جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ / ۲۱:۰۱
کد مطلب: 34594
۰

فروش پژوهش دانش‌آموزی؛ بازار پُر سود کافی نت‌ها

پژوهش و تحقیق در هر مقطع تحصیلی امری لازم و ضروری برای ایجاد روحیه پرسشگری در بین دانش‌آموزان و دانشجویان است تا در آینده افرادی در جامعه فعالیت کنند که کارهای تحقیقاتی آنها به پروژه‌های علمی و در نهایت تولید محصولی بر اساس آخرین یافته‌های علمی تبدیل شود.

امروز یکی از مؤلفه‌های توسعه‌یافتگی کشورها بحث پژوهش است که در شاخه‌ها و زیرمجموعه‌های مختلف به وقوع می‌پیوندد؛ در کشورمان نیز چند سالی است بحث پژوهش جدی گرفته شده است و هر ساله هفته‌ای به این نام اختصاص پیدا می‌کند.

در نظام تعلیم و تربیت کشور به امر پژوهش و تحقیق اهتمام ویژه شده است و با ایجاد تعداد زیادی پژوهش‌سراها در مناطق آموزش و پرورش سراسر کشور و برگزاری جشنواره‌های خوارزمی و جابربن حیان سعی در شکوفا کردن استعدادهای نهفته دانش‌آموزان می‌شود تا زمینه رشد بیشتر و هماهنگ با صنعت در مقاطع بالاتر، از همان لایه‌های ابتدایی تعلیم و تربیت فراهم شود.

اما در این میان نقطه تاریکی نیز وجود دارد و آن ارائه تحقیقات و پژوهش دانش‌آموزان بدون هیچ مطالعه و وقت‌گذاری در این خصوص است، داستانی که امروزه به کسب و کار نسبتاً پررونقی برای کافی‌نت‌داران تبدیل شده و با گرفتن مبالغی از دانش‌آموزان، تحقیق و پژوهش مورد نظر را بدون هیچ زحمت و تلاشی آماده کرده و فقط در قبال دریافت مبلغی در اختیار آنها قرار می‌دهند.

به راستی اگر دم از پژوهش و پژوهش‌محوری در ارکان تعلیم و تربیت می‌زنیم، چرا سازوکار و روش آن را به صورت علمی به دانش‌آموزان آموزش نمی‌دهیم و یا چرا امکانات لازم را در محیط‌ آموزشی مدارس برای آنها فراهم نمی‌کنیم تا آنها خود جستجوی علمی و پژوهش را در دست گیرند و روحیه کاوش علمی در نهاد آنها تبلور یابد.

یک کافی‌نت‌دار در تهران در خصوص مراجعه دانش‌آموزان برای تحقیق به کافی‌نت‌ها اظهار داشت: دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم برای تحقیقات خود مراجعه می‌کنند و در خصوص مباحث اجتماعی و دروس علوم تحقیق انجام می‌دهند.

وی یادآور شد: ما در کافی‌نت موضوع خواسته شده را در سایت‌های مختلف جستجو می‌کنیم و در فایل ُورد گذاشته و ویرایش می‌کنیم.

این کافی‌نت‌دار با بیان اینکه بین 15 دقیقه تا نیم ساعت زمان صرف جستجو مطالب می‌کنیم، افزود: مبلغ 3 تا 10 هزار تومان هزینه این کار است که بستگی به زمان و مقدار تحقیق، قیمت‌ها متغیر است و درنهایت مطالب توسط دانش‌آموزان کنترل نهایی می‌شود.

غلامرضا حاجی حسین‌نژاد متخصص برنامه‌ریزی درسی نیز در خصوص دلایل عدم تسلط کافی دانش‌آموزان در تحقیق و پژوهش اظهار داشت: زمانی که معلم و استاد از علم خود خوب دفاع نکند، آن علم را نمی‌توانیم به دانش‌آموز و دانشجو انتقال دهیم.

وی ادامه داد: زمانی که معلم یا استاد نتوانند از پژوهش دفاع کنند طبیعتاً دانش‌آموز و دانشجو نیز پژوهش‌نگر نخواهند شد و واقعیت این است که عیب از دانش‌آموز نیست که برای پژوهش به کافی‌نت مراجعه می‌کند، بلکه ذهن پژوهشگر او را باید تحریک و تشویق کنیم.

حاجی حسین‌نژاد با بیان اینکه زیباترین دانش دراختیار کسی قرار می‌گیرد که بتواند از دانش خود دفاع کند، افزود: باید معلم و استادی داشته باشیم که بتواند به نوعی از پژوهش و نگرش پژوهشگرایانه دفاع کند و این کمبود احساس می‌شود.

متخصص برنامه‌ریزی درسی خاطرنشان کرد: راه‌حل فوری در این مسیر وجود ندارد و باید احساس پژوهشگری از پیش دبستانی و ابتدایی وجود داشته باشد و اگر حس کنجکاوی تشویق شود، نوعی پرسشگری است، اما هنوز پرسشگری را رشد نداده‌ایم.

به گزارش فارس، با توجه به ضرورت و اهمیت پژوهش و نیاز پرداختن ریشه‌ای به این امر، وجود برنامه‌ای مدون و سازمان‌دهی شده و برنامه‌ریزی مناسب در جهت آموزش روش‌های تحقیق و پژوهش در مقاطع مختلف تحصیلی متناسب با سن و اقتضائات فردی دانش‌آموزان به خوبی احساس می‌شود تا دانش‌آموزان از بدو ورود به محیط علم و دانش سلسله‌ مراتب تحقیق و پژوهش را به صورت علمی فراگیرند و در مقابل برای ایجاد انگیزه در بین دانش‌آموزان نیز محرک‌ها و تشویق‌های لازم نیز انجام گیرد.

مرجع : خبرگزاری فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .