پیامد ادغام آزمونهای تحصیلات تکمیلی آزاد و دولتی
دکتر فروهر فرزانه در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: تمرکز آزمونهای ورودی تحصیلات تکمیلی دانشگاههای آزاد و دولتی سیاست درستی نیست، زیرا اساس کار تحصیلات تکمیلی بر پژوهش استوار است و شناخت بهتر و دقیقتر از سوی خود دانشگاهها میتواند اتفاق بیفتد.
وی اضافه کرد: مقصد اصلی در پذیرش دانشجویان دکتری حفظ کیفیت است و سرمایهگذاری دانشگاهها برای دانشجویانی است که توانایی پژوهش در سطح عالی را دارا هستند.
ادغام آزمونهای تحصیلات تکمیلی گردش مالی به سوی موسسات و سازمانهای کنکوری
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تمرکز آزمونهای ورودی دانشگاههای دولتی و آزاد در مقاطع ارشد و دکتری باعث میشود گردش مالی به سوی موسسات و سازمانهای کنکوری برود، اظهار کرد: در حال حاضر بر طبق آمارها گردش مالی کلاسهای کنکور با گردش مالی وزارت علوم برابر است.
فرزانه ادامه داد: مداخله موسسات کنکوری باعث میشود دانشجویان بر مبنای دانشی محدود گزینش شوند و کیفیت جایگاهی در گزینش آنان ندارد.
به گفته دکتر فرزانه، بررسی معدل دانشجویان در مقطع قبلی و دانشگاهی که در آن تحصیل کردهاند بهتر از یک کنکور دو سه ساعته میتواند به کیفیت آموزشی کمک کند و از این طریق سرنوشت دوران تحصیلی دانشجو به یک جلسه دو سه ساعته ختم نمیشود.
این استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف در ادامه درباره ادغام آزمونهای آزاد و دولتی نیز اظهار کرد: وقتی تنوع آزمونهای ورودی مقطع ارشد و دکتری بیشتر شود، دانشجو اگر به هر دلیلی نتواند یکی از این آزمونها را شرکت کند، این امکان را دارد که در آزمون دیگری شرکت کند.
فرزانه در مورد دغدغههای دانشگاهها درباره پذیرش دانشجویان دکتری نیز گفت: دانشگاهها تقاضای ادغام آزمونهای ورودی این مقطع را ندارند و ادغام آزمونها باعث تنزل کیفیت آموزش میشود.
وی اظهار کرد: دانشگاهها در پی افزایش ظرفیت دانشگاهها برای پذیرش دانشجویان دکتری نیز نیستند زیرا در حال حاضر ظرفیت پذیرش دانشجویان دکتری افزونبر نیاز جامعه است.
این استاد تمام دانشگاه شریف در پایان از مسئولین خواست به جای ادغام آزمون ها ، در پذیرش دانشجویان دکتری به دانشگاهها اطمینان کنند و کار را به کاردان بسپارند.