شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ / ۱۵:۵۰
کد مطلب: 33823
۰
رئیس سازمان نظام روانشناسی:

دكتر اللهياري: آموزش رانندگی داریم آموزش اما زندگی نه

دكتر اللهياري: آموزش رانندگی داریم آموزش اما زندگی نه
عباس الهیاری در گفت وگو با ایرنا گفت: آمار رسمی مبنی بر میزان دقیق افراد مبتلا به اختلالات روانی در کشور وجود ندارد و نیاز است این کار با یک روش علمی صورت بگیرد.

وی با بیان این که اختلالات روانی طیف گسترده ای دارد، افزود: تاکنون مرجع رسمی میزان افراد مبتلا به اختلال روانی در کشور را ارایه نکرده است.

** احتمال اختلالات روحی و روانی زنان بیش از مردان است


رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: زنان بیش از مردان احتمال ابتلا به اختلالات روحی و روانی را به دلیل فیزیولوژی و ساختار شخصیتشان دارند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه این موضوع تنها مربوط به ایران نیست و در دیگر کشورهای جهان نیز، زنان بیش از مردان در معرض مشکلات و معضلات روحی و روانی قرار می گیرند.

این کارشناس، اختلالات خلقی و اضطرابی را از موارد شایع در میان زنان اشاره کرد و گفت: این اختلالات در همه کشورهای جهان در میان زنان شایع است.

** شیوع استرس بیماری های روان تنی را افزایش داده است

الهیاری با اشاره به وجود زیاد استرس در میان همه افراد جامعه گفت: یکی از نتایج بروز اختلالات استرسی در میان افراد جامعه ظهور بیماری های روان تنی است.

وی درباره بیماری های روان تنی گفت: انواع حمله های قلبی، زخم های معده، سردردها، کمر دردها و در کل بیماری های که پزشکان دلیل آن را عصبی می دانند، شامل بیماری های روان تنی می شود.

این دکتر روانشاس افزود: در شرایطی که میزان استرس در کشور زیاد است، مردم از شیوه های مهار و مقابله با استرس آگاهی ندارند.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با اعلام این که مهارت های مختلفی چون شیرنی پزی، آشپزی و رانندگی به مردم آموزش داده می شود، اما مهارت های زندگی آموزش داده نمی شود.
استرس وجود دارد، باید مهارت مقابله با آن آموزش داده شود

وی در ادامه با اشاره به این مهم که در جهان امروز دیگر امکان نبود استرس وجود ندارد، گفت: آموزش مهارت مقابله با استرس و اضطراب باید آموزش داده شود.

**نحوه مواجهه با استرس فراموش شده است


الهیاری یکی از برنامه نهادهای مختلف را برای جامعه هدفشان برگزاری جلساتی به منظور آموزش مواجهه با استرس دانست و گفت: افراد جامعه نیازمند فراگرفتن مهارت های زندگی از جمله مهارت مقابله با استرس هستند.

وی در ادامه با اشاره به تصور اشتباه مبتی بر این که افراد دوست دارند هیچ استرسی در زندگی نداشته باشند، گفت:تصور زندگی بدون اضطراب و استرس ممکن نیست ولی افراد باید مهارت مواجهه با استرس را فرا بگیرند.

**توجه به سلامت روان در کشور جدی نیست


وی در ادامه با اشاره به این که در بحث سلامت جسمانی در کشور شرایطی مطلوبی داریم، گفت: در این حوزه پیشرفت های خوبی داشتیم و برای مردم سلامت جسمانی شناخته شده است و حتی مردم با ورزش به افزایش سلامت جسمیشان کمک می کنند اما توجه به سلامت روان، سلامت اجتماعی و معنوی نداریم.

**پیوست سلامت برای پروژه ها نداریم

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به این که باید نتایج پروژه ها و سیاست ها که در کشور انجام می گیرد در حوزه سلامت در نظر بگیریم، گفت: بحث پیشگری از بروز بحران و مشکلات در حوزه سلامت روان را باید جدی گرفت و در پروژه ها آن را تعریف کرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...