کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آماری از مبتلایان به ایدز نداریم

موج ایدز از طریق روابط جنسی پرخطر

23 آبان 1394 ساعت 14:15

یک عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به افزایش بیماری ایدز از طریق روابط جنسی پرخطرگفت: متأسفانه غربالگری دقیقی برای آمار مبتلایان به ایدز وجود ندارد.


دكتر محمود گلزاری در گفت و گو با پانا، درخصوص افزایش بیماری ایدز و آگاهی جوانان از راه های انتقال این بیماری گفت: طبق آمارها با موج جدیدی از ویروس HIV مثبت یا همان ایدز روبرو هستیم که بیشتر از طریق روابط جنسی پرخطر است.


این کارشناس امور جوانان افزود: در آغاز پیدایش ویروس ایدز، عواملی که برای انتقال این بیماری مطرح می شد بیشتر مساله خون های آلوده و سپس از طریق تزریق معتادان بود که این مسایل کنترل شده اما این ویروس هم اکنون از طریق روابط پر خطر جنسی رو به افزایش است.


وی با اشاره به ضرورت آگاهی جوانان از آسیب های پیرامون اجتماع گفت: به دلیل جوان بودن جمعیت و عدم آموزش های صحیح در حوزه پیشگیری متأسفانه نتوانستیم موضوع پیشگیری را رعایت کنیم. از طرفی باید رعایت می کردیم تا وارد حریم هایی نشویم که از نظر اخلاقی درست نیست اما این موضوع از سوی جوانان و خانواده مورد غفلت واقع شده است.


غافل نگهداشتن جوانان کار درستی نیست


گلزاری با بیان اینکه ناآگاهی جوانان در زمینه برخی روابط موجب شده تا از برخی مسایل غافل شوند، ادامه داد: غافل نگهداشتن جوان ها کار درستی نیست، البته موضوع آگاهی دو سالی است که به طور جدی مطرح شده حتی در تهران اتوبوس سیاری نیز با موضوع ویروس HIV فعال کردند که به مناطق مختلف می رود و در رابطه با ایدز و پیشگیری از این بیماری آموزش هایی را ارائه می دهد.


ناآگاهی جوانان موجب افزایش بیماری ایدز می‌شود


وی تأکید کرد: بنابراین ناآگاهی موجب شده تا مساله ایدز به صورت پنهان و آشکار نمایان شود. برخی از کارشناسان اظهار نظر می کنند که به صورت پنهان با افزایش ایدز روبرو هستیم، اگر این مساله صحت داشته باشد باید سطح آگاهی دانشجویان را افزایش دهیم تا بدانند در رابطه با موضوعات مختلف چگونه برخورد کنند.


معاون سابق امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: در تحقیقی که بر روی 8 هزار دختر جوان دانشجو درباره آگاهی نسبت به ویروس HIV انجام دادیم متوجه شدیم که آگاهی آن ها نسبت به این موضوع بسیار پایین است. همچنین در بازدید از مراکزی که بیماران مبتلا حضور داشتند نیز متوجه شدیم که بخشی از آن ها از نظر اخلاقی سالم بودند ولی ناآگاهی هایی داشتند که منجر به ابتلای آن ها به این بیماری شده است.


زمینه ازدواج فراهم شود


این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: از طرفی باید زمینه ازدواج را برای جوانان فراهم کنیم. ازدواجی که آگاهانه باشد و جوانان مهارت های زندگی را یادبگیرند. بنابراین باید آموزش ها به گونه ای که مورد پذیرش فرهنگ ما قرار دارد، ارائه شود.


غربالگری دقیقی درباره آمار مبتلایان وجود ندارد


وی درباره آمار مبتلایان به ایدز نیز گفت: متأسفانه آمار برخی از آسیب های اجتماعی که منع فرهنگی و اخلاقی دارد، به طور دقیق مشخص نیست. در بیماری ایدز به گونه است که فرد مبتلا پس از سالها متوجه بیماری خود می شود، البته غربالگری دقیقی نیز در این رابطه وجود ندارد.
 


کد مطلب: 33957

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/33957/موج-ایدز-طریق-روابط-جنسی-پرخطر

میگنا
  https://www.migna.ir