جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ / ۱۵:۴۳
کد مطلب: 34258
۰

رشد اختلالات خلقی همچنان ادامه دارد

رشد اختلالات خلقی همچنان ادامه دارد

 

 

زهرا زری‌مقدم کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت استان مرکزی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه یکی از گروه‌های مرتبط با سلامت روان گروه اختلالات خلقی و اضطرابی است، افزود: در گروه اختلالات خلقی با توجه به نام آن، موضوعات مربوط به مباحث خلق‌وخو شامل افسردگی و شیدایی پیگیری می‌شود.

 

وی تصریح کرد: در بحث افسردگی که شاخصه اصلی آن بی‌لذتی است، فرد از زندگی خود لذت نمی‌برد و کلیه کارهایی که در گذشته باعث لذت و شادی فرد می‌شده در دوران افسردگی، لذت خود را از دست می‌دهد.

 

زر‌ی‌مقدم درخصوص علائم این نوع اختلال رفتاری گفت: فرد افسرده دچار بی‌اشتهایی و بی‌خوابی می‌شود، حتی در مواردی به پراشتهایی و پرخوابی دچار می‌شود و کناره‌گیر‌ی‌های اجتماعی و گریه‌های آنی بی‌دلیل در وی بروز می‌کند.

 

وی اضافه کرد: افسردگی به مانند سرماخوردگی یک بیماری شایع است و این روزها به دلیل مشکلات اقتصادی شیوع بیش از پیش داشته است.

 

این کارشناس سلامت روان در خصوص اختلال شیدایی در افراد عنوان کرد: افراد مبتلا به اختلالات شیدایی افرادی هستند که حداقل یک دوره افسردگی را گذرانده‌اند و سپس وارد اختلالات شیدایی شده‌اند و رویه کاملا مقابل رفتارهای دوره افسردگی در آنها بروز می‌کند.

 

وی ادامه داد: افراد مبتلا به شیدایی برعکس دوران افسردگی که غمگین، کم‌تحرک و مبتلا به کندی روانی هستند، فعال‌تر و پر جنب و جوش‌تر می‌شوند، تصمیمات مهمی می‌گیرند، مدام صحبت می‌کنند و خوشحالی بیش از حدی از خود بروز می‌دهند.

 

وی به اختلالات اضطرابی در افراد اشاره کرد و با تاکید بر اینکه در حال حاضر در بین دانشجویان و نوجوانان اختلال اضطراری از نوع اجتماعی شیوع پیدا کرده است، اظهار کرد: افراد در این حالت دچار انواع ترس‌های مرضی، مشکل در برقراری ارتباط و ارائه کردن خود دارند و حتی در مواردی این اختلال با ترس و فوبیای اشیا، حیوان و مکان همراه است.

 

زری‌مقدم استرس پس از سانحه مانند بروز جنگ، بلایای طبیعی و اتقاقات ناگوار خانوادگی را یکی دیگر از اختلالات اضطرابی در افراد عنوان کرد و گفت: این نوع اختلال باعث می‌شود که فرد دائم بی‌قراری و نگرانی در مورد همه چیز داشته باشد و به صورت مستمر در انتظار بروز اتقاقی ناگوار است، به همین دلیل همواره با اضطراب و استرس زندگی می‌کند.

 

وی با بیان اینکه اختلالات خلقی و اضطرابی در زنان دو برابر مردان شیوع دارد و میزان این اختلالات در کشور و استان مرکزی نیز همسو با نرم جهانی است، افزود: در سال 92 مطالعاتی در خصوص این نوع اختلالات توسط انجمن روانشناسان کودک و نوجوان صورت گرفت و نشان داد که این اختلالات در بین بزرگسالان 34.6 درصد و در بین نوجوانان 20 درصد شیوع دارد و متاسفانه به نسبت سال‌های گذشته روند رو به رشدی داشته است.

 

کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت استان مرکزی علل عمده افزایش این اختلالات در جامعه را عوامل اجتماعی و اقتصادی دانست و گفت: کشور ما در حال توسعه است و تبعات این مهم باعث شده است که افراد با معضلاتی مانند بیکاری و فقر مواجه باشند. جوانان بعد از پایان تحصیل موفق به کسب شغل در رشته تحصیلی خود نمی‌شوند و این امر بی‌انگیزگی و نهایتا افسردگی، یا استرس و اضطراب را برای آنها به دنبال دارد.

 

وی به این اختلالات در دوران کودکی اشاره کرد و با بیان اینکه در دوران کودکی عواملی مانند وراثت، سبک زندگی، دلبستگی به مادر، محیط، کیفیت رابطه با والدین و میزان وقت‌گذرانی با مادر و پدر از عوامل متعدد در بروز اختلالات خلقی و اضطرابی در کودکان است، افزود: این عوامل باعث می‌شود که کودک در این شرایط به انزوا و گوشه‌گیری مبتلا شود و یا در مواردی رفتاری معکوس نشان دهد به طوری که دچار پرخاشگری شدید در محیط مدرسه و ناسازگاری شود.

 

زری‌مقدم نابسامانی محیط خانه، رشد اعتیاد، افزایش آمار طلاق و ... را از دیگر عوامل ایجادکننده اختلالات خلقی و اضطرابی در کودکان و نوجوانان عنوان کرد.

 

این کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت استان مرکزی راهکار درمان این نوع بیماری را درمان از بعد روانی، اجتماعی، جسمی و معنوی دانست و گفت: مسلما افراد مبتلا به افسردگی و شیدایی باید در مرحله اول تحت درمان دارویی قرار گیرند و مشکلات اجتماعی و ارتباطی آنها رصد و مرتفع شود و از سوی دیگر در درمان این اختلالات حتما باید بعد معنوی زندگی مورد تاکید قرار گیرد و فرد هدف و معنای زندگی را درک کند و به منبع قوی همچون معنویات وابسته باشد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.