جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۴ / ۱۱:۵۱
کد مطلب: 34497
۰

راهکارهایی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی دانشجویان

داشتن محیطی آرام و مناسب و در کنار آن تغذیه صحیح،‌ تفریح، شادی، ‌سلامت جسمی و روانی از موارد ضروری برای داشتن یک ‌زندگی قابل‌قبول هر فردی است. در این بین سلامت روحی و روانی دانشجویان دانشگاه‌ها تضمین کننده آینده موفق آنان و در بخش وسیع‌تر خدمت‌رسانی و تعالی کشور خواهد بود. حال با توجه به روند روبه‌ رشد آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه‌ها که شامل مصرف مواد مخدر، خودکشی، بیمار‌ی‌های تنشی و روانی و امثال آنهاست گفت‌وگویی را با معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت داشتیم تا به برخی از این آسیب‌ها اشاره و اقداماتی را که برای کاهش انها انجام شده است جویا شویم.
محمدرضا فراهانی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به آسیب‌های اجتماعی موجود در دانشگاه‌ها و فعالیت‌هایی که برای کاهش آن انجام داده‌اند، گفت: آمار آسیب‌های اجتماعی در سال‌های گذشته در بین دانشجویان بسیار افزایش داشته و متاسفانه ‌آمار افت تحصیلی، اعتیاد، افسردگی، مواد مخدر و روانگردان‌ها به طرز نگران‌کننده‌ای افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت برای پیشگیری و کمک به رفع آسیب‌های اجتماعی دانشجویان دو پروژه را در دست اجرا دارد. یکی ایجاد کانون‌های سلامت و رفتار در دانشگاه‌های علوم پزشکی است که با هدف کمک به مسئولان دانشگاه در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و دیگری برنامه همتایاران است که براساس آن، دانشجویان علاقه‌مند برگزیده در ازای پرداخت کمک هزینه به مشاوران خوابگاه‌های مختلف کمک می‌کنند.

فراهانی درخصوص روند افزایشی مواد مخدر در بین دانشجویان و اقدامات صورت گرفته در این خصوص گفت: بحث مواد مخدر یک مسئله جهانی است و بسیار مهم است. این مسئله متاسفانه امروز در دانشگا‌ه‌ها افزایش داشته؛ لذا باید در این قضیه ‌کار کنیم. البته احساسم این است که از همه راهبردهای لازم در خصوص استفاده نکردیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی‌ وزارت‌ بهداشت درخصوص دیگربرنامه‌های دردست‌اجرا برای ارتقای سلامت‌روان دانشجویان علوم‌پزشکی گفت: افزایش سهم مشارکت دانشجویان در اداره و مدیریت خوابگاه‌ها یکی دیگر از راهبرد ما جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی و سلامت روان دانشجویان است.

وی افزود: یکی از عوامل موثر در کاهش آسیب‌های اجتماعی دانشجویان، مشارکت در فرایند اداره محل زندگی خودشان است که در کنار این برنامه توانمندسازی کارکنان در مدیریت معیشت دانشجویی و افزایش منابع فیزیکی یاهمان خوابگاه‌های دانشجویی نیز ازدیگر برنامه‌های ومعاونت فرهنگی وزارت بهداشت است.

فراهانی دررابطه با مشارکت دانشجویان برای اداره محل زندگی خود از اجرای طرح شهردار خوابگاه گفت و بیان کرد: منظور ما از شهردار خوابگاه جذب مشارکت دانشجویان است که خود آنها فضای زندگی‌شان را پاک نگه دارند. اینکه خود آنها این کار را انجام ‌دهند تا اینکه ما بخواهیم محدودیت ایجاد کنیم دو رویکرد و راهبرد کاملا متفاوت است.
معاون فرهنگی و دانشجویی‌ وزارت‌ بهداشت خاطرنشان کرد: ما راهبردهای جدیدی را برای رسیدن به هدفمان که کاهش آسیب‌های اجتماعی است امتحان خواهیم کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند