جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ / ۱۳:۴۲
کد مطلب: 34254
۰
معاون برنامه ریزی امور مشاوره اداره كل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در شیراز

والدین در باره هدایت تحصیلی فرزندان آموزش می بینند

والدین در باره هدایت تحصیلی فرزندان آموزش می بینند
به گزارش روز چهارشنبه اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، دكتر محمد مصطفوی در همایش کارشناسان مشاوره این استان در شیراز افزود: والدین نباید باره هدایت تحصیلی هدایت باشند چرا که فرآیند هدایت تحصیلی به گونه ای است که استعدادها و شایستگی های دانش آموزان در آن مدنظر قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: فرآیند هدایت تحصیلی به نحوی است که مجموع درس ها و معدل کل دانش آموزان در هدایت تحصیلی آنها دخیل خواهد بود و شرایط خاصی نیست که نگران کننده باشد.

وی، مهمترین اقدام والدین و مدرسه در فرآیند هدایت تحصیلی را کمک به مشاوران در شناسایی استعداد، علاقه و توانمندی دانش آموزان بیان کرد و گفت: والدین از توانایی و استعداد فرزندان خود شناخت کامل تری دارند و از این رو می توانند نقش مهمی در هدایت تحصیلی فرزندان داشته باشند.

معاون برنامه ریزی امور مشاوره وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: رویکرد والدین نباید این باشد که در جامعه کدام رشته مقبولیت بیشتری دارد تا فرزند خود را به آن رشته سوق دهند، بلکه باید بدانند، بهترین مسیر تحصیلی برای فرزندان آنها مسیری است که بر اساس استعداد و توانمندی های آنها انتخاب شده باشد.

مصطفوی افزود: در هدایت تحصیلی تلاش بر این است که خود دانش آموز به این نتیجه برسد که در کدام رشته توانمند است تا در آن رشته ادامه تحصیل بدهد و عامل تعیین کننده در این زمینه استعداد دانش آموز است.

معاون برنامه ریزی امور مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تغییر صورت گرفته در اجرای هدایت تحصیلی و انتقال آن به پایه نهم در دوره اول متوسطه گفت: برای سال تحصیلی جاری دوره هایی را برای مدیران مدارس و مشاوران در نظر گرفتیم که در حال اجراست و چند جلسه آموزشی نیز ویژه اولیای دانش آموزان در این مقطع سنی و با هدف آشنایی آنان با نحوه هدایت تحصیلی فرزندشان پیش بینی شده است.

مصطفوی همچنین گفت: طرح همیار مشاور در قالب بهره گیری از توان دانش آموزان در عرصه مشاوره در تمام مدارس متوسطه دوره اول و دوم که از نیروی مشاور برخوردار هستند، اجرا می شود و در مجموع در قالب این طرح 42 هزار همیار در سراسر کشور فعال می شوند.

وی بیان کرد: در این طرح تلاش شده از توان خود دانش آموزان برای گسترش خدمات مشاوره ای و کمک به دانش آموزان هم سن و سال آنها استفاده شود.

معاون برنامه ریزی امور مشاوره وزارت آموزش و پرورش درباره چگونگی انتخاب همیاران مشاور گفت: در مدارس اجرا کننده این طرح، از هر کلاس یک یا دو نفر توسط مشاور مدرسه به عنوان همیار مشاور انتخاب می شوند و این افراد پس از سپری کردن مراحل آموزشی لازم با نظارت مشاور مدرسه، در طول سال تحصیلی کار خدمات مشاوره ای انجام می دهند.

مصطفوی افزود: در این طرح دانش آموزانی که عملکرد تحصیلی، اخلاقی و رفتاری خوبی دارند و از مقبولیت در بین هم سن و سال های خود برخوردارند و اصل راز داری را رعایت می کنند، در اولویت انتخاب به عنوان همیار مشاور قرار دارند.
معاون برنامه ریزی امور مشاوره وزارت آموزش و پرورش همچنین گفت: مشاوره یک فرآیند است و باید از مقاطع تحصیلی پایین همچون مقطع ابتدایی آغاز شود.
مدیر کل آموزش و پرورش فارس نیز در این همایش گفت: جایگاه مشاوره و ضرورت آن باید در جامعه تبیین، مفید و موثر بودن آن برای خانواده ها روشن شود.

حمید رضا آذری افزود: برخی از امور مانند هنر، مشاوره و ورزش، در کشورهای مختلف به آن توجه لازم نمی شود ،در حالی که همین امور در برخی دیگر از کشورها به عنوان یک اصل پذیرفته شده و مورد توجه ویژه قرار گرفته است و اینگونه زمینه رشد آنها فراهم شده است.

وی ادامه داد: در کشور های پیشرفته دنیا، علم مشاوره به دلیل احساس نیاز شدید به آن، رشد قابل توجهی داشته است، و این در حالی است که ما به آن توجه چندانی نداریم و باید کاری کرد تا این علم در آموزش و پرورش نهادینه شود و خانواده ها به آن احساس نیاز کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: در سال های اخیر به مشاوره تحصیلی و تربیتی و همچنین در زمینه های مختلفی مانند اختلال یادگیری توجه بیشتری شده که جای امیدواری است.
-
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم