جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ / ۱۴:۲۸
کد مطلب: 34456
۱

آموزش پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های اجتماعی ضروری است

 

به گزارش ایسنا، آرام محمدی اظهار کرد: اعتیاد برای سلامتی و ثبات روحی انسان پیامدهای منفی دارد و ضمن سست کردن روابط خانوادگی و دوستی ها، سلامت جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

وی با بیان اینکه محیط‌های اجتماعی بهترین مکان برای آگاهی بخشی نوجوانان از علل و عوارض مصرف مواد مخدر صنعتی و داروهای روان گردان است، ادامه داد: امروزه نوجوانان بیشترین وقت خود را خارج از محیط خانه می گذرانند، باید امکاناتی از سوی دست اندرکاران امر برای آموزش آنان در اماکنی مانند تفرجگاه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد، مراکز فرهنگی و غیره فراهم شود.

 

محمدی درادامه ضمن بیان آنکه از نظر روانشناسی، کسانی که در سنین نوجوانی به سرمی‌برند، بیشترین امکان برای گرفتار شدن در دام مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی را دارند. زیرا آنان هیجان بیشتری داشته و همواره در پی لذت، تفریح و خلق شرایط تازه هستند، در حال حاضر با توجه به اینکه به موج سوم اعتیاد در جامعه نزدیک هستیم، باید اقدامات پیشگیرانه در محیط‌های اجتماعی سریع‌تر عملیاتی شود.

 

وی افزود: در طرح پیشگیری از اعتیاد باید مهارت لازم برای رفتار افراد در خانواده و جامعه داده، حس اعتماد و کارآیی در آنان ایجاد شود، از حقارت و حس اضطراب باید جلوگیری کرد و به طور کلی اگر هنجارها و ارزش‌ها، گروه دوستان، آموزش خانواده و تلقی فرد از جایگاه و منزلت خود به طور متعادل و مطلوب عمل شود، افراد خود به سوی اعتیاد کمتر تحریک خواهند شد.

 

این کارشناس ارشد روانشناسی تصریح کرد: پرخاشگری، اختلال در رابطه‌ جنسی، بی‌مسوولیتی، اخلال در حافظه و توجه، بدخلقی و غیره برخی از اثرات ناشی از مصرف مواد مخدر است که بر روی رفتار افراد نیز تاثیر می‌گذارد.

 

محمدی افزود:دور نگه داشتن افراد از پدیده اعتیاد ، آموزش و اطلاع‌رسانی اساسی درباره مواد مخدر و خطرات آنها البته به دور از شعارگرایی، ایجاد نگرش شناختی منفی به مصرف مواد، غیرقانونی اعلام کردن هر نوع معامله مواد و روان‌گردان‌ها به طور جدی، ایجاد امکانات سالم برای گذراندن اوقات فراغت، راه‌حل‌هایی در زمینه یاس و ناامیدی و سرخوردگی نوجوانان از اقدامات پیشگیرانه اولیه در مبارزه اجتماعی با مواد مخدر است.

 

وی اضافه کرد: در صورتی که این پیشگیری به نتیجه مطلوب نرسید، باید از دسترسی راحت و آسان به مواد مخدر و روان گردانها به شدت جلوگیری کرد و با بازسازی روابط اجتماعی و خانوادگی معتاد، امکانات حمایت اجتماعی و تامین مواد جانشین کم ضرر باید مورد توجه سیاستگذاران و دست اندکاران مبارزه با مواد مخدر قرار گیرد.

 

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، محمدی در پایان گفت: اعتیاد به مواد مخدر و داروهای روان‌گردان در ذهن تمام نوجوانان امری اشتباه و انحرافی پنداشته می شود، باید پیشگیری‌های لازم از سوی جامعه، خانواده و آموزش رسمی توسعه یابد و از سوی دیگر فردی که به ورطه این اشتباه افتاده و این کجروی را مرتکب شده نباید از جامعه طرد شود، بلکه با تورهای حمایتی جامعه و مردم تحت درمان قرار گیرد و بتواند در محیطی امن ادامه زندگی دهد و اعتیاد را ترک کند.

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!