جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ / ۰۱:۰۰
کد مطلب: 34217
۱
بنیانگذار فرا تکنیک های یادگیری بدون فراموشی در ایران؛

وابستگی به تکنولوژی موجب تنبلی مغز می شود

وابستگی به تکنولوژی موجب تنبلی مغز می شود

ایلنا: افزایش استفاده از تکنولوژی و فن آوری های نوین باعث شده تا امروزه یادگیری و حفظ مطالب در اولویت افراد نباشد، به طوری که شماره تلفن را در گوشی های همراه و اعداد ضروری مانند شماره حساب و کدملی را در یک پیامک ذخیره می‌کنیم، در این بین حتی گروهی تمامی داشته‌های علمی و اطلاعات خود را به جای آنکه به خاطرشان بسپارند آن را روی یک کارت حافظه بارگزاری می کنند، تا جایی که تصور می شود مغز افراد به جای جمجه سر، در موبایل، تبلت و کارت حافظه قرار گرفته و به کیف‌ها نقل مکان کرده است!

تنبلی مغز و چشم پوشی از توانمندی های 100 میلیارد سلول عصبی آن باعث شده تا این تصور در باور بسیاری نهادینه شود که نبوغ و خلاقیت مختص به افراد خاص است و نمی توان یک جامعه پویا با ضریب هوشی بالا را یکجا تصور کرد، درحالی که دانشمندان معتقدند با تحریک سلول عصبی مغز و آموختن فرا تکنیک های یادگیری می توان نبوغ را در خود و دیگران بازتولید کرد.

دکتر محمد رضا فهمیده بنیانگذار فرا تکنیک های یادگیری بدون فراموشی در ایران معتقد است؛ اگر نسل جدید با همین سرعت به تکنولوژی، وابسته و دلبسته شوند در آینده فرزندانی خواهیم داشت که دچار بیماری تنبلی مغز می شوند.

این استاد دانشگاه، تنبلی مغز را خطری خاموش برای آیندگان می داند و می افزاید: اگرچه بیشتر افراد از یک نیمکره مغزشان استفاده می کنند ولی واقعیت این است که بهره گیری از دو نیمکره و استفاده از ظرفیت های تمامی سلول های عصبی موجب نبوغ و اوج خلاقیت خواهد شد، موضوعی که با آموزش آن به جامعه می توان خطر ابتلا به تنبلی مغز را کاهش داد.

وی ادامه می دهد: حافظه معمولی مانند یک دیوار صاف است که جای دست گرفتن ندارد، اما با روش یادگیری نوین به حافظه کدهایی داده می شود تا برای یادگیری بدون فراموشی هر مطلب را با یکی از ابزارهای تقویت حافظه به آن کدها گره بزنیم.

این استاد حافظه و یادگیری خلاق  تصریح می کند: با روش یادگیری جدید، زمان و مکان خاص برای یادگیری معنا ندارد، در هر زمان و مکانی افراد قادر خواهند بود آنچه را با حواس پنجگانه دریافت می کنند مستقیما از حافظه فوری به حافظه بلند مدت منتقل کنند.

وی در ادامه به لزوم ضرورت و اهمیت، یادگیری نوین (حس هفتم) در نظام آموزش و پرورش کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: تسلط معلمان به تکنیک‌ها و روش‌های نوین یادگیری در دنیای امروز امری ضروری است، چراکه در حال حاضر روشهایی وجود دارد که دانش آموزان و دانشجویان می‌توانند با فعال سازی دو نیمکره مغز(حس هفتم) خود، هر مطلب درسی را یکبار برای همیشه بخوانند و هرگز فراموش نکنند.

فهمیده تاکید می کند: با فعال کردن همزمان بخش "ونترال" و "دورسال" و "لیمبیک" مغز، نه تنها می توان هر مطلبی را با یک بار خواندن یاد گرفت بلکه همزمان می توان دو کار پیچیده را انجام داد.

این استاد دانشگاه می‌افزاید: استفاده از دو نیمکره مغز و به عبارتی شناخت عملکرد حس هفتم و تقویت حافظه، نیاز ضروری همه انسانها است و به قشر خاصی محدود نمی‌شود، اگر چه دانش آموزان ، دانشجویان و دانش پژوهان بیشتر به آن نیاز دارند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی