جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ / ۲۲:۴۳
کد مطلب: 34440
۱

همه چیز در مورد اختلال خوردن

همه چیز در مورد اختلال خوردن

اختلال در خوردن این روزها یک بیماری همه گیری شده است. مخصوصا در اکثر بانوان به شکل یک وسواس دامن گیرشان شده است. اختلالات خوردن موجب بی اشتهایی و یا پرخوری کاذب می شود. امروزه شمار زیادی از جمعیت جهان دچار اختلال روانی DSM  می باشند.

استرس و حملات عصبی ناشی از چاق شدن بسیار آسیب رسان است.

سه نوع از این اختلال خوردن را معرفی می کنیم: 
 
اولین نوع و رایج ترین آن انتخاب نوع غذا است که به اختصار SED می گویند. معمولا فرد دچار وسواس شدیدی است که چی بخورد و چه مقدار باید از آن مواد غذایی را در معده غذایی خود مصرف کند. فکر بیش از اندازه به انتخاب غذا خود موجب گرسنگی و پرخوری می شود در بعضی موارد میل به کم خوری و سوتغذیه میشود. وسواس شدید همراه با حملات عصبی است که تنش و آرامش فرد را از او می گیرد. در این موارد توصیه می شود که به خوردن زیاد فکر نشود یک رژیم سالم غذایی دستور بسیار ساده ای دارد و با رعایت چند نکته ساده می توان سالم زندگی کرد. 
 
نوع دوم اختلال خوردن پیکا PICA نام دارد. از سال 1999 تا 2009 این بیماری رشد در اروپپا رشد چشم گیری داشته است. دکتر فایت برایان در خصوص این بیماری می گوید افراد از ترس چاق شدن و برای از بین بردن اشتهای خود به مواد غیر خوراکی چون دستمال کاغذی،گچ و ماسه روی می آورند و بعدا این عمل را به صورت اعتیاد آور تکرار می کنند. این افراد دچار اسکیزوفرنی می شوند و افسردگی های شدیدی را به همراه دارد. از عوارض آن برای سلامتی مسمویت ، انسداد روده و گاهی هم منجر به مرگ فرد می شود. 
 
اختلال خوردن نوع سوم سندرم خوردن شب است . که نام علمی آن NES  به اختصار می باشد. افرادی که شب از خواب بیدار می شوند و شروع به پر خوری می کنند . این اختلال در اشخاصی که اضافه وزن دارند وجود دارند .  کل روز را رژیم سخت گرفته و آخر شب کل رژیم را شکسته و پرخوری می کنند. حدود 28 درصد از افرادی که بای پس معده انجام داده اند دچار این اختلال می شوند. 
 
متاسفانه این سه نوع اختلال در خوردن. وسواس انتخاب غذا، خوردن مواد غیر خوراکی و پرخوری در شب اختلالاتی رو به افزایش می باشد و جنبه روانی دارد تا جسمانی و برای درمان حتما باید به روانکاو مراجعه کرد.
مرجع : خبرگزاری باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد