چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ / ۲۳:۲۸
کد مطلب: 33793
۰

سلامت معنوی در سلامت جسمانی و روانی افراد موثر است

فریدون عزیزی پیش از ظهر امروز در کارگاه سلامت معنوی در سالن سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار داشت: ‌امروزه در همه قسمت‌های بهداشتی و درمانی در جهان به ویژه سازمان بهداشت جهانی‌ به وجود چهار بعد سلامت زیستی، اجتماعی، روانی و معنوی اعتقاد دارند.

وی افزود: ارتباط بین این چهار بعد سبب می‌شود ما برای ارائه خدمات بهداشتی ‌و سلامت خود هر چهار بعد را در نظر بگیریم، ما معنویت را در اسلام، معرفت ایمان به غیب و تبیین توحیدی از نظام هستی تصور می‌کنیم.

عزیزی بیان کرد: در معنویت جهانی تعریف سلامت معنوی، باور داشتن به چیزی فراتر از ماده است، دو دیدگاه متفاوت در زمینه سلامت معنوی وجود دارد و اگر ما به تاریخ پزشکی خود نگاه کنیم پیشروهای علم پزشکی ما مانند ابن سینا، راضی و‌... ابتدا‌ تزکیه، فقه، فلسفه، ریاضیات، نجوم و ... را یادگرفته‌اند و بعد پزشک شده‌اند.

وی تصریح کرد: یعنی در آن زمان یک پزشک مجموعه‌ای از مسائل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی را قبل از اینکه پزشک شود فرار می‌گرفت و بعد‌ ‌همه این ابعاد مختلف را در تفکر خود در سیستم پزشکی به کار می‌برد.

معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی کشور بیان کرد: از زمانی که پزشکی ما افول و در حقیقت پزشکی در اروپا رشد پیدا کرد ما کم کم آن تفکرات خود را در پزشکی بین‌المللی از دست دادیم.

عزیزی عنوان کرد: اساتید در زمینه چهار بعد سلامت، تنها بعد جسمی را آموزش می‌‌‌‌دهیم و مراتب خیلی کم بعد روانی و در زمینه بعد اجتماعی کار انجام نداده‌ایم‌ و هیچ چیز از بعد معنوی که به عنوان یکی از ابعاد سلامت است را آموزش نداده‌ایم.

وی ادامه داد: سلامت معنوی در کتاب‌های خارجی به معنی آنچه که انسان به بالاتر از زندگی مادی، اعتقاد و باور داشته باشد است.

عزیزی یادآور شد: سلامت معنوی در اسلام به معنای وضعیتی هدفمند و معنادار از حیات انسانی است که حاصل ایمان،‌ اعتقاد و ارتباط فرد به قدرت و کمال لایتناهی‌ الهی و زندگی ابدی پس از مرگ است.

وی افزود: اتصال و ارتباط با خداوند، آرامش و راحتی ‌در وجود انسان و اتصال انسان به دیگران سه‌ چیزی که در سلامت معنوی مطرح می‌شوند.

عزیزی تصریح کرد: تفاوت‌هایی بین باورها‌ و تعاریف ما ‌در مفاهیم سلامت معنای‌ با غرب وجود دارد و‌ آنها می‌گویند هر منبع قدرتی برتر و متفاوت از عوامل مادی و پیرامون ناشی می‌شود.

معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی کشور بیان کرد: آنچه در چهل سال اخیر سبب شده در آمریکا و اروپا به ویژه آمریکا به سلامت معنوی برگردند به این دلیل است که‌ در تحقیقات متعدد مشخص شده سلامت معنوی در سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی ‌افراد تاثیرگذارتر است.

عزیزی افزود: دیدگاه‌های معنوی بر سلامت‌ تاثیرات مختلفی دارد که عبارت از رفتارهای بهداشتی، ‌حمایت اجتماعی و اثرات مافوق طبیعی است.

وی بیان داشت: ‌برای تعیین شاخص‌های سنجش سلامت معنوی چهار زمینه ارتباط با منشا لایتناهی هستی، ارتباط با خود، ارتباط با انسان‌های دیگر و ارتباط با عالم پیرامون را باید در نظر گرفته شود.

عزیزی افزود: ‌25 سال پیش تحقیقی‌ در  زمینه سلامت معنوی در آمریکا  صورت گرفت و به این نتیجه رسید که آنهایی فعالیت مذهبی و معنوی دارند قطعا در سلامتشان اثرات مثبتی دارد.

وی گفت: از 150 دانشکده پزشکی در آمریکا‌ و کانادا 110 دانشگاه سلامت معنوی را به عنوان یک واحد درسی وارد سیستم آموزشی خود کردند و این درس در دانشکده‌های پرستاری و مامایی سراسر آمریکا و کانادا این درس وجود دارد.

معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی کشور تصریح کرد: به کمک حوزه علمیه در حال تهیه‌ مجموعه سلامت معنوی کشور هستیم.

وی عنوان کرد: سلامت معنوی‌ باید توسط اساتید بهداشت وارد دانشکده پزشکی شود تا زمانی بهداشت را تعریف می‌کنند، عنوان کنند بهداشت و سلامت دارای چهار بعد است.

عزیزی افزود: در دروس نظری معارف اسلامی تکیه ما بر این است در زمینه‌های انسان‌شناسی و اسلام‌شناسی قوی که به معنویت منجر می‌شود صحبت کنند.

      
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.