جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ / ۱۳:۱۲
کد مطلب: 34043
۰

زنانه تلقی شدن مسائل بانوان از آسیب‌های آنان است

 

به گزارش ایسنا، فهیمه فرهمندپور در جلسه با مشاوران بانوان استان خوزستان که امروز (26 آبان) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: باید نگاهی آسیب‌شناسانه به مسائل زنان و خانواده داشت و آسیب‌های شناسایی شده را در یک نظام اولویت‌بندی مورد توجه قرار داد.

وی افزود: هنوز هم در بسیاری از اوقات هنگامی که صحبت از بوستان بانوان می‌شود برخی آقایان تصور می‌کنند که بحثی تفننی و تشریفاتی است و در اولویت نیست و اگر این بوستان‌ها هم نباشد مشکلی به وجود نمی آید اما زمانی که صحبت از کمپ ترک اعتیاد می شود بر لازم بودن آن تأکید می‌کنند؛ در حالی که اگر به‌موقع بوستان بانوان ساخته شود چه بسا ناچار به ایجاد کمپ‌های ترک اعتیاد به این تعداد زیاد نباشم.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان در ادامه گفت: یکی از آسیب‌های مهم که باید در آسیب شناسی مورد توجه قرار گیرد، فقدان نگاه توسعه‌ای و ایجابی است. این آسیب بسیار بزرگی است . همواره با نگرشی آسیب‌شناسانه باید با موضوعات مواجه شویم اما همیشه به جای پیشگیری و شناسایی راه‌های ممانعت از بروز این آسیب ها، به دنبال آسیب‌ها هستیم.

فرهمندپور تصریح کرد: توجه به مسائل زنان سرپرست خانوار یکی از محورهای دائمی و همیشگی حوزه امور بانوان است و همواره به دنبال اشتغال، حمایت و توانمندسازی آنها هستیم، اما گاهی از شناسایی زمینه‌ها و دلایل افزایش مداوم تعداد زنان سرپرست خانواده غفلت می‌کنیم.

وی اضافه کرد: اگر به طور جدی به خانواده پرداخته شود، روند رشد کمی و افزایش زنان سرپرست خانوار تا حدودی کنترل خواهد شد. اگر قرار بر تصاعدی بودن رشد کمی زنان سرپرست خانوار باشد، تمام طرح‌های برنامه ریزی شده از آن عقب می‌افتد، چرا که همواره در موفق‌ترین شکل ممکن هم، سرعت توسعه طرح های امور بانوان از سرعت افزایش کمی زنان سرپرست خانوار کمتر است.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان ضمن اشاره به بالا بودن میزان افسردگی در میان زنان متاهل کشور گفت: در اغلب کشورهای دنیا، اعتیاد یکی از آسیب های شایع در میان زنان و مردان مجرد است. در حالی که کشور ما از معدود کشورهایی است که بیش از 60 درصد معتادان، متاهل هستند.

وی افزود: اگر نسبت به کارآمدتر کردن خانواده ها اقدام می‌شد؛ به صورتی که این نهاد، قابلیت مقابله با آسیب‌پذیری ناشی از اعتیاد را داشت، می توانستیم جلوی بخش قابل توجهی از آنچه که تحت عنوان خانواده‌های بدسرپرست یاد می شود را بگیریم.

فرهمندپور در ادامه اظهار کرد: از معدود کشورهایی هستیم که زندان، پای ثابت محکومیت‌های ما است و به این امر توجه نمی‌کنیم که محکومی که به زندان می‌رود یک آسیب جدید از جانب وی تولید می شود.

وی تصریح کرد: نگاه ما باید نگاهی جست و جو کننده ریشه‌ها و عوامل و زمینه‌ها باشد که در این صورت به موازات مدیریت آسیب‌ها، پیشگیری و ممانعت از بروز آسیب ها را نیز خواهیم داشت.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان با اشاره به چرایی ناچیز بودن مستمری بهزیستی و کمیته امداد حضرت امام(ره)گفت: هیچ شکی بر کم بودن میزان مستمری نیست اما قرار هم نیست نگاه ما در این زمینه نگاهی کمیته امدادی و حمایت گرانه مستقل باشد.البته کمیته امداد حضرت امام(ره) نیز سالها است نگاه خود را تغییر داده و به دنبال توانمندسازی و ارتقای مهارت های اقتصادی و اجتماعی زنان است.

فرهمندپور افزود: به هر اندازه بتوان توانمندسازی و مستقل سازی زنان را بیشتر دنبال کرد، چه بسا بتوان بسیار بیشتر از افرادی مانند زنان سالخورده، کودکان زیر سن کار و بچه های در حال تحصیل بی بضاعت حمایت کرد.

فرهمندپور با اشاره به اهمیت پیگیری اقدامات در کشور از سطوح پایین تر گفت: امروز بهتر از هر زمان دیگر می‌دانیم که هماهنگی‌های صورت گرفته از سطوح پایین بهتر انجام می شود و شخصا ترجیح می‌دادم به جای مدیرکل امور بانوان وزارت کشور، این منصب را در یک استان داشته باشم.

وی در پاسخ به یکی از سوالات مشاوران حاضر در جلسه مبنی بر دلیل راه دشوار ثبت سمن‌ها گفت: اخیرا اقداماتی بر کوتاه کردن مسیر ثبت سمن صورت گرفته است. همچنین توصیه می شود سازمان های خیریه هم برای مشمول نشدن در مالیات به عنوان سمن ثبت شوند.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان افزود: هر جا صحبت از مطالبات و مسائل زنان از سازمان‌های مختلف می‌شود، درخواست ارائه بودجه اختصاصی می‌شود در حالی که باید سوال کرد که آیا روی اعتبارات داده شده به این سازمان‌ها قید شده که صرفا برای آقایان است یا خیر؟

وی در ادامه اظهارکرد: یکی از مشکلات و آسیب‌های امور بانوان این است که مسائل زنان، صرفا مسائل زنانه تلقی می شوند و حتی اگر جلسه‌ای در رابطه با مسائل زنان باشد، مدیر آقا یکی از کارمندان زن را می فرستد و خودش حضور پیدا نمی کند.

فرهمندپور در پایان گفت: سال گذشته از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال جهاد اقتصادی نامگذاری شد و در حوزه زنان همیشه و تمام سالها، سال مدیریت جهادی است.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد