شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ / ۱۶:۳۷
کد مطلب: 34001
۰

دانشگاه امیرکبیر میزبان مسابقات جهانی رباتیک 2016

دانشگاه امیرکبیر میزبان مسابقات جهانی رباتیک 2016
به گزارش ایسنا، جشنواره بین‌المللی رباتیک و هوش مصنوعی امیرکبیر از روز شنبه 23 آبان ماه به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گشایش یافته و تا روز پنجشنبه 28 آبان ماه ادامه خواهد داشت.

 

این رقابت‌ها در سه بخش مسابقات رباتیک جام دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مسابقات هوش مصنوعی و مسابقات آزاد فیراکاپ ایران برگزار می‌شود.

 

دکتر محمدرضا رازفر، دبیر جشنواره بین‌المللی رباتیک و هوش مصنوعی روز دوشنبه در مراسم آغاز رقابتهای این جشنواره علمی به نقش و کاربردهای گسترده رباتیک در زمینه‌های صنعتی، پزشکی، کشاورزی، دفاعی، تجاری، مالی و اداری اشاره کرد.

 

رازفر درباره سابقه برگزاری بخش‌های رقابتی جشنواره رباتیک و هوش مصنوعی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر توضیح داد: اولین دوره مسابقات رباتیک جام امیرکبیر در سال 1388 با هفت لیگ دانش آموزی برگزار شد و در سال 1389 شاهد برگزاری آن با 22 لیگ دانشجویی و دانش‌آموزی بودیم و در هریک از سال‌های 1391 و 1392 نیز تعداد 15 لیگ دانشجویی و دانش‌آموزی حضور داشتند.

 

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: برگزاری مسابقات هوش مصنوعی نیز از سال 1391 در دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز شد که رقابتها در دوره نخست در هفت رشته و در دومین دوره نیز در 10 رشته برگزار شد.

 

وی از حضور 90 تیم در پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی رباتیک و هوش مصنوعی خبر داد و گفت: در بخش رباتیک، تعداد 209 تیم ثبت نام اولیه را انجام داده بودند که حدود 60 تیم در رقابتهای نهایی حضور دارند و در بخش هوش مصنوعی نیز از مجموع 123 تیم ثبت نام کننده در مرحله اولیه، 30 تیم برای حضور در مسابقات انتخاب شده‌اند.

 

به گفته رازفر، از مجموع تیم‌های حاضر در مسابقات بین‌المللی رباتیک امیرکبیر، 21 تیم در بخش دانش‌آموزی و 69 تیم در بخش دانشجویی به مدت دو روز به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت.

 

وی درخصوص اولین مسابقات آزاد فیراکاپ ایران نیز اظهار کرد: فدراسیون جهانی رباتیک (فیرا) از سال 1997 به مرکزیت کره جنوبی آغاز به کار کرده و درحال حاضر تعداد 10 کشور آسیایی، 15 کشور اروپایی، سه کشور از آفریقا و اقیانوسیه و شش کشور از قاره آمریکا در آن عضویت دارند.

 

رازفر یادآور شد: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که در آبان ماه 93 (نوامبر 2014) بین فدراسیون جهانی رباتیک و دانشگاه صنعتی امیرکبیر به امضا رسید، میزبانی مسابقات جهانی رباتیک و کنگره علمی این فدراسیون در سال آینده میلادی به دانشگاه امیرکبیر واگذار شد و در همین راستا امروز شاهد برگزاری رقابتهای آزاد فیرا در ایران به منظور آمادگی تیم‌های رباتیک برای حضور در مسابقات جهانی پیش رو هستیم.

 

وی افزود: دانشگاه صنعتی امیرکبیر از دوم تا هشتم شهریور ماه سال آینده میزبان بیست و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی رباتیک (فیراکاپ 2016) خواهد بود.

 

بر اساس این گزارش، رقابت‌های رباتیک جام امیرکبیر در پنج لیگ ربات‌های امدادگر واقعی زمینی و هوایی، ربات‌های پزشکی، ربات‌های مین یاب، ربات‌های کارخانه‌ای و ربات‌های سرویسگر برگزار می‌شود و مسابقات آزاد فیراکاپ ایران نیز پنج لیگ تخصصی خواهد داشت.

 

رقابت‌های دانش آموزی نیز در لیگ‌های ربات‌های مسیریاب پیشرفته، ربات‌های فوتبالیست انسان نمای دانش آموزی، ربات‌های انسان نمای دانش‌آموزی، خلاقیت در رباتیک و ربات‌های ترابری تدارک یافته است.

 

تعداد 10 لیگ نیز در مسابقات هوش مصنوعی حضور دارند که آخرین فناوری‌های خود در زمینه‌های تشخیص وضعیت آب و هوای جاده‌ها، تشخیص و ردگیری خودرو در بزرگراه‌ها، مکان یابی و نقشه سازی همزمان ربات خانگی با تصاویر سقفی، تشخیص تقلب در اسناد علمی فارسی، ترجمه ماشینی فارسی به انگلیسی، تشخیص چهره در تصاویر، شناسایی فرامین صوتی، تشخیص هواپیما در تصاویر ماهواره‌ای، تصحیح هوشمند قرائت نماز و دسته بندی اسناد متنی فارسی را ارائه خواهند کرد.

 

برگزاری هفت کارگاه آموزشی رباتیک، اتوماسیون و هوش مصنوعی و برپایی نمایشگاهی از دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه‌ها از دیگر برنامه‌های جنبی این جشنواره است.

 

جشنواره رباتیک و هوش مصنوعی امیرکبیر به همت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدارک یافته است.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.