کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

والدین کمال گرا و آسیب به نوجوان

7 آبان 1394 ساعت 17:36

والدین کمال گرا با توقع زیاد از فرزند خود سبب صدمه رساندن جدی به نوجوان می‌شوند.


مهدی خدابخش روان شناس و مدرس دانشگاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، اظهار کرد: والدین کمال گرا با توقع زیاد از فرزند خود مبنی بر عدم اشتباه از نوجوان سبب صدمه رساندن جدی به وی شده و حتی سلامت روان را به خطر می‌اندازند.
 
 وی تصریح کرد: این نوجوانان با والدین کمال گرا خود اغلب رفتار درست از خود بروز داده و با تصور اینکه با کوچکترین  اشتباهی اعتماد  پدر و مادر خود را از دست می‌دهد، مدام دچار دلهره ونگرانی می‌شوند.
 
 خدابخش تاکید کرد: در برابر چنین  توقعی از والدین که نباید فرزندشان دچار اشتباهی شود، نوجوان اگر به خطایی مرتکب شد، سعی در پنهان کردن یا متوسل به دروغ گفتن می‌کند.
 
وی اذعان کرد: همچنین چنانچه پدر و مادر از فرزندشان‌ توقع  داشته باشند که هرگز مرتکب اشتباه نشوند، این رفتار آنها ممکن است سبب نوعی کمال گرایی و نوجوانان می‌شود که در طولانی مدت نتیجه اسفناک برای وی به هرماه دارد.
 
این روان شناس خاطر نشان کرد: کمال طلبی در نوجوان سبب می‌شود که وقتی وی از خود اظهار پشیمان کرده و راه راست را در پیش می‌گیرد باز به سختی به خود می قبولاند که خداوند بزرگ وی را بخشیده و این احساس گناه می‌تواند وی را به افسردگی و حتی به خود کشی منجر کند.


کد مطلب: 33714

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/33714/والدین-کمال-گرا-آسیب-نوجوان

میگنا
  https://www.migna.ir