شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ / ۰۹:۵۹
کد مطلب: 33984
۱

افرادی که ضمن رانندگی، مسیریابی می کنند باهوش ترند!

افرادی که ضمن رانندگی، مسیریابی می کنند باهوش ترند!
گروهی از محققین در دانشگاه کارنگی ملون بر روی یگ گروه 28 نفره از افراد بزرگسال که یک بازی ویدئویی رانندگی را انجام می دهند تحقیق کرده اند. نیمی از آنها در 20 مسیر مختلف به مدت 45 دقیقه رانندگی کرده و بقیه ی گروه 20 مرتبه در یک مسیر واحد به مدت 45 دقیقه راننگی می کنند.
-

جزئیات این تحقیقات

گروه اول که در 20 مسیر مختلف رانندگی کرده اند، مدت زمان کافی برای یادگیری کلیه ی جزئیات هر مسیر را نداشتند، در مقابل گروه دوم به خوبی یک مسیر را به خاطر سپرده بودند. این افراد قادر به کشیدن کروکی مسیر به همراه تشخیص دقیق موقعیت تصاویر تهیه شده از این مسیر بودند.

تا اینجا نتیجه ی بدست آمده بدیهی است، چراکه با تکرار عبور و مرور در یک مسیر مشخص پس از مدتی همه ی جزئیات راه ملکه ی ذهن انسان ی شود. اما نکته ی جالب مقایسه ی نتایج اسکن مغز و فعالیت مولکول آب در مغز قبل و بعد این آزمایش است.

نتایج اسکن مغز

نتایج بدست آمده از اسکن مغز افرادی که بارها در یک مسیر رانندگی کرده اند نشان داده که تغییراتی در برآمدگی چین خوردگی نیمکره ی چپ مغز بوجود آمده است. این بخش مغز به نام هیپوکامپ ، کنترل حافظه و توانایی مسیریابی را به عهده دارد. هیپوکامپ یکی از مناطق مهم در تشخیص بیماری آلزایمر است و اولین بخش آسیب پذیر مغز در برابر این بیماری می باشد.

این تغییرات تنها در بخش هیپوکامپ مغز ایجاد نشده بود، بلکه محقیق متوجه شدند هماهنگ سازی فعالیت ها و یا ارتباط عملکرد بین بخش هیپوکامپ مغز و دیگر نواحی قشری در شبکه ای از مناطق مغز که مسئول شناخت فضا هستند افزایش یافته است. این تغییرات بسته به عملکرد افراد در عبور و مرور از مسیر متغییر است.

پیش از این نیز به اثبات رسیده بود که رانندگان تاکسی با یادگیری مسیرهای شهری، بخش هیپوکامپ بزرگتری نسبت به افراد عادی دارند. اما این مطالعه نشان داد که این تغییرات ناشی از رانندگی است.

در حالیکه پیامدهای افزایش بخش هیپوکامپ مغز فراتر از مسیریابی است. برای مثال، مطالعات اخیر در دانشگاه کلمبیا با تجزیه و تحلیل هیپوکامپ در موش ها به این نتیجه رسیده است که این بخش مغز در مسیر یابی و تخمین زمان موثر است.

با توجه به این واقعیت که ما خاطرات را بر اساس زمان در مغزمان طبقه بندی می کنیم و با قرار گرفتن در یک مکان فیزیکی خاطرات زمان خاصی را به یاد می آوریم؛ می توان نتیجه گرفت که زمان و مکان با یاد آوری خاطرات ارتباط مستقیم دارند. دانشمندان دریافته اند که مسیریابی و حافظه ی انسان با هم در ارتباط هستند.

بر اساس این فرضیه شدن هیپوکامپ و در نتیجه افزایش حافظه باید انجام شود. اما تا اینجا رانندگان تاکسی می توانند مطمئن باشند که افزایش قدرت مسیریابی و عبور از مسیرهای تکراری اثر مثبتی بر سلامت آنها خواهد گذاشت.


مرجع : 9صبح/ منبع: LifeHack
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ