جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۴ / ۰۱:۵۴
کد مطلب: 34313
۰

رابطه استرس با ویروس زونا

دکتر فریدون رحمانی سامانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بیماری زونا یک بیماری ویروسی است، اظهار کرد: پس از ابتلای فرد به بیماری آبله مرغان در دوران کودکی و نوجوانی، ویروس VZV در ستون فقرات و اعصاب نخاع مخفی مانده و بدون هیچ‌گونه آسیب و عوارضی، گاهی تا آخر عمر همراه شخص خواهد بود.

وی استرس‌های فیزیکی، جسمی، روانی و ضعف سیستم دفاعی را از مهم‌ترین عوامل فعال شدن مجدد این ویروس در بدن دانست و افزود: این بیماری بیشتر میان میانسالان و به خصوص مردان شایع بوده و برای زنان باردار و کسانی که مبتلا به دیابت، فشار خون، ایدز و انواع سرطان‌ها هستند، بسیار خطرناک است.


رحمانی در خصوص راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری، گفت: آرامش، رژیم غذایی و فعالیت‌های بدنی مناسب و همچنین اجتناب از استرس‌های روحی - روانی و جسمی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر است. وی با اشاره به این نکته که در 24 ساعت اولیه ابتلا به بیماری فقط درد در رشته‌های عصبی مشهود است و هیچ‌گونه ضایعه پوستی مشاهده نمی‌شود، تصریح کرد: ضایعات پوستی این بیماری شبیه بیماری آبله‌مرغان و همان دانه‌های آبکی با نام وزیکول است و تنها تفاوت این بیماری و بیماری آبله‌مرغان در محل مشاهده‌ این دانه‌های آبکی است.

این متخصص بیماری‌های عفونی خاطر نشان کرد: تشخیص بیماری در 24 ساعت اولیه بروز بسیار سخت بوده و معمولا با مشاهده علائم ظاهری و به وسیله معاینه پزشک و آزمایشات تخصصی قابل تشخیص است. اگرچه این بیماری بدون درمان هم بهبود می‌یابد اما در صورت درمان طی 48 ساعت اول، از بروز ضایعات پیشگیری می‌شد، سرعت بهبود بیماری افزایش یافته و از شدت ضایعات پوستی و عوارض این بیماری کاسته می‌شود. درمان پس از 72 ساعت چندان اثربخش نخواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!