چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ / ۱۲:۵۳
کد مطلب: 33735
۱

جایگاه داروساز در نظام سلامت چیست؟

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با تاکید بر اینکه داروساز دارو فروش نیست، گفت: ارائه خدمات علمی سبب تعیین جایگاه داروساز در نظام سلامت می شود و داروخانه یک فروشگاه دارویی نیست بلکه موسسه پزشکی است و داروساز در داروخانه باید خدمات علمی ارائه دهد، در واقع جلوگیری از مصرف خودسرانه و بی رویه داروها نیز از دیگر وظایف داروساز است و جویاشدن نظر وی در خصوص برتری مصرف داروهای مختلف و زمان مصرف آن برای بیمار از دیگر خدماتی است که وی می تواند از دکتر داروساز طلب کند.

دکتر علی رزازان در گفت و گو با ایسنا ، با بیان اینکه داروساز شاغل در داروخانه باید خدمات علمی ارائه دهد زیرا وی در دسترس ترین کادر پزشکی است، گفت: موضوع ارائه خدمات علمی از جانب داروسازان در ایران و سراسر دنیا جا افتاده است.

این داروساز در خصوص چگونگی ارایه خدمات علمی داروسازان در داروخانه تصریح کرد: مشاوره پزشکی و ارجاع بیمار با توجه به مشکلی که وی دارد و حتی مراقبت های اولیه مانند ارائه دارو تا هنگامی که بیمار به پزشک مراجعه کند از جمله اولین خدمات علمی داروسازان است.

وی اظهار کرد: مشاوره دارویی از لحاظ کیفیت و تفاوت داروها، راهنمایی و توصیه در مورد چگونگی نحوه مصرف، پایش بیماران از نظر اینکه پس از مصرف دارو چه میزان در درمان آنها تاثیر گذاشته و یا پیگیری عوارض دارو از رده خدماتی است که داروسازان باید در اختیار بیماران و مراجعه کنندگان در داروخانه بگذارند.

این عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران بررسی علمی نسخ از لحاظ تداخلات دارویی و غذایی مهم را از خدمات علمی داروسازان دانست و افزود: داروساز باید به بیمار در خصوص عدم مصرف داروهای خاص با رده ای از داروها توصیه کند. اما این امر به ندرت در میان داروسازان مشاهده می شود.

رزازان یادآور شد: روانشناسی و روانکاوی بیماران نیز از دیگر خدماتی است که آنها باید ارائه دهند اما به دلیل شلوغی داروخانه اغلب در این موضوع چندان کار نمی شود.

وی اضافه کرد: جلوگیری از مصرف خودسرانه و بی رویه داروها نیز از دیگر وظایف داروساز است. از دیدگاه ما دارو یک سم است که وارد بدن می شود و ارتباط با پزشک معالج و پرسیدن نظر وی در خصوص برتری مصرف داروهای مختلف و زمان مصرف آن برای بیمار از دیگر خدماتی است که وی می تواند از دکتر داروساز طلب کند.

این عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: لزوم ایجاد فضای اختصاصی برای مشاوره در داروخانه ها تا بیمار بتواند مشکلات خود را به راحتی بیان کند نیز از جمله وظایفی است که دکتر داروساز باید به هنگام تحویل دارو به بیمار ارایه دهد اما متاسفانه این فضا در 95 درصد داروخانه های ما وجود ندارد چرا که داروخانه ها به صورت گیشه ای هستند.

رزازان در پایان خاطر نشان کرد: خدمات علمی سبب تعیین جایگاه داروساز در نظام سلامت می شود و داروخانه یک فروشگاه دارویی نیست بلکه موسسه پزشکی است.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...