جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ / ۱۸:۰۱
کد مطلب: 34568
۰

طلاق والدین، فرزندان را به سوی اعتیاد سوق می‌دهد

 

به گزارش ایسنا، رزگار قادر‌پور اظهارکرد: اعتیاد در حوزه بیماری‌های روانی قرار دارد و در واقع پایه‌های ژنتیکی و اکتسابی در ایجاد آن دخیل است؛ بنابراین برای پیشگیری و درمان اعتیاد باید به بررسی روان‌شناختی این موضوع پرداخت.

 

وی افزود: زمانی که سیستم خانواده یا ساختار آن معیوب باشد، ساختار هر کدام از اعضای خانواده دچار مشکل و عیب می‌شود و در صورتی که ساختار منضبط و سالم باشد، هر کدام از اعضاء پارامترهای لازم را رعایت کرده و عملکرد بهینه دارند.

 

این مشاور خانواده و ازدواج با اشاره به اینکه اگر ساختار خانواده سالم باشد، احتمال اینکه اعضای آن به سمت اعتیاد سوق یابند بسیار اندک می‌شود، بیان داشت: برای کاهش اعتیاد در جامعه امروز ایرانی باید به ساختار خانواده بیشتر اهمیت داد. دولت نیز باید وزارتخانه خانواده را تشکیل دهد تا ضمن اجرای برنامه‌های کار‌شناسی شده، آموزش و مهارت‌های لازم به افراد جامعه جهت مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و نحوه مواجه شدن با مشکلات به ویژه برای جوانان و نوجوانان ارائه شود.

 

قادر‌پور با تاکید بر اینکه تشکیل وزارتخانه خانواده در پیشگیری و مبارزه با اعتیاد بسیار موثر واقع می‌شود، افزود: در نگاه فردی نیز خانواده‌هایی که فرزندان خود را وابسته بار می‌آورند در زندگی با مشکلات مضاعفی همراه می‌شوند چرا که؛ این فرزندان نحوه مواجه شدن با ناکامی‌ها را به دلیل اینکه از لحاظ تاب آوری به حداکثر نرسیده‌، فرانگرفته‌اند و در مقابل مشکلات به دلیل نداشتن آستانه تحمل و تاب آوری از استراتژی‌های ناکارآمد همچون مصرف مواد مخدر استفاده می‌کنند.

 

بازرس انجمن علمی مشاوره ایران عنوان کرد: چند نهاد در کشور همچون وزارت ورزش و جوانان و بهزیستی متولی امر خانواده و ارائه آموزش جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد هستند ولی عملا اقدامی موثر در این رابطه تاکنون انجام نشده است، وزارت ورزش و جوانان بحث ورزش آن پررونق‌تر است و به موضوع جوان و خانواده توجه مطلوبی ندارد.

 

وی بیان کرد: طلاق حاصل ساختار معیوب یک خانواده است و عاملی برای اعتیاد محسوب می‌شود. طبق گزارشات اعلام شده در حال حاضر در تهران از هر سه ازدواج یکی منجر به طلاق رسمی و دیگری منجر به طلاق عاطفی شده است و این موضوع فرزندان را به اعتیاد سوق می‌دهد.

 

این مشاور خانواده تصریح کرد: تقریبا بیش از ۵۰ درصد ازدواج‌ها منجر به طلاق می‌شود بنابراین توجه به موضوع خانواده امری بسیار مهم تلقی می‌شود و دولت لازم است اهتمام جدی در این رابطه داشته باشد.

 

قادرپور با بیان اینکه هزینه درمان معتادان در کیلینک‌های مربوط به بیماری‌های روان و ترک اعتیاد برای خانواده‌ها هزینه‌بر بوده و آن‌ها را با چالش همراه می‌سازد، گفت: این موضوع سبب شده چرخه درمان معتادان ناکامل باشد و افراد یا به صورت‌ رها شده و یا با درمان ناقص به زندگی ادامه دهند.

 

این مشاور خانواده و ازدواج در رابطه با حوزه درمان معتادان عنوان کرد: هر رویکرد درمانی در این زمینه باید دیدگاه سیستمی داشته باشد و این به این مفهوم بوده که به طور مثال برای درمان اعتیاد یکی از اعضای خانواده همه افراد این خانواده باید همکاری کنند و درگیر امر درمان شوند تا فرد مجدد به چرخه اعتیاد بازنگردد.

 

وی بیان کرد: برای درمان افسردگی اگر همه اعضای خانواده همکاری نکنند حین درمان فرد افسرده، سرزنش اعضای خانواده سبب شده فرد مجدد افسرده شود و شاید این بار میزان افسردگی آن نیز شدت یابد. بنابراین درمان فرد معتاد یا هر بیماری روانی باید به صورت سیستمی انجام شود.

 

بازرس انجمن علمی مشاوره ایران افزود: نبود شادی و عدم کفایت آن افسردگی ایجاد کرد و این عامل سبب گرایش به مواد مخدر می‌شود بنابراین برای خانواده باید در کشور متولی باشد تا به صورت همه جانبه به موضوع خانواده بپردازند و در جهت رفع مشکلات آن گام بردارد.

 

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، قادرپورخاطرنشان کرد: دین مبین اسلام نیز به موضوع خانواده اهمیت زیادی داده ولی با این وجود به این موضوع از لحاظ دولتی توجه چندانی نشده است که امیدواریم با برنامه‌ریزی جامع در این زمینه شاهد کاهش اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی ناشی از زان در کشور باشیم.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!