کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

5 درخواست جامعه آزمایشگاهیان بالینی از وزارت بهداشت

19 آبان 1394 ساعت 9:27

دبیر جامعه آزمایشگاهیان کشور، تصویب نظام جامع آزمایشگاهی کشور را یکی از مهم‌ترین مطالبات این صنف خواند و گفت: تاکنون هیچ همتی برای حل مشکلات و مطالبات جامعه آزمایشگاهی کشور ندیده‌ایم.


 

حبیب‌الله فاضلیان دهکردی، در گفت‌و‌گو با ایسنا، ضمن اشاره به اعتراض جمعی از جامعه آزمایشگاهیان، گفت: دلیل اعتراض اخیر جامعه آزمایشگاهی این بود که نزدیک به 18 سال از مصوبه مشاغل سخت و زیان‌آورمی‌گذرد، اما این مصوبه هنوز برای ما اجرایی نشده است و هیچ همتی هم برای سرعت بخشیدن به اجرایی شدن آن ندیده‌ایم. حتی نامه‌ای با 16 هزار امضا به رییس جمهور نوشتیم و مطالبات خود را گفتیم. نزدیک به 18 تا 19 ماه نیز از نامه می‌گذرد و باز اتفاق مثبتی نیفتاد. آخرین فرصت و ابزار قانونی ما استفاده از تجمع قانونی بود. به همین خاطر اقدام به گرفتن مجوز تجمع کردیم.

 

وی افزود: در همه این‌ سال‌ها همه می‌گویند حرف شما درست است، اما اجرای آن بار مالی دارد و شرایط طوری نیست که بشود آن را اجرا کرد. گویا برای کسی فرق ندارد کسانی که 18 سال پیش بازنشست شده‌اند در طول این سال‌ها باید به حقوق خود می‌رسند.

 

فاضلیان دهکردی با اشاره دو مطالبه مزمن این صنف، ادامه داد: یکی از این موارد ثبت شغل آزمایشگاهی به عنوان یکی از مشاغل سخت و زیان‌آور با بالاترین درجه است و دیگری ارتقای بهره‌وری است که برای بسیاری از رشته‌های پیراپزشکی اجرا شده، اما هنوز برای آزمایشگاه عملیاتی نشده است.

 

وی ادامه داد: بحث دکترای حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی هم مطرح است که از سال 1372 قرار بود به صورت موقت و مقطعی تعطیل شود، اما این تعطیلی تا امروز طول کشیده و به خاطر انحصار طلبی بعضی از گروه‌ها این بازگشایی تا امروز انجام نشده است و معنا و مفهوم رشته ما با این بن‌بست از دست رفته و دانشجویان ما با بی‌انگیزگی روبرو شده‌اند.

 

فاضلیان دهکردی ادامه داد: البته در بخش خصوصی ما خیلی وضعیت بدتری از نظر حقوقی داریم؛ چراکه همکاران‌مان با حقوق پایه وزارت کار مثل یک کارگر ساده ساختمانی حقوق دریافت می‌کنند، امنیت شغلی ندارند و از حقوق خود بی‌بهره‌اند. ما در این تجمع این موارد را مطرح کردیم و درخواست کردیم اجرای طرح سطح بندی شغلی در آزمایشگاه سامان پیدا کند و همکاران‌مان از برخی مسائل و مشکلات مصون باشند.

 

دبیر جامعه آزمایشگاهیان کشور با اشاره به تعطیلی مقطع دکترای حرفه‌ای این رشته در سال 1372 به دلیل عدم نیاز کشور به آن، گفت: سال 72 توجیه آن بود که در یک مملکت مگر چند آزمایشگاه و دکترای آزمایشگاهی نیاز است. امروز ما با تعداد زیادی کمبود نیروی مسئول فنی در آزمایشگاه‌ها روبرو هستیم و باید بازگشایی مقطع دکترا صورت گیرد.

 

وی تشکیل نظام آزمایشگاهی را یکی دیگر از مطالبات مهم این صنف اعلام کرد و گفت: باید نظام جامع آزمایشگاهی کشور تعریف و تصویب شود، همان طور که نظام پرستاری تصویب شده است. ما وقتی این نظام را داشته باشیم قطعا بسیاری از مشکلاتی که امروز داریم را نخواهیم داشت و دیگر افراد غیرآزمایشگاهی در شغل آزمایشگاهی به کار گرفته نمی‌شوند، نظام آزمایشگاهی خدمات آن را نرخ‌گذاری می‌کند و جامعه آزمایشگاهی در آزمایشگاه‌های خصوصی حقوق پایین‌تر از شأن خود دریافت نخواهد کرد.

 

 

 


کد مطلب: 33874

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/33874/5-درخواست-جامعه-آزمایشگاهیان-بالینی-وزارت-بهداشت

میگنا
  https://www.migna.ir