پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۱
کد مطلب: 33774
۰
مدیرکل دفتر توانبخشی بهزیستی:

جزییات خدمات و یارانه بهزیستی برای کودکان اوتیسمی

جزییات خدمات و یارانه بهزیستی برای کودکان اوتیسمی

زهرا نوع‌پرست در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد کودکان اوتیسم تحت پوشش بهزیستی ارائه داد زیرا این آمار دائما در حال تغییر است اما به طور کلی در حال حاضر بهزیستی دارای 53 مرکز در 29 استان کشور است و حدود 2000 کودک تحت پوشش این مراکز هستند.


اردبیل و سمنان فاقد مرکز آموزش و توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم

وی در ادامه ضمن بیان آنکه در حال حاضر 53 مرکز بهزیستی در 29 استان کشور وجود دارد تصریح کرد: استان‌های اردبیل و سمنان مرکز آموزش و توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم را ندارند اما طی فراخوان سازمان بهزیستی در جهت احداث مرکز در این استانها مکاتباتی با بهزیستی کشور صورت گرفته و امیدواریم در آینده نزدیک در این دو استان نیز این مراکز راه‌اندازی شوند.

 نوع پرست در ادامه ضمن اشاره به آنکه سازمان بهزیستی از سال 1383 نخستین مرکز آموزش و توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم را به عنوان اولین متولی این امر در سراسر کشور افتتاح کرد، گفت: از سال 83 تا کنون هم کمیت و هم کیفیت خدمات ارائه شده از سوی این مراکز رشد یافته است.

 وی ادامه داد: تمامی کودکان اوتیسم تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور همه روزه شنبه تا چهارشنبه از صبح تا دو بعد از ظهر و پنج شنبه‌ها تا 12 ظهر خدمات تخصصی را در این مراکز که پایگاه‌های دائمی سازمان بهزیستی کشور هستند دریافت می‌کنند.

 

یارانه مراکز اوتیسم بیش از یارانه سایر مراکز است

مدیرکل دفتر توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در خصوص این خدمات تصریح کرد: اختلالات اوتیسم از جمله اختلالات پرخرجی است که نیاز به خدمات تخصصی زیاد اعم از روانشناسی، مددکاری، گفتار درمانی و غیره دارد و به همین ترتیب مخارج خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم به علت دریافت این خدمات تخصصی بسیار بالاتر از خانواده‌هایی است که دارای کودکانی با سایر معلولیت‌ها هستند، به همین دلیل نیز سازمان بهزیستی یارانه مراکز اوتیسم را بیش از یارانه سایر مراکز مقرر کرده است.

وی در ادامه ضمن تاکید بر آنکه خدمات ارائه شده در مراکز آموزشی و توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم سازمان بهزیستی کشور به طور کاملا تخصصی و بر اساس به روزترین روشهای مداخلاتی و توانبخشی دنیا ارائه می‌شوند، عنوان کرد: طی سه سال اخیر تمامی کارشناسان حاضر در مراکز آموزش و توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم آموزشهای حضوری را دریافت کردند تا بتوانند اقدامات غربالگری، تشخیص و مداخله را هرچه دقیق‌تر به انجام برسانند.

نوع‌پرست در خصوص مداخلات خانواده محور نیز تصریح کرد: در حال حاضر پکیج‌های آموزشی را برای خانواده‌ها در نظر گرفته‌ایم و همچنین این پکیج‌ها دارای مجموعه روشها و ابزارهایی جهت برقراری ارتباط هرچه بهتر با کودکان اوتیسم است به طوری که خانواده بتواند بعد از حضور کودک خود در منزل خدماتی را که در مرکز به آن ارائه می‌شده است را در خانه نیز ادامه دهد تا کودک اوتیسم دچار دوگانگی نشده و خدمات ارائه شده به آن دارای پیوست باشد.

 مدیرکل دفتر توانبخشی سازمان بهزیستی کشور افزود:‌ در حال حاضر این پکیج‌ها آماده شده‌اند و در آینده نزدیک از طریق تسهیلگران به خانواده‌ها ارائه خواهند شد.

 وی در خصوص تسهیلگران تصریح کرد:‌ کارشناسان حاضر در مراکز آموزشی و توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم بر اساس آخرین منابع علمی دوره‌های آموزشی را گذرانده‌اند تا بتوانند به خانواده در جهت برقراری ارتباط هرچه بهتر با کودک اوتیسم خود کمک کنند که به این افراد تسهیلگر گفته می‌شود.

 نوع پرست ادامه داد: بالغ بر 13 هزار نفر ساعت آموزش به کارشناسان ارائه شده تا بتوانند به عنوان تسهیلگر خدمات خود را به خانواده‌ها ارائه دهند. به این ترتیب خانواده‌ها پکیج‌های آموزشی خود را از طریق تسهیلگران دریافت خواهند کرد.

مدیرکل دفتر توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه ضمن تاکید بر آنکه تمامی روشهای مورد استفاده در مراکز آموزش و توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم از روشهای معتبر بین المللی هستند که اثرات آنها در دنیا اثبات شده است گفت: خانواده‌های دارای کودکان اوتیسم برای آنکه بتوانند تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور قرار بگیرند باید ابتدا کودک اوتیسم خود را به بهزیستی استان محل سکونت خود برده تا در کمیسیون تشخیص معلولیت بهزیستی استان مطرح و سپس وجود اختلال اوتیسم در آن از سوی این کمیسیون تایید شود سپس از طریق بهزیستی نامه‌ای به یکی از مراکز اوتیسم استان داده می‌شود تا این کودک را بپذیرند علاوه بر آن نامه‌ دیگری از سوی بهزیستی مبنی بر آنکه کودک اوتیسم موردنظر تحت پوشش یارانه قرار بگیرد نیز به مرکز ارسال خواهد شد.

مدیرکل دفتر توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در صورتی که تمامی این مراحل طی شود کودک اوتیسم تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار گرفته و مشمول رایانه نیز خواهد شد که اکنون حدود 2000 کودک در مراکز بهزیستی در حال دریافت یارانه و خدمات تخصصی هستند.


300 هزار تومان، یارانه بهزیستی به هر کودک اوتیسم

نوع پرست گفت: خدمات روانشناسی،‌ کاردرمانی، گفتار درمانی، ‌بازی درمانی، آموزش خانواده و همچنین یک وعده غذای گرم و هزینه ایاب و ذهاب کودکان اوتیسم همگی از خدماتی هستند که مراکز بهزیستی به آنها ارائه می‌دهد و هزینه ماهیانه دریافت هر یک از این خدمات از مراکز حدود 450 هزار تومان است.

وی ادامه داد: طی رایزنی‌های سازمان بهزیستی کشور برای هر کودک اوتیسم مبلغ 300 هزار تومان به رقم یارانه در نظر گرفته شده است که با نام کودک به حساب مرکز واریز می‌شود تا پس از آن مرکز خدمات خود را به کودک ارائه دهد، بدین ترتیب خانواده حداکثر 150 تا 155 هزار تومان را باید خود به مرکز پرداخت کند.

  

اوتیسم در هیچ کجای دنیا درمان قطعی ندارد

مدیرکل دفتر توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه در ارتباط با نحوه درمان کودکان اوتیسم اظهار کرد: اوتیسم در هیچ جای دنیا درمان قطعی ندارد زیرا هنوز در دنیا مشخص نشده است که چرا یک کودک به این اختلال مبتلا می‌شود اما روشهای بهبود و جلوگیری از گسترش این اختلال در فرد از طریق خدمات توانبخشی، مشاوره‌ای، مددکاری و غیره قابل وصول است.

 

افتتاح مراکز موقت کودکان اوتیسم، شاید در آینده‌ای نزدیک

نوع‌پرست در ادامه ضمن بیان آنکه کودکان اوتیسم نباید در مرکز شبانه‌روزی نگهداری شوند و به همین دلیل بهزیستی مرکز شبانه روزی نگهداری از کودکان اوتیسم را ندارد تصریح کرد: مشکل اصلی کودکان اوتیسم در خودماندگی و عدم توانایی برقراری ارتباط است و در چنین شرایطی اگر کودک به طور شبانه روزی در مرکز نگهداری شود کوچکترین دریچه‌های ارتباطی وی بسته خواهد شد به همین دلیل از لحاظ علمی و تخصصی مرکز شبانه روزی برای کودکان اوتیسم تایید نمی‌شوند.

 مدیرکل دفتر توانبخشی سازمان بهزیستی کشور همچنین عنوان کرد: ممکن است در برخی مواقع نیاز باشد که کودک اوتیسم به اقامت موقت یک یا دو روزه نیاز داشته باشد و به همین دلیل در حال حاضر در حال تدوین دستور العمل مراکز اقامت موقت کودکان هستیم که در صورت تایید و تصویب این مراکز تاسیس خواهند شد.

 نوع‌پرست در ادامه ضمن تاکید بر آنکه تمامی خدمات ارائه شده به کودکان اوتیسم از سوی سازمان بهزیستی کشور کاملا بر اساس دستور العمل WHO (سازمان بهداشت جهانی) است افزود: از سال 91 برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلال اوتیسم در دستور کار بهزیستی قرار گرفت و به این ترتیب در سال 92 این برنامه در پنج استان جهت ارزیابی امکان سنجی آن برای اجرا در سطح ملی به طور پایلوت انجام شد.

  

راه‌اندازی سیستم غربال الکترونیکی اوتیسم در آینده‌ای نزدیک

 
وی افزود: پس از اجرای آزمایشی این برنامه مشکلات آن را شناسایی کرده و متوجه شدیم که برای غربالگری، تشخیص و مداخله هرچه بهتر در اختلال اوتیسم نیاز است که در کشور تسهیلگر تربیت شود و اکنون نیز در حال تربیت این تسهیلگران هستیم.

 وی در خصوص برنامه غربال الکترونیکی نیز عنوان کرد: در حال حاضر طراحی برنامه غربال الکترونیکی را در دستور کار داریم تا خانواده‌ها بتوانند در آینده از طریق تلفن، کامپیوتر و یا موبایل خود به سامانه غربال اوتیسم سازمان بهزیستی مراجعه کرده تا از طریق پاسخ به چند سوال تشخیص دهند که کودک 2 تا 5 ساله‌شان احتمال ابتلا به اوتیسم را دارد یا نه؟.

مدیرکل دفتر توانبخشی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: چنانچه کودک پس از پاسخ به پرسش‌ها احتمال ابتلا به اوتیسم را داشته باشد و مشکوک به اوتیسم باشد با خانواده وی تماس گرفته شده تا به مراکز مراجعه و خدمات مرکز محور و خانواده محور را به طور همزمان از سازمان بهزیستی کشور دریافت کنند.

  

کودکان اوتیسم از لحاظ ظاهری مشخصه خاصی ندارند

 در ادامه نوع پرست ضمن اشاره به مواردی مبنی بر آنکه گفته می‌شود کودکان اوتیسم زیباتر از سایر کودکان بوده، دارای چشمان زیبا هستند و یا سایر موارد اینچنینی اظهار کرد: این تفکرات تفکرات عوام است و هیچ منبع علمی ندارد و کودکان اوتیسم از لحاظ ظاهری هیچ تفاوتی با سایر کودکان نداشته و تنها از لحاظ رفتاری و نحوه برقراری ارتباطات اجتماعی و تعاملات رفتاری خود تفاوت‌هایی را با سایر کودکان دارند.

 وی تصریح کرد:‌ کودکان اوتیسم قادر به برقراری ارتباط اجتماعی نیستند، رفتارهای کلیشه‌ای و تکراری دارند، بازیهای تکراری انجام می‌دهند و همچنین احساس همدلی در آنها وجود ندارد.

 مدیرکل دفتر توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در خصوص ادعاهایی مبنی بر آنکه کودکان اوتیسم دارای استعدادهایی خاص هستند نیز گفت:‌این مسئله نیز از لحاظ علمی تایید شده نیست هرچند ممکن است که برخی از کودکان اوتیسم با عملکرد بالا در زمینه‌ای خاص استعداد بسیار بالایی داشته باشند اما این موضوع برای همه کودکان اوتیسم صدق نمی‌کند.

 وی ادامه داد: آن دسته از کودکان اوتیسمی که دارای استعداد خاص در زمینه خاصی مانند موسیقی، ریاضی و یا غیره هستند استعدادشان به صورت جزیره‌ای بوده و هیچ گسترشی در سایر توامندی‌های آنان ندارد و همین موضوع باعث می‌شود که این کودک را دارای اختلال اوتیسم بدانیم زیرا در حالت عادی یک فرد باهوش که در زمینه خاصی استعداد بالایی داشته باشد هوش آن به سایر توانمندی‌هایش نیز تسری یافته و منعکس می‌شود در حالی که در کودکان اوتیسم این مسئله صدق نمی‌کند.

 وی در پایان عنوان کرد: به محض آماده شدن پکیج‌های آموزشی خانواده و ابزارهای آن، طی اطلاع رسانی کشوری تمامی خانواده‌ها می‌توانند به مراکز اوتیسم که پایگاه‌های دائمی سازمان بهزیستی کشور هستند مراجعه کرده و از طریق تسهیلگران این پکیج‌های آموزشی و ابزارهای آن را دریافت کنند.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.