پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۴ / ۱۵:۱۰
کد مطلب: 34318
۱
گزارشی به مناسبت روز جهانی معلولین

گزارشی از مشکلات بیماران اعصاب و روان

به گزارش فارس بیماران اعصاب و روان را باید از لحاظ روحی و عاطفی مورد حمایت قرار داد و هرگز نباید نزد بیمار بحث‌ و جدل کرد.

علائم بیماری اعصاب و روان از قبیل پرخاشگری، بی‌قراری، افکار خودکشی است که باید از قرار دادن چاقو، کارد، قیچی و وسایل برنده، در دسترس بیمار خودداری کرد.

جسم و روان انسان ارتباط و وابستگی شدید به هم دارند، بنابراین بیماری در هرکدام، دیگری را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عوارض و علائم بیماری جسمی معمولاً با چشم قابل‌دیدن یا با حواس پنج‌گانه قابل‌ درک است اما علائم بیماری روانی معمولاً در عواطف، احساسات و رفتار فرد نفوذ پیدا می‌کند و در اوایل بیماری یک حس و حالت‌های مبهمی است که فرد به‌ سهولت آن را درک نمی‌کند.

بعضاً بیماران اعصاب و روان هم برخوردهای نامناسبی در جامعه و در سطح خانواده‌ دارند که نیاز به مراقبت و درمان آنان از مهم‌ترین اولویت‌ها باید قرار گیرد.

همچنین متخصصان معتقدند یکی از عوامل مهم بیماری اعصاب و روان، عدم اشتغال است.

بیماران روانی محتاج توجه هستند، یعنی اگر دقت کنیم به این نتیجه می‌رسیم که آنها در پی چه گناهی باید مورد بی‌مهری قرار گیرند.

همسر یک بیمار اعصاب و روان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در طبس، اظهار داشت: مشکل همسرم بسیار شدید و حاد است و حتی برای تأیید گواهی معلولیت همسرم که چندین بار به بهزیستی طبس مراجعه کردم دکتری برای او نیافتم.

وی گفت: برای درمان یا حتی همین گواهی معلولیت باید به یکی از شهرهای مجاور یا بیرجند برویم که هزینه آن بسیار بالا است.

همسر بیمار اعصاب و روان اضافه کرد: حال شما ببینید من که همسرم مشکلات روانی دارد و شاید در کمتر جایی به او کار داده می‌شود، چگونه این مقدار هزینه بالای درمان یا رفت‌وآمد به مرکز استان را پرداخت کنم.

وی تصریح کرد: امیدوارم دکتر معلولان اعصاب و روان برای این بیماران به طبس بیایند تا حداقل در هفته یا ماهی چند روز بتوانیم استفاده کنیم.

کارشناس مسئول توان‌بخشی بهزیستی شهرستان طبس در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در طبس، اظهار داشت: شهرستان طبس باوجود بیش از 165 بیمار اعصاب و روان شناسایی‌شده تحت پوشش بهزیستی، فاقد متخصص اعصاب و روان است.

عباس باقری تصریح کرد: با کمال تأسف با وجود پیگیری‌های مداوم شهرستان طبس فاقد متخصص اعصاب و روان بوده و باوجود گستردگی و وسعت شهرستان، خانواده‌ها مجبورند به شهرستان‌ها مجاور از قبیل بیرجند، مشهد و یزد مراجعه کنند.

وی افزود: حداقل بعد مسافت به مرکز استان 270 کیلومتر است و معمولاً هزینه‌های بالای سفر و نبود امکانات رفاهی برای حضور آنان در استان و شهرستان‌های مجاور هم بر مشکل افزوده است.

کارشناس مسئول توان‌بخشی بهزیستی شهرستان طبس در ارتباط با آمار بیماران اعصاب و روان به تفکیک بخش‌های شهرستان، افزود: در بخش مرکزی 96 بیمار، بخش دستگردان 30 بیمار و بخش دیهوک 40 بیمار اعصاب و روان زیر پوشش بهزیستی طبس هستند.

باقری ادامه داد: مسئولان شهرستان گوش‌به‌زنگ مشکلات این بیماران باشند، چراکه عوارض بیماری‌های اعصاب و روان بسیار خطرناک‌تر از سایر بیماری‌ها بوده و دامن‌گیر خانواده‌ها و گاها جامعه می‌شود.

-

گزارش از سیدحسن ارغوانی

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید