جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ / ۱۲:۳۰
کد مطلب: 34561
۰

چرا مصرف" شيشه"در حال زنانه شدن است؟/از قرص‌های لاغری آلوده تا فریب شب زنده‌داری دانش آموزان

بر اساس آمارهای موجود مصرف مواد مخدر و روانگردان موجب افزایش قتل، تجاوز، دعوا، خودکشی و سوانح رانندگی در تمام دنیا شده که  این مسئله به یک بحران اجتماعی و پدیده شوم خانمان سوز در بین جوامع انسانی و به خصوص خانواده‌ها تبدیل شده است.
یکی از معضلات بزرگ کشور اعتیاد زنان و گرایش آنها به مصرف مواد مخدر است. متیل آمفتامین که به نام شیشه مصرف می شود، نام یک ماده روانگرد و محرک اعصاب است که با تاثیر مستقیم بر مکانیسم‌های مغز سبب بروز شادی و هیجان در فرد می‌شود و اختلالات شدیدی همچون بی خوابی،‌ بی اشتهایی و در نهایت انزوا را برای فرد به ارمغان خواهد آورد.
در سال‌های اخیر گرایش زنان به مصرف مواد مخدر بسیار زیاد شده که عوامل خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی در بعضی از مواقع دست به دست می‌دهند تا در یک برهه‌ای از زمان این مواد گریبانگیر فرد شود.
مصرف مواد مخدر در بین زنان از سن 15 تا 19 سالگی از مقطع دبیرستان و دیپلم شروع می‌شود که گاهی به دلیل مشکلات خانوادگی،‌ عدم اعتماد به نفس، فشار گروه همسالان، کنجکاوی و ارتباط با دوستان ناباب و همچنین جبران عقب افتادگی در درس باعث گرایش به مصرف آن به ویژه در بین دانش آموزان و دانشجو‌ها می‌شود.
در چند سال اخیر افزایش مصرف قلیان و سیگار در بین دختران زمینه ساز مصرف شیشه شده است که گاهی با تجربه و کنجکاوی به مصرف آن روی می‌آورند و غافل از عوارض آن به سرعت وابسته و در نهایت مهر اعتیاد را بر روی پیشانی خود می‌زنند.
 
**نقش موثر والدین بر اعتیاد دختران
خانواده به عنوان نخستین مکان رشد شخصیت، استعداد و پرورش خلاقیت کودک، باید از همان ابتدا با ارتباط صحیح زمینه یک رابطه سالم را فراهم و خانواده را بستر مناسبی برای پرورش، رشد و استعداد کودک خود قرار دهند تا در دوره‌ تحصیلی و حساس‌تر، بتواند به عنوان دوست و راهنما نظارت مستمر و درستی بر فرزند خود داشته باشند و فرزندان بیشتر از هر کسی والدین را دوست خود بدانند.
همچنین والدین باید در زمینه تحصیلی فرزند خود هیچگاه سخت گیری نکرده و نمرات پایین را بنابر بی استعدادی و تنبلی فرزند خود ندادند و تنها آنها را حمایت کنند چرا که در سال‌های اخیر مصرف شیشه به عنوان عاملی برای شب زنده داری و درس خواندن شده است زیرا این مخدر سبب افزایش قوای جسمانی و نیروزایی کاذب شده که این روزها در بین دانشجو‌ها و دانش آموزان بسیار رواج پیدا کرده است.
 
**تاثیرات مواد مخدر بر روی لاغری زنان
 امروزه در هر اجتماعی لاغر شدن و تناسب اندام ذهن بسیاری را درگیر کرده است. که در این میان برخی با دارو، برخی با رژیم‌های سخت و جراحی‌های مختلف سعی می‌کنند که به تناسب اندام دلخواه خود دست یابند. پدیده لاغری و همگیر شدن آن به ویژه در میان زنان سبب شده تا در سالن‌های زیبایی و همچنین شبکه‌های ماهواره‌ای شاهد تبلیغ‌های گسترده‌ای برای کاهش وزن باشیم که در این بین برخی با خرید و اعتماد به این شبکه‌ها به مصرف قرص‌های لاغری که در آن مقادیر زیادی شیشه وجود دارد گرایش پیدا می‌کنند، غافل از وجود این مواد مخدر در این قرص ها. پس از مصرف و رسیدن به نتایج دلخواه، فرد متوجه می‌شود که وابسته و ناخواسته معتاد شده است.
 زنان باید به این موضوع آگاه باشند که هیج روش لاغری در مدت زمان کم و در عرض یک ماه بدون ورزش و تحرک به وجود نخواهد آمد، مگر اینکه مصرف قرص، دارو و یا مکملی باشد که در آن ماده‌ مخدری باشد که به سبب آن لاغری به وجود آید.
در حال حاضر اعتیاد طبقه‌ خاصی را نمی‌شناسد و بسیاری از افراد مرفه جامعه تنها برای کنجکاوی به سمت اعتیاد و مصرف مواد روی آورده‌اند.
حال به دلیل اهمیت جایگاه‌ و نقش زن در تربیت فرزندان دستگاه و ادارات باید اقدامات درست و برنامه ریزی‌های اساسی و قابل توجهی را برای کاهش اعتیاد زنان از دوران دانش آموزی در مدارس شروع کنند و با آگاهی به دانش آموزان و به خصوص دختران هشدارهای لازم را در خصوص مصرف قلیان و سیگار دهند تا در مراحل بعدی به مصرف مواد مخدر و شیشه ختم نشود.
لازم است زنان و دختران نگاهی دوباره به خود و توانایی‌های خود داشته باشند و در نقش مادری که رکن‌ اساسی خانواده و تربیت فرزند است در وهله اول مراقب رفتارهای خود باشند و تحت تبلیغات و جوان سازی پوست خود هر دارویی را تهیه نکنند، زیرا فرزندان یادگیری پنهان از پدر و مادر خود دارند، ‌با رفتار درست و اصولی باید فرزندان به ویژه دختران خود را از هر گونه خطر ناشی از مواد مخدر و کنجکاوی‌هایی که در این مواد دارند آگاه کرده و آموزش‌های لازم و ضروری را به آنها داد.
 

 

مرجع : خبرگزاری باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين