جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ / ۱۳:۱۳
کد مطلب: 34664
۰

الگوی زندگی غربی، عامل رشد جهانی سرطان

مطالعات نشان می‌دهد که بار جهانی بیماری سرطان به طور قابل توجهی تغییر کرده است. زمانی سرطان، بیماری ثروتمندان بود اما اکنون تاثیر چشمگیر آن در تمام نقاط جهان به چشم می‌خورد و بزرگترین افزایش نسبی شمار مبتلایان به سرطان در سال‌های پیش‌رو در فقیرترین مناطق دنیا پیش‌بینی می‌شود.

برآوردهای جهانی حاکی از آن است که در سال 2012 میلادی، 14 میلیون و 100 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان تشخیص داده شده و هشت میلیون و 200 هزار مورد مرگ بر اثر این بیماری به ثبت رسیده است.

در بررسی نقشه‌های به دست آمده از نقاط بحرانی شیوع سرطان در جهان یک ناهمگنی آشکار مشاهده شده به طوری که اشکال مختلف این بیماری در کشورهای مختلف به طور معمول بیشتر تشخیص داده می‌شود.در همین رابطه یکی از مهمترین روندهای مشاهده شده نابرابری فزاینده در تشخیص سرطان بین کشورهای با درآمد بالا و درآمد پایین است به گونه‌ای که میزان سرطان در کشورهای با درآمد بالا کاهش داشته اما در کشورهایی با درآمد پایین‌تر افزایش یافته است. این تفاوت به خصوص در مورد سرطان‌های پستان، روده و ریه بیشتر قابل توجه بوده است.

از سوی دیگر معاینه بهتر، تشخیص زودهنگام و دسترسی به روش‌های درمانی همراه با کاهش فاکتورهای خطرزا همچون سیگار می‌تواند بخشی از روند مثبت را میان کشورهای با درآمد بالا توجیه کند. همچنین افزایش نرخ مبتلایان به سرطان در کشورهایی با درآمد پایین به دلیل رواج سبک زندگی غربی در این کشورهاست. در الگوی زندگی غربی، فعالیت جسمی افراد کاهش یافته، میزان بهره‌گیری از وسایل حمل و نقل موتوری افزایش یافته و مشاغل یدی نیز کمتر شده است.

توجه به این نابرابری ضرورت دارد زیرا سهم بزرگی از بیماری سرطان از طریق اقداماتی همچون کنترل مصرف مواد دخانی، واکسیناسیون، تشخیص زودهنگام و ارتقای سبک زندگی سالم قابل پیشگیری است. علاوه بر این برای به کارگیری اقدامات مربوط به کنترل سرطان که در سراسر جهان به طور برابر اجرا شود، تلاشی هماهنگ و دسته‌جمعی را متوجه نه تنها کشورها بلکه نهادها و سازمان‌های بین‌المللی می‌کند.

در بسیاری از کشورها در میان مردان، سرطان پروستات متداول‌ترین سرطان تشخیص داده شده است. هرچند یک استثناء در اروپای شرقی مشاهده می‌شود که سرطان ریه اولین سرطان کشنده به حساب می‌آید.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، در میان زنان سهم سرطان پستان بیشترین شیوع را در آمریکای شمالی،‌ اروپا و اقیانوسیه دارد. با این حال در کشورهای آسیایی تنوع بیشتری مشاهده می‌شود به گونه‌ای که سرطان ریه در چین و کره شمالی رتبه نخست را دارد، مردم لائوس و مغولستان بیشتر قربانی سرطان کبد می‌شوند و سرطان تیروئید در کره جنوبی بیشترین میزان قربانیان را به خود اختصاص داده است.

 

مرجع : خبرگزاری ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .