پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ / ۱۷:۵۴
کد مطلب: 34290
۱
۱

علایم و عوارض فرسودگی شغلی چیست؟

علایم و عوارض فرسودگی شغلی چیست؟
اثرات منفی فرسودگی شغلی بر عملکرد فرد به صورت کاهش درامد و کارامدی در محل کار، غیبت از محل کار، کاهش رضایت بیماران و مراجعین ، ترک حرفه و مشکلات خانوادگی و زناشویی می باشد .
فرسودگی شغلی اختلالی روان شناختی است که شامل خستگی مزمن، علایم جسمانی مختلف، اختلالات خواب، احساس گناه، گوشه گیری، کاهش کار و وفعالیت روزانه و تمایلات منفی و بدبینانه نسبت به همکاران و مراجعین می باشد. سایر علایم فرسودگی شغلی شامل نارضایتی از کار، احساسات مبنی بر شکست و ناتوانی، حس دائمی اجحاف و استثمار و کاهش عملکرد شغلی می باشد.

این اختلال در مشاغل یاری رسان به مردم بیشتر از سایر رشته ها می باشد. پرسنل شاغل در بخش بهداشت و درمان (نظیر پزشکان عمومی، متخصصین، پرستاران و بهیاران ..)  نیرو های پلیس و اتش نشان ها به علت مواجهه با فشارهای هیجانی، مدیریتی و فیزیکی میزان بیشتری از فرسودگی شغلی را تجربه می کنند. این عوامل استرس زا شامل ساعات زیاد کاری، حمایت اجتماعی کم، مواجهه با خشونت و تهدید در محل کار ، شیفتهای شبانه، تقاضای زیاد در محل کار، سازماندهی ضعیف کاری، سختی کار و تصمیم گیری در موقعیتهای بحرانی بر اساس اطلاعات ناکافی و مواجهه با نتایج جدی این تصمیم گیری ها می باشد.

اثرات منفی فرسودگی شغلی بر عملکرد فرد به صورت کاهش درامد و کارامدی در محل کار، غیبت از محل کار، کاهش رضایت بیماران و مراجعین ، ترک حرفه و مشکلات خانوادگی و زناشویی میباشد .

افزایش افسردگی و حتی خودکشی، استفاده از الکل و مواد مخدر، اختلالات خواب و حافظه ، بیماری های قلبی ، چاقی و افزایش فشار خون و دیابت از سایر پیامد های فرسودگی شغلی میباشد.

 با توجه به عواقب جدی و مهم این اختلال لازم است کارکنان شاغل در این مشاغل نسبت به این علایم اگاه باشند و در مراحل اولیه با مراجعه به درمانگر تکنیک های ذهنی و رفتاری لازم برای مقابله با ان را به کار گیرند و یا در صورت لزوم از درمانهای دارویی بهره جویند.
 -
نویسنده: دکتر مریم محمدنژاد، متخصص روانپزشکی (اعصاب و روان)
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

آرش
Iran, Islamic Republic of
سلام به نظر من فرسودگی شغلی به چند علت می باشد مهمترین 1- بی عدالتیها درمحل کار 2- انتقاد پذیر نبودن همکاران 3-درقبال کاری که انجام میدهی حقوق ومزایا خیلی کم باشد4-مشکلات خانوادگی
راه کار : به کار گیری افراد متدین ومتطقی باتجربه مدیر مدبر قاطع شجاع وعدم وابستگی به دیگران واحزاب در راس امور
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی