورند که به‌ نوعی اعتیاد به دستگاه الکترونیکی خود مبتلا شده‌اند. 
 
تو یک معتاد به گوشی موبایل هستی!
این آسیب شناس و محقق اجتماعی کشور خصوصیات افرادی که مستعد اعتیاد به موبایل و شبکه‌های اجتماعی هستند را اینگونه بر می‌شمرد: این افراد مدیریت زمان ندارند و اوقات فراغت خود را نمی‌توانند تنظیم کنند و دارای بی‌نظمی و بی‌برنامگی هستند. 
 
بای در ادامه افزود: افراد مستعد اعتیاد به موبایل و شبکه‌های اجتماعی به غیر از کار با این وسیله مشغله دیگری ندارند که با داشتن وقت زیاد و بیکاری و کشش فراوانی که این شبکه‌ها دارند به موبایل وابسته می‌شوند. 
 
ابراهیمی مقدم روانپزشک در این باره اظهار داشت: بسیاری از مواقع به دلیل مسائل خاص مانند خجالت، رودربایستی و یا موانع اخلاقی توانایی ابراز صحبت‌های درونی خود را ندارند و در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مشکل آنها برطرف می‌شود. 
 
این افراد اعتماد به نفس پایین دارند
 دکتر حسین ابراهیمی مقدم روانپزشک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص ویژگی‌های افرادی که نمی‌توانند بدون موبایل زندگی کنند و مستعد اعتیاد به آن‌ هستند، اظهار داشت: در برخی موارد اعتماد به نفس این اشخاص از حضور در دنیای واقعی کم است و بیشتر در دنیای مجازی سیر می‌کنند که در خیلی از مواقع شاهد مشکل ابراز وجود در اشخاص وابسته به موبایل هستیم. 

لرزه‌های دروغین، زنگ های بی صدا
بای با اظهار اینکه اشخاص دچار فقر عاطفی که به لحاظ عاطفی مشکل دارند و نتوانستند نظر اطرافیان را جلب کنند، امکان اعتیاد به موبایل را دارند تاکید کرد: خلاء و فقر عاطفی باعث گرایش به شبکه‌های اجتماعی و دنبال کردن موضوع مورد علاقه آنها شده است. 
 
وی افزود: افرادی که از نظر شخصیتی از تعادل روانی استاندارد برخوردار نیستند و در کارهای خود دچار افراط و تفریط می‌شوند گرایش بیشتری به اعتیاد دارند. 
 
ابراهیمی مقدم با بیان اینکه هرچه افراد از سطح تحصیلی بالاتری برخوردار باشند،‌ کمتر به موبایل وابسته هستند، گفت: در سطوح پایین‌تر تحصیلی اشخاص وابستگی بیشتری به موبایل دارند و وقت بیشتری را صرف این وسیله می‌کنند. 
 
خطر تو را تهدید می‌کند!
ابراهیمی مقدم با اشاره به علائمی مانند بی قراری،‌ تمایل رسیدن سریع، وسواس فکری نسبت به استفاده از ابزار، گفت: نشانه‌هایی مانند اضطراب و در موارد شدید آسیب‌ها و اختلال‌های بدنی شامل درد در ستون فقرات به دلیل قرار گرفتن بدن در یک فرم خاص، مشکلات ادراری و روده‌ای به خاطر حبس ادرار و مدفوع در طولانی مدت و حتی در پاره‌ای از موارد منجر به جمع شدن بیش از اندازه خون در اندام‌ تحتانی مانند پاها می‌شود که به حرکت لخته و آمبولی می انجامد.
 
این روانپزشک افزود: سردردهای شدید نیز نشان دهنده استفاده زیاد و نا به جا از موبایل است. 
 
خاطر نشان می‌کنیم شیوع اعتیاد به موبایل در خانواده‌های از هم گسسته، دارای درگیری، با کمبود محبت و عشق و بهانه‌گیر بیشتر است. 

خودتان را محدود کنید
بای گفت: ترک اعتیاد به موبایل مانند ترک تمام عادت‌های انسان است که به تدریج ساخته و شکل می‌گیرد و  این اعتیاد به تدریج از بین می‌رود و نباید انتظار ترک یکباره را داشته باشیم و افراد با اراده و تصمیم جدی استفاده از موبایل را محدود کنند و با برنامه‌ریزی هدفمند و دقیق و اراده قوی خود را از این وسیله محروم سازند. 
 
ابراهیمی مقدم نیز درباره راهکارهای ترک اعتیاد به موبایل اظهار داشت: اشخاص دچار عادت شدید به موبایل و شبکه‌های اجتماعی ابتدا به ماهیت و واقعیت فکری و خانوادگی خود توجه بیشتری داشته باشند و بیشتر از بازی‌ها و کارکردهای گروهی استفاده کنند. 
 
این روانپزشک تاکید کرد: بهبود سیستم خانوادگی مانند افزایش عشق و محبت و پویایی ارتباطات درون خانوادگی به ترک اعتیاد به موبایل کمک می‌کند. 
 
گزارش از هانیه اسماعیلی 
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد