جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ / ۱۰:۴۲
کد مطلب: 33856
۰

درست فکر کردن را از کودکی به فرزندانمان بیاموزیم

 

بتول سادات حیدری در گفت‌و‌گو با ایسنا، اظهار کرد: اما این روزها شاهد گسترش بی‌اندازه و دسترسی آسان به فضاهای مجازی توسط نوجوانان و جوانان هستیم که تنوع و عضویت در آن‌ها بسیار آسان و سریع است.

 

وی ادامه اداد: در بیشتر این فضاهای مجازی پرسش‌ها و بحث‌هایی مطرح می‌شود که گاهی اعتقادات و باورهای نوجوانان وجوانان را به چالش می‌کشاند خصوصاً زمانی که همراه با تلفیق مشکلات اجتماعی و اقتصادی باشد.

 

این روانشناس بالینی گفت: متاسفانه برخی از این تعاملات اجتماعی و پیام‌هایی که در ارتباطات مجازی به نوجوانان و جوانان داده می‌شود، بسیارقوی‌تر از آموزش‌های مستقیمی است که توسط خانواده داده می‌شود، بنابراین برای اینکه رشد اخلاقی این قشر در مرحله تکمیل دچار کج‌روی نشود، نوع روابط و چگونگی ارتباط فکری والدین با نوجوانان بسیار اهمیت دارد.

 

حیدری با اشاره به اینکه بذر ارزش‌های اخلاقی و باورهای دینی در محیط خانواده کاشته می‌شود، ادامه داد: زمانی که ارزش‌های اخلاقی در محیط خانواده به درستی آموزش و رشد داده شود، قطعاً نوجوانان و جوانانی که در محیط‌های دور از فضای خانواده قرار می‌گیرند، می‌توانند از ارزش‌ها، باورهای انسانی، دینی و فضیلت‌های آن‌ها بدون حضور حامیان و معلمان اولیه‌ خود حمایت و حتی از گسترش تفکرات مسموم جلوگیری کنند.

 

وی با بیان اینکه آن چه درباره نوجوانان و جوانان مهم است چگونگی روش‌های آموزش و نحوه ارائه و انتقال این ارزش‌ها از دوران کودکی است، خاطر نشان کرد: یکی از مؤلفه‌های اصلی برای محکم کردن آموزه‌های دینی در فرزندان ایجاد مهارت برقراری ارتباط سالم و پرورش تفکر نقادانه توسط خانواده یا مربیان است.

 

این روانشناس بالینی با بیان اینکه نخستین گام تربیت دینی و تحکیم اعتقادها از نهاد خانواده آغاز می‌شود، اظهار کرد: خانواده نقش اصلی در دین باوری دارد و اگر در عصر بمباران اطلاعات این گام‌ها کاملا درونی و جدی برداشته شود خانواده هرگز شاهد و نگران تزلزل فرهنگی نسل جوان خود نخواهد بود.

 

حیدری خاطرنشان کرد: نوجوان با مهارت تفکر انتقادی به دنیا نمی‌آید اما والدین در پرورش تفکر انتقادی در کودک و نوجوان نقش مهمی دارند و باید از همان کودکی در کانون خانواده به فرد آموزش داده شود و در دوران تحصیل کامل‌ شود.

 

وی با بیان اینکه برگزاری جلسه‌هایی برای والدین و آموزش صبر در مقابل پرسش‌های کودکان امری ضروری است، گفت: درست فکر کردن را از کودکی به فرزندانمان بیاموزیم تا از همان اوان کودکی، آموزش باورها و اعتقادات به صورت سطحی نباشد و مرتب آن‌ها را مورد ارزیابی و واکاوی قرار دهند تا در مسیر نوجوانی و جوانی از مسمومیت‌های رسانه‌های دیداری، شنیداری، نوشتاری یا فضای مجازی مصون باشد.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد