کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مهمترین علل چاقی در کشور

۵۰ درصد ایرانی ها گرفتار چاقی و اضافه وزن هستند

28 آذر 1394 ساعت 14:50

معاون آموزشی وزارت بهداشت، با تاکید بر اینکه معضل چاقی شامل دنیا و ایران می شود، تصریح کرد: ۵۰ درصد مردم کشورمان دچار چاقی و اضافه وزن هستند.


دکتر باقر لاریجانی در حاشیه برگزاری پنجمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران و دومین کنگره بین المللی جراحی های چاقی و متابولیک که در بیمارستان میلاد برگزار شد، به مهر گفت: چاقی و اضافه وزن با بیماری های بسیار زیادی از جمله بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.
وی با اشاره به ریسک فاکتورهای چاقی و اضافه وزن عامل بار بیماری های زیادی است، افزود: بیماری های مرتبط با چاقی و اضافه وزن، اثرات ناگواری بر نظام سلامت کشور دارد.

لاریجانی ادامه داد: با توجه به عوارض چاقی و اضافه وزن، می توان گفت که سه چهارم بار بیماری های غیرواگیر را شامل می شود. معاون وزیر بهداشت از چاقی و اضافه وزن به عنوان مسئله ای نام برد که وزارت بهداشت مصمم است با برنامه ریزی، جلوی شیوع آن را بگیرد.

وی افزود: در سند بیماری های غیرواگیر، وزارت بهداشت متعهد شده نسبت به کاهش مرگ و میر و عوارض چاقی در کشور برنامه ریزی کند.

لاریجانی گفت: بر اساس همین سند، دولت می بایست نسبت به کاهش ۲۵ درصدی مرگ و میرها در سنین کمتر از ۷۰ سالگی اقدام کرد. معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه به برنامه این وزارتخانه در مسیر اجرای آن اشاره کرد و گفت: در زمینه مبارزه با چاقی و اضافه وزن در کشور ۹ هدف اصلی مورد توچه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه چاقی در کشور رو به افزایش است، افزود: یکی از اهداف ۹ گانه این است که در ۱۰ سال آینده از افزایش شیوع چاقی و دیابت در کشور جلوگیری کنیم.

لاریجانی ادامه داد: در ۱۰ سال گذشته شیوع این دو مورد بیماری ۱۴ درصد افزایش داشته است. لذا، وزارت بهداشت با برنامه ای که متعهد شده است، برای ۱۰ سال آینده کاهش موارد ابتلا را داشته باشند.
به گفته معاون آموزشی وزارت بهداشت، این سند به تایید رئیس جمهوری، رئیس مجلس شورای اسلامی و وزرا رسیده است.
-
-
کاهش سن ابتلا به عوارض چاقی/ ۲۴ میلیون ایرانی اضافه وزن دارند

رئیس پنجمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: سن ابتلا به عوارض ناشی از چاقی (دیابت و فشارخون) به حدود ۱۰ تا ۱۹ سال رسیده است. به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر فریدون عزیزی در افتتاحيه پنجمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران و دومین کنگره بین المللی جراحی های چاقی و متابولیک با اشاره به این که بیش از ۲۴ میلیون نفر از جمعیت حدود ۷۵ میلیونی ایران مبتلا به اضافه وزن و یا چاقی هستند، افزود: مقابله با چاقی کودکان نباید به نوجوانی موکول شود، بلکه باید از دو تا سه سالگی آغاز و در سنین سه تا پنج سالگی با جدیت پیگیری شود.

وی افزود: هر چه سن افزایش یابد، مقابله با چاقی سخت تر می شود، به همین جهت دبیرکل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که کشورها باید اقدامات پیشگیرانه خود را از سنین کودکی و مدرسه آغاز و برنامه های مدونی در این زمینه طراحی کنند.

عزیزی ادامه داد: آمارها نشان می دهد هیچ یک از کشورها نتوانسته اند به طور کامل روند چاقی را متوقف کنند، زیرا سبک زندگی افراد تغییر کرده و رژیم غذایی ناسالم در بین جوامع افزایش یافته است. با توجه به این امر، رسانه ها و صنایع غذایی باید در جهت کاهش چاقی قدم های لازم را بردارند؛ صنایع غذایی باید به سمت تولید غذای سالم بروند و در سطح مدارس و جامعه نیز لازم است که اقدامات زیربنایی صورت گیرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رابطه با عوارض چاقی در کودکان اظهار کرد: چاقی در کودکی زمینه ساز بروز دیابت نوع ۲، سکته های قلبی عروقی، ناباروری، فشار خون بالا و همچنین مشکلات روانی در سنین بالاتر می شود.

وی با بیان اینکه چاقی کودکان در حوزه نظام سلامت کشور به عنوان یکی از مسائل اساسی مطرح است، افزود: علاوه بر این که لازم است والدین از دوران کودکی فرزندان، اقدامات لازم را برای پیشگیری از چاقی آنها انجام دهند، جامعه نیز باید با ایجاد محیطی مناسب از بروز چاقی و عوارض ناشی از آن که می تواند بار سنگین هزینه های درمانی و اجتماعی را بر افراد و نظام سلامت کشور وارد کند، برنامه ریزی کند.

عزیزی به لزوم مراقبت های لازم پیش از دوران بارداری اشاره کرد و گفت: سلامت مادران و پدران به ویژه مادران پیش از بارداری در پیشگیری از بروز چاقی در کودکان بسیار حائز اهمیت است، بنابراین باید اختلالات احتمالی در مورد میزان ویتامین ها، کم وزنی و تغذیه ناسالم مادر قبل از لقاح و بارداری مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: توجه به دیابت دوران بارداری، تغذیه مناسب مادر در دوران بارداری، زایمان طبیعی، شیردهی، مواد غذایی مورد مصرف مادر در دوران شیردهی و همچنین تغذیه اصولی کودکان در سال های اول زندگی می تواند از جمله عوامل موثر در پیشگیری از چاقی در کودکان باشد.

رئیس کنگره پیشگیری و درمان چاقی گفت: توجه به مجموع موارد ذکر شده در کنار اقدامات کلان دولتی و رسانه ای می تواند نقش موثری در پیشگیری از چاقی و عوارض و هزینه های ناشی از آن داشته باشد.

عزیزی به انجام یک بررسی در زمینه رشد چاقی در جوامع در سطح دنیا اشاره کرد و گفت: نتایج بررسی روی ۲۸ میلیون نفر در سراسر جهان در چهار دهه اخیر نشان می دهد که اضافه وزن و چاقی به شدت رو به افزایش است؛ اضافه وزن و چاقی از ۲۲ کیلوگرم به ۲۴ کیلوگرم در مقیاس BMI رسیده است و حدود سه درصد از جمعیت افرادی که در سطح جهان شاخص BMI کمتر از ۱۸ داشته اند، کاهش یافته است و جمعت افراد چاق با BMI معادل ۳۰ حدود ۷ تا ۸ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان این که چاقی به عنوان عامل مرگ ۲.۸ میلیون نفر در سال شناخته شده است، افزود: بررسی ها نشان می دهد اگر از این روند پیشگیری نشود تا سال ۲۰۲۵ ، ۱۸ درصد افراد دنیا مبتلا به چاقی با BMI بالای ۳۰ خواهند بود. پنجمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران و دومین کنگره بین المللی جراحی های چاقی و متابولیک از ۲۵ تا ۲۷ آذر ۹۴ با در سالن شهید غرضی بیمارستان میلاد برگزار می شود.
-
مهمترین علل چاقی در کشور/ راه‌های کنترل و پیشگیری از کمبود ویتامین
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه طبق پژوهش‌های صورت گرفته ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر رو به افزایش است، گفت: نیمی از مردم کشور دچار اضافه‌وزن هستند.
به گزارش فارس، زهرا عبداللهی در ششمین کنگره سالانه پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی شمال کشور، با بیان این مطلب افزود: میزان مصرف روغن، قند و شکر نیز بیشتر و میوه، سبزی، شیر و لبنیات کمتر از میزان توصیه شده است.

وی مهم‌ترین منبع دریافت نمک را نان و پنیر دانست و خاطرنشان کرد: باید الگوی غذایی روزانه به‌گونه‌ای باشد که بیش از پنج گرم نمک مصرف نشود.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بابیان اینکه طبق پژوهش‌های صورت گرفته ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر رو به افزایش است، اظهار داشت: بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، دیابت و اضافه‌وزن شیوع بیشتری در میان مردم‌دارند. عبداللهی با اشاره به این‌که عدم کنترل افزایش وزن، فشار خون بالا را در پی دارد، افزود: حدود نیمی از مردم کشور دچار اضافه‌وزن بوده و این روند در خانم‌ها بیشتر است.

وی همچنین بابیان اینکه از سال گذشته طرحی برای پیشگیری و کنترل کمبود ویتامین D در کشور در حال اجراست، تصریح کرد: در این طرح از روز سوم تولد به نوزادان قطره حاوی ویتامین داده‌شده و در گروه‌های سنی مختلف نیز به‌تناسب سن ، مکمل ویتامین D داده می‌شود.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، راشیتیسم در کودکان، افزایش ابتلا به آسم و دیابت نوع 2 را ازجمله پیامدهای کمبود این ویتامین در بدن دانست و اضافه کرد: علاوه بر مصرف محصولات غذایی غنی‌شده با ویتامین، سه تا چهار بار در هفته نیز استفاده از نور مستقیم آفتاب به مدت پنج‌ تا 10 دقیقه برای بدن لازم است.

عبداللهی خاطر نشان کرد: برنامه ملی غنی‌سازی آرد با آهن و اسیدفولیک نیز در کشور اجرا می‌شود. وی در خصوص مصرف مواد معدنی و فیبر موجود در سبزی‌ها نیز اظهار داشت: طبق آمار موجود تنها 12 درصد از مردم کشور پنج بار در هفته میوه و سبزی مصرف می‌کنند، درحالی‌که فیبر موجود در سبزی‌ها، در کنترل سرطان روده و پیشگیری از دیابت و چربی خون نقش زیادی دارد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت همچنین با اشاره به مطالعات سبد غذایی انجام‌شده در سال 91، خاطرنشان کرد: بر اساس این مطالعات، سرانه مصرف نان و برنج پنج درصد، روغن 20 درصد و قند و شکر نیز 38 درصد بیشتر از مقادیر توصیه‌شده در سبد غذایی مطلوب است.
عبداللهی اضافه کرد: مصرف حبوبات 30 درصد، شیر و لبنیات 25 درصد، تخم‌مرغ 20 درصد و سبزی و میوه نیز 25 درصد کمتر از میزان توصیه‌شده است.


کد مطلب: 34645

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/34645/۵۰-درصد-ایرانی-گرفتار-چاقی-اضافه-وزن-هستند

میگنا
  https://www.migna.ir