شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ / ۱۲:۰۳
کد مطلب: 34119
۰

جزئیات مأموریت‌گرا شدن پایان‌نامه‌های تحصیلات‌ تکمیلی

دکتر برات قبادیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌ که در حال حاضر پایان‌نامه‌ها فقط به استاد و دانشجو وابسته است، اظهار کرد: دانشجو درصدد انجام یک پژوهش و اخذ مدرک است و از سوی دیگر مدت زمان محدودی در اختیار دارد که این زمان در دوره کارشناسی ارشد دو سال و در دوره دکتری چهار سال است.

 
وی افزود: استاد نیز بر اساس قانون موظف است که دانشجو را در انجام رساله خود هدایت و راهنمایی کند اما تاکنون هیچ مأموریتی برای آن‌ها مشخص نشده بود و پایان‌نامه‌ها نیز هدفمند نشده بودند که قرار است چه کاری انجام دهند و چه گرهی از مشکلات مملکت را باز کنند.

 

قائم‌ مقام معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تصریح کرد: در حال حاضر در کشور ما بخش‌های مختلفی اعم از صنعت‌، کشاورزی، خدمات و حوزه‌های علوم انسانی فعالیت می‌کنند باید در نظر داشت که علم بیهوده و بی‌هدف به وجود نیامده بلکه قرار است به کمک بشر بیاید تا مشکلی را حل کند.

 

قبادیان با بیان این‌ که تا‌کنون پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی ماموریت‌گرا نشده بودند، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده قرار است از این پس این کار به‌ صورت هدفمند انجام شود و پایان‌نامه‌ها ماموریت‌گرا شوند تا کارایی لازم را در جامعه داشته باشند و هزینه انجام‌ شده برای این رساله‌ها در اصل یک سرمایه‌گذاری برای رفع مشکلات کشور و نه تلفات منابع باشد.

 

وی با ابراز امیدواری از این‌ که این اقدام برای کشور ثمرات مفیدی به دنبال داشته باشد در خصوص جزئیات اجرای آن، اظهار کرد: قرار است بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و ... که در کشور کارهای اجرایی انجام می‌دهند، مشکلات خود را در قالب برنامه‌هایی که لازم است روی آن‌ها کار پژوهشی انجام شود احصا و تدوین کنند و آن را در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهند تا دانشگاه‌ها بتوانند پروژه‌های تحصیلات تکمیلی را بر این مبنا تعریف و به حل مشکلات این بخش‌ها در جامعه کمک کنند.

 

قائم‌ مقام معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در پاسخ به این‌ که اکنون طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی در خوزستان در حالی اجرا می‌شود که تنها دانشگاه تخصصی استان هیچ نقشی در اجرای این طرح ندارد، گفت: همایش‌هایی چون کنگره همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای ایجاد همین ارتباطات برگزار می‌شود که این نقش‌ها مشخص و روابط بین دانشگاه و صنعت برقرار شود؛ در واقع اهمیت این کنگره‌ها در همین موارد است.

 

قبادیان نکته دوم را فرهنگ‌سازی در این خصوص دانست و بیان کرد: با توجه به فرهنگ غالب در کشور هنوز یاد نگرفته‌ایم که کارهای اجرایی را از طریق روش‌های علمی انجام دهیم و گره‌های مملکت را از راه‌های علمی حل کنیم راه علمی به معنای اتکا به دانش، دانشگاه، استاد و دانشجو است. البته این فرهنگ‌سازی در کشورهای دیگر نیز زمان‌بر بوده و در کشور ما نیز برای رسیدن به این سطح از باور عمومی، زمان لازم است.


وی درباره این‌ که صنعت ما خاستگاه دانشگاهی ندارد، تصریح کرد: موضوع اصلی همین است زیرا صنعت ما و اساسا فناوری‌های صنعت وارداتی است و در همین مسأله با صنعت مشکل داریم اگر دانشگاه ایجادکننده صنعت بود به‌ طور طبیعی صنعت برای رفع مشکلات و ارتقاء خود از دانش و دانشگاه استفاده می‌کرد اما با توجه به این‌که صنعت وارداتی است صاحبان صنایع فکر می‌کنند که دانشگاه‌های ما نمی‌توانند مشکلات آن‌ها را حل کنند و به همین دلیل به دنبال جایی می‌گردند که این صنعت را وارد کردند.

 

قائم‌ مقام معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این‌ که معتقدم ما می‌توانیم نه تنها گره‌گشای مشکلات صنعت باشیم بلکه دانشگاه‌های ما در راه‌اندازی صنایع جدید نیز مشارکت کنند، خاطرنشان کرد: امروز دیگر دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم مطرح هستند تا امروز فکر نمی‌کردیم که دانشگاه باید در ایجاد اشتغال و فناوری نقش داشته باشد اما از این پس معتقدیم که این نقش باید توسط دانشگاه‌ها ایفا شود.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...