کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت در گرگان:

کارشناسان سلامت روان وارد نظام سلامت کشور می‌شوند

16 آذر 1394 ساعت 9:33

مدیرکل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: با توجه به اجرای طرح تحول نظام سلامت کارشناسان سلامت روان وارد نظام سلامت کشور می‌شوند.


به گزارش تسنيم دكتر احمد حاجبی ظهر ديروز در کارگاه ملی پیشگیری از همسرآزاری در گرگان اظهار داشت: نظام سلامت در 2 سال اخیر، با توجه به طرح تحول نظام سلامت پذیرفت که کارشناس سلامت روان(کارشناسان ارشد روان شناسی بالینی و عمومی) وارد نظام سلامت شوند و بدین صورت یک حلقه جدید در چرخه درمان، ارائه خدمات را تکمیل کند.

وی افزود: پیش از این بیشتر مداخلات دارویی بود که کفایت نمی‌کرد و نیاز به فردی بود که مداخلات درمانی روانی را به‌ویژه با تکیه بر آموزش انجام دهد.

مدیرکل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت تصریح کرد: امسال 660 نفر در این حوزه جذب شدند و برنامه داریم که براساس جمعیت به ازای هر 25 هزار نفر یک نفر جذب شود.

وی گفت: در این صورت علاوه بر ارائه آموزش‌های لازم و مشاوره سودمند به زنان این حوزه به مردان و حتی فرزندان که شاهد خشونت در خانواده هستند هم آموزش‌های لازم ارائه می‌شود.

حاجبی افزود: در موضوع خشونت خانگی همسرآزاری بیشتر دیده می‌شود و پس از آن سوء رفتار با کودک  و سپس سالمند مطرح است.
-

مدیرکل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: در ایران به علت انجام نشدن طرح جامع آمار مشخصی از میزان خشونت علیه همسر در دست نداریم.

وی گفت: قرار گرفتن این موضوع جزو آیتم‌های سلامت و روان وزارت بهداشت اتفاق جدید و خوبی بود که در 3 سال اخیر اتفاق افتاد و سبب شد تا در این سال‌ها جوانب موضوع علت‌ها و تاثیرات آن بررسی و راهکارهای کنترل و پیشگیری ارائه شود.

وی افزود: هم‌اکنون بیشترین خدمات ارائه  شده اقداماتی است که در راستای توانمندسازی افراد، البته بعد از شناسایی آنها انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان گفت: این کارگاه با هدف بررسی علت و ارائه راهکارهای لازم برای پیشگیری از خشنونت خانگی و به‌ویژه همسرآزاری با حضور 100 نفر از مدیران گروه و کارشناسان مسئول بهداشت و روان سراسر کشور برگزار شده است.

هنرور افزود: استان گلستان به علت داشتن سیستم منظم و گروه منسجم در اجرای طرح های حوزه پزشکی به عنوان استان پایلوت بررسی این موضوع انتخاب شده و از سال 93 طرح غربالگری همسرآزاری در شهر گرگان مورد بررسی قرار گرفت و در جمعیت 20 هزار نفری گرگان ، 466 خانم که مورد خشنونت قرار می‌گرفتند شناسایی شدند و برای 146 نفر پرونده تشکیل شد و مهارت‌های لازم برای کاهش خشونت و هم‌چنین کاهش استرس و اضطراب و کنترل خشم آموزش داده شد.

وی افزود : نتایج دقیق این طرح از جمله علل وقوع این مشکل هنوز استخراج نشده و پس از تکمیل نتایج به وزارت بهداشت اعلام خواهد شد.


 


کد مطلب: 34397

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/34397/کارشناسان-سلامت-روان-وارد-نظام-کشور-می-شوند

میگنا
  https://www.migna.ir