کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

علائم سرطان پانکراس را بشناسید!

قدس آنلاین , 3 آذر 1394 ساعت 17:00

گرچه بیشتر علائم ابتلا به" سرطان پانکراس" مشابه با دیگر بیماری هاست اما تشخیص به موقع این بیماری و درمان سریع توسط متخصص بسیار مهم خواهد بود و از بروز عوارض جدی پیشگیری می کند.


پانکراس غده ای گلابی شکل است که بین معده و ستون فقرات قرار دارد. این غده نقش بسیار مهمی در سلامتی دارد زیرا علاوه بر شرکت در متابولیسم بدن، مسئول تولید مایع لازم برای هضم غذا و همچنین هورمون های تولید کننده سطح قند خون است.

پانکراس نیز مانند دیگر اندام های بدن ممکن است در معرض آسیب سلول های بدخیم عامل بروز سرطان قرار گیرد.


سرطان پانکراس معمولا در آقایان دیده می شود اما ممکن است خانم ها به خصوص در دوران سالمندی نیز به آن مبتلا شوند. گرچه هنوز علل دقیق ابتلا به این بیماری شناخته نشده است اما متخصصان معتقدند مصرف الکل، استعمال دخانیات و ژنتیک در بروز آن تاثیر دارند.

علائم ابتلا به سرطان پانکراس

درمان این بیماری بسیار مشکل است زیرا در مراحل ابتدایی هیچ علامت بارزی ندارد و یا ممکن است با علائم دیگر بیماری های رایج اشتباه گرفته شود. بسیاری از نشانه های هشدار دهنده زمانی ظاهر می شوند که تومور بزرگ شده و می تواند عملکرد دستگاه گوارش، کبد و دیگر اندام های مرتبط با آن را مختل کند.

در بسیاری از موارد سرطان پانکراس با عنوان " قاتل خاموش" شناخته می شود زیرا فقط در مراحل وخیم بیماری تشخیص داده می شود که درمان مؤثری وجود ندارد. البته خوشبختانه دانشمندان برخی علائم هشدار دهنده را شناسایی کرده اند که می تواند به اقدام زود هنگام کمک کند.

درد شکمی خفیف

درد شکمی که ناشی از سرطان پانکراس است، یک ویژگی خاص دارد. در این صورت زمانی که بیمار به سمت جلو خم می شود احساس می کند درد تسکین می یابد. این درد مزمن اما با شدت متغییر است و معمولا تا پشت ادامه می یابد. چنین علامتی به خاطر تکثیر سلول های سرطانی در بافت اعصاب آسیب دیده است حتی اگر به طور مداوم نباشد.

ناراحتی های گوارشی

این حالت یکی از مشکل ترین علائمی مورد توجه است. این ناراحتی ها تقریبا در همه بیماران رایج است و در نتیجه انسداد بروز می کند که مانع از جریان آنزیم های گوارشی که مسئول هضم مواد غذایی سنگین مانند پروتئین ها، چربی ها و هیدرات های کربن است، می شود. در این صورت حالاتی مانند یبوست، درد، التهاب و گاز معده بروز می کند.

زرد شدن پوست

زرد شدن رنگ پوست معمولا به دلیل افزایش سطح بیلی روبین ( نوعی از رنگدانه های صفراوی) در خون به دلیل بسته شدن مجرای صفراوی که مسئول تنظیم این رنگدانه است، می شود. زمانی که تومور در بالای غده پانکراس قرار گیرد بیمار دچار این علامت می شود و معمولا با خارش در دست ها و پاها همراه است.

کاهش وزن ناگهانی

شاید لاغر شدن سریع بدون هیچ اقدام خاصی معجزه محسوب شود اما پشت این کاهش سایز باید نشانی از سرطان پانکراس و دیگر بیماری های مزمن گرفت.

ایجاد تغییر در مدفوع

تداخلی که تومور در عملکرد آنزیم های گوارشی ایجاد می کند در بسیاری از موارد با تغییراتی در مدفوع همراه است. در این صورت هضم بسیار کندتر انجام می شود، مواد زائد سفت شده، به سختی دفع می شود و با بوی بسیار متعفن تری نسبت به همیشه همراه است.

بعضی از متخصصان معتقدند این ویژگی ها و علائم دیگری مانند وجود خون در مدفوع احتمال تشخیص به موقع را افزایش می دهد.

 
 


کد مطلب: 34160

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/34160/علائم-سرطان-پانکراس-بشناسید

میگنا
  https://www.migna.ir