پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ / ۱۴:۵۰
کد مطلب: 34169
۱

گزارش/ آمار هولناک خودکشی در بین کودکان غربی

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) سالانه نزدیک به یک میلیون نفر در جهان از طریق خودکشی جان می‌سپارند و این یعنی در هر 40 ثانیه یک نفر!

 بحرانِ خودکشی نوجوانان، تاکنون علاوه بر پزشکان و روانپزشکان، دست‌مایۀ تحقیق و نگرانی جامعه‌شناسان، فیلسوفان و کارشناسان علوم دینی و الهیات نیز قرار گرفته؛ تا جایی که از قرن بیستم علم مجزّایی به نام "خودکشی شناسی" (Suicidology) در دانشگاه‌های غرب وجود دارد.

 بالاترین نرخ مطلق سنّ خودکشی در کشورها در افراد 15 تا 29 ساله است. خودکشی دومین دلیلی است که نوجوانان را به کام مرگ می‌برد.

از دیدگاه روانپزشکان، اغلب موارد خودکشی و اقدام به خودکشی، اگر در نتیجۀ مصرف مشروبات الکلی یا سوء‌مصرف دارو نباشند، علامت یکی از اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی، دوقطبی، افسردگی حاد و سایر پریشانی‌های روحی است که در پیگیری و درمانِ آن سهل‌انگاری شده یا به تعویق انداخته شده‌اند.

 اما در مورد کودکان، نوجوانان و حتی جوانان که زمان زیادی از تجربۀ مواجهۀ آنان با بحران و رنج‌های غیرقابل تحمّلِ زندگی نگذشته، باید ریشه‌های دیگری را در این مسئله جستجو کرد.

  

 

*** نظریات پزشکی-روانپزشکی در خصوص پدیدۀ خودکشی در نوجوانان و جوانان 

 در سنین نوجوانی، توجه فرد ناخودآگاه به مسائل سرنوشت‌ساز زندگی از جمله مرگ تغییر می‌یابد و ممکن است تحت تأثیر گروه همسالان، پوشش مفصل رسانه‌ای از شرح خودکشی با یک وسیلۀ خاص یا حتی فقط با خواندنِ یک رمان عاشقانه، دچار یک نگاه افراطیِ رمانتیک و تقدّس‌گرایانه به مرگِ خودخواسته شود.

 اما نمی‌توان نادیده گرفت که در بسیاری کشورها بالأخص کشورهای غربیِ دارای سبک زندگیِ فردگرا و ماده‌محور، علاوه بر بسترِ اجتناب‌ناپذیر و مهیّا در دوران بلوغ، دلایل دیگری نیز در صعود آمارهای خودکشی در نوجوانان و جوانان دخیل است و در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.


 

*** عوامل استرس‌زا در مدرسه و دانشگاه

 خبرگزاری دویچه وله با انتشار نتیجۀ یک پژوهش آلمانی اعلام کرد ژن SKA2 در افرادی که در آستانۀ خودکشی هستند، به‌درستی فعالیت نمی‌کند.

 به گزارش این خبرگزاری، این ژن مسئول کنترل هورمون کورتیزول (هورمون استرس) است. ترشح کورتیزول، در جریان واکنش بدن به استرس بسیار افزایش می‌یابد تا به پیشگیری از افکار منفی کمک رسانده و رفتارهای تکانشی را کنترل نماید. اگر به دلیل افزایش بیش از حدّ استرس، تغییری در این ژن رخ دهد، بدن نمی‌تواند میزان ترشح کورتیزول را کنترل کند. در خون افرادی که دست به خودکشی زده‌اند، مقدار زیادی کورتیزول وجود داشته است.

 ناامیدی، اضطراب، احساس بی‌کفایتی در مدرسه، عدم توانایی حل مشکلات یا از دست دادن توانایی‌هایی که نوجوان قبلاً داشته است، از علل خودکشی نوجوانان محسوب می‌شود.

 پایگاه خبری سوئیسی "تاگس‌آنسایگر" در مقاله‌ای اعلام کرد به طور متوسط سالانه هشت دانشجو خودکشی می‌کنند و دانشگاه زوریخ قصد دارد برای پیشگیری زودهنگام، چاره‌ای بیندیشد. اما مشکل اینجاست که این قبیل دانشجویان اغلب حاضر به همکاری نیستند.

 "دی ولت" می‌نویسد: فشار دانشگاه اینقدر بالاست که از هر شش دانشجو در آمریکا، یک نفر حتماً به خودکشی فکر می‌کند!

  0

 

  

خانم "یودیت کنوخه" مشاور روانشناسی دانشگاه رور آلمان، یک هفته پس از اینکه خبر خودکشی یک دختر دانشجو در این دانشگاه سر و صدای زیادی به پا کرد، گفت:

 ترس از امتحان و قبولی پایان ترم، مثل چکّشی است که وحشت را ذره ذره در روح جوانان می‌کوبد و کافیست دانشجویی خودش مستعد فشارهای عصبی باشد تا شاهد وقایع تلخ این چنینی در دانشگاه باشیم.

  

*** مشکلات مالی

 چنانچه می‌دانیم در فرهنگ غرب، نوجوانان بلافاصله پس از رسیدن به سنّ قانونی مجبور به ترک خانواده و تشکیل زندگی مستقل هستند، این در حالی است که بسیاری از دختران و پسران 18 ساله هنوز فرصت کسب درآمد ثابت هم نداشته‌اند، چه برسد به اینکه مبالغی را برای گذران معیشت خود پس‌انداز کنند.

 لذا فقر، بیکاری، خانه‌به‌دوشی و تبعیض یکی از انگیزه‌هایی است که فکر پایان بخشیدن به زندگی را در ذهن نوجوانان غربی قوّت می‌بخشد. بی‌ثباتی اقتصادی و بحران مالی در اروپا، از سال 2004 تا هم‌اکنون سبب افزایش یأس اجتماعی در بین جوانان این کشورها شده است.

  0

 

 

*** سبک زندگی منحط (از اعتیاد و الکل تا سوءاستفاده جنسی)

 به طور کلی در کشورهای مختلف، نسبت مستقیم میان نرخ خودکشی و میزان مصرف الکل در کافه‌های جوانان و بارهای مخصوص نوشیدن مشروبات الکی وجود دارد.

نویسنده آمریکایی در کتابش با عنوان "خودکشی در میان مصرف‌کنندگان هروئین" (Suicide among heroin users) می‌نویسد: بین 3 تا 35% مرگ و میر در میان کسانی که هروئین تزریق کرده‌اند، به دلیل اقدام به خودکشی است.

 در این کتاب آمارهای جداگانه‌ای از سوءمصرف کوکائین، متامفتامین، مواد استتنشاقی، ماری‌جوانا و بالاخره سیگار و تأثیرات هر یک از آن‌ها بر خودکشی ارائه می‌دهد. جنجال‌های بین‌فردی در خانواده یا خارج از آن، ضربه‌های عاطفی یا شکست‌های عشقی که اوج آن در دوران بلوغ و اوایل جوانی رخ می‌دهد نیز مزید بر علت هستند.

  0

پزشکان روان‌درمانی معتقدند تجربۀ سوءاستفاده جنسی در دوران کودکی، انسان را تا پایان عمر نیازمند شرکت در جلسات منظم مشاوره می‌سازد، اما نوجوانان از یک سو از اهمیت این مشاوره آگاهی ندارند و آن را جدّی نمی‌گیرند، از سوی دیگر بعضاً سال‌های بسیار کمی از حادثۀ تجاوز در کودکی‌شان می‌گذرد و تداعی یک واقعۀ تلخ دائماً همراه آن‌هاست. بنابراین بسیار مستعد خودکشی‌اند.

 

*** روش‌های خودکشی... سلاح گرم: نقل و نبات مدارس و دانشگاه‌های آمریکا

روش‌های رایجِ انجام خودکشی در کشورهای مختلف تا حد زیادی به روش‌های قابل دسترس بستگی دارد و اصولاً در دسترس بودنِ وسیلۀ ارتکاب عمل، آن هم در سنین حسّاس بلوغ به خودی خود عامل افزایش خودکشی محسوب می‌شود: حلق‌آویز کردن، اُوِردوز یا زیاده‌مصرف قرص/دارو/الکل، مسمومیت با آفت‌کش، پریدن از ارتفاع و بالاخره سلاح گرم.

 

0

 دسترسی به سلاح گرم در ایالات متحده آمریکا آنقدر ساده است که 57% خودکشی‌ها از همین طریق انجام می‌شود. قانون خرید و فروش سلاح گرم در آمریکا، نه محدودیت شخصی دارد و نه محدودیت سنّی؛ لذا در اثر کوچکترین نوسانات خُلقی امکان دست زدن نوجوانان به خودکشی و دیگرکشی وجود دارد.

 مثال‌هایی از فجایع متعدد در مدارس شهرهای مختلف آمریکا وجود دارد:

 سال 1999 در دبیرستان کلمباین در ایالت کلرادو، دو دانش‌آموز 12 دانش‌آموز و یک معلم را به قتل رسانده و سپس اقدام به خودکشی کردند.

 سال 2007 در دانشگاهی در ویرجینیا 36 نفر به دست یک جوان کشته شدند و مرگبارترین حمله در یک مرکز آموزشی در تاریخ آمریکا را رقم زدند.

 سال 2012 یک جوان 20 ساله بعد از کشتن 26 نفر از دانش‌آموزان (5 تا 10 ساله) و کارکنان دبستان سندی‌هوک نیوتاون، همچنین کشتن مادرش، خودکشی کرد.

   

0


هر بار پس از رویداد چنین فجایع رسواکننده و تأسف‌باری در بین جوانان آمریکایی، تنها برای مدتی بحث پیرامون قوانین کنترل سلاح و تأثیر بازی‌های ویدئویی-رایانه‌ایِ خشونت‌آمیز و... در بین مردم و مقامات آمریکایی برانگیخته و داغ می‌شود، اما طولی نمی‌کشد که بی‌نتیجه پایان می‌یابد.

 
*** پسران بیشتر از دختران خودکشی می‌کنند!

 در بسیاری از کشورها آمارهای خودکشی به تفکیک زنان و مردان منتشر می‌شود و از سهم بالاتر مردان در خودکشی به نسبت جمعیت حکایت دارد.

 به گزارش خبرگزاری "دی ولت" احتمال دست زدن پسران به خودکشی سه تا چهار برابر بیشتر از دختران است، زیرا افسردگی‌های حادّ در زنان زودتر تشخیص داده می‌شود تا مردان. این خبرگزاری در ادامه، اساساً خودکشی را پدیده‌ای "مردانه" می‌خواند و به نقل از سازمان بهداشت جهانی می‌نویسد:

 زنان بیشتر از مردان به افسردگی مبتلا می‌شوند ولی افسردگی‌ها در مردان جوان، حادتر، مراجعه‌شان به پزشک کمتر، در نتیجه تصمیم‌شان بر خودکشی مصمم‌تر و روش‌های خودکشی‌شان هم خشونت‌آمیزتر است.

 در پایان لازم به ذکراست که خودکشی نوجوانان در کشورهای اروپایی یک موضوع "تابو" است. با این حال آمار تلاش‌های نافرجام برای خودکشی که اصطلاحاً بدان "خودکشیِ غیرکشنده" گفته می‌شود، از خودکشی‌هایی که در آن فرد عامل، به هدف دست می‌یابد، بیشتر است و البته صرفِ اقدام، در آمارهای مربوط به خودکشی به حساب نمی‌آید.

 علاوه بر این، گرچه "خودآزاری" (Sadomasochism) به معنیِ لذّت بردن از دردکشیدن خود، با افزایش خطر اقدام به خودکشی همراه است، اما جزئی از آن محسوب نمی‌شود.

 
مرجع : ریشه
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود