کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تبیین راهنماهای بالینی نیازمند مشارکت بیمه‌ها، نظام پزشکی و انجمن‌های پزشکی

1 دی 1394 ساعت 17:47

وزیر بهداشت گفت: برای تبیین راهنماهای بالینی نیاز به مشارکت بیمه‌ها، نظام پزشکی، انجمن‌های پزشکی و آی‌تی است.


به گزارش باشگاه خبرنگاران، دکتر هاشمی وزیر بهداشت در جلسه بازنگری و بروز رسانی راهنماهای بالینی در خصوص وضعیت گاید‌لاین‌ها(راهنماهای بالینی‌) گفت:
وزارت بهداشت از گذشته تعداد زیادی راهنمای بالینی را فراهم کرده است گاهی در مطبوعات نظراتی از سوی کسانی که توجهی در مورد راهنماهای بالینی و کارکرد آنها ندارند منتشر شده است. حدود 400 راهنمای بالینی داریم که در بیمه‌ها و مراکز معطل مانده است. 20 پزشک خانواده هم داریم اما این کافی نیست. اما چرا تا به حال اجرا نشده است دلیلش مشخص است صرف نظر از نگاه‌های سطحی در جامعه که برخی افراد آلوده به اقراض شخصی‌، سیاسی و اقتصادی کرده‌اند این است که اجرای راهنماهای بالینی در دست کسی است که پول در دست اوست غیر از این مسیر برای اجرای راهنماهای بالینی راهی وجود ندارد‌. 
 
وی افزود: بیمه‌ها نیز باید برای این منظور توانمند شوند تا این کار روی زمین نماند و بعد از آن نظام پزشکی و نقش قوه قضاییه در صیانت از جامعه پزشکی مطرح است‌. بنابراین برخورد با تخلفات ضمن حمایت‌های لازم که در بخش نظام پزشکی و بیمه‌ها است و در عین حال حمایت از مردم و ارائه دهندگان خدمت از آسیب‌ها حائز اهمیت است. 
 
وزیر بهداشت در خصوص آنچه در طرح تحول سلامت در ارتباط با بیمه‌ها مطرح است، عنوان کرد: در طرح تحول سلامت آنچه در رابطه با وزارت بهداشت و بیمه‌ها بوده هیچ رقمی اضافه نشده است‌. طرح تحول در تاریخی با موافقت ما و بیمه تائید شد و شورای عالی شرطی برای بیمه‌ها گذاشت که این بار مالی را به سرانجام برساند و مورد تائید هیئت وزیران قرار گرفت. نسبت به سال 92 علی رغم همه مشکلات اعم از 10 میلیون و پانصد هزار بیمه شده و تورم با 70 درصد رقم، تا آخر دولت تضمین داده‌ایم برنامه‌ها ادامه یابد. 
 
وی در ادامه گفت: بنابراین اگر چیزی در خصوص بیمه‌ها می‌گوییم از سر دلسوزی و تجربه است امیدواریم تصمیم گیرندگان در هر دوره این مشکل را حل کنند. طبیعی است فردی که خرید خدمت می‌کند باید تعیین تکلیف کند ما از روز اول که طرح تحول سلامت را آغاز کردیم فکر می‌کردیم تا سه ماه برای کنترل هزینه‌ها کمیته‌ای در بیمارستان‌ها  و دانشگاه‌ها تشکیل شود‌ خوشبختانه به این ساختار پیشنهادی توجه خوبی شده است. با اضافه شدن بیمه‌ها و نظام پزشکی  و مسئول تجهیزات در بیمارستان‌ها اوضاع بهتر خواهد شد. 
 
وی در خصوص برنامه‌ای که برای کنترل هزینه‌ها در دست اقدام است، توضیح داد: ستادی برای کنترل هزینه تشکیل شد فکر می‌کنم همه این باور را دارند که جامعه پزشکی در این زمینه همکاری‌های لازم را خواهد داشت مشروط بر اینکه خودشان هم مشارکت و همکاری داشته باشند. معتقدم انجمن‌ها، جامعه پزشکی را با خود همراه خواهند کرد‌. 
 
هاشمی در خصوص تناسب مجازات با جرائم در حوزه بهداشت و درمان عنوان کرد: باید مجازات‌ها متناسب با جرم باشد مشکل ما با قوه قضاییه در حوزه غذا و دارو متناسب نبودن مجازات‌ها با جرم است. وقتی این حکم‌ها داده می‌شود عده‌ای نسبت به جرم جریح‌تر می‌شوند. پس اگر سرعت و شدت مجازات متناسب با جرم باشد اثر گذاری آن افزایش خواهد یافت‌. منظور استفاده از زور نیست بلکه حمایت و احترام به افرادی است که از قانون تبعیت می‌کنند.  بیمه‌ها از این هفته می‌توانند 400 راهنمای بالینی را داشته باشند و دبیرخانه‌ای برای پیگیری این مسئله ایجاد خواهد شد.
 
وی افزود: اگر تشکیل کمیته در دانشگاه‌ها و بیمارستان به پرداختی بیمه‌ها‌، کسورات و دریافت یارانه و طرح تحول سلامت و تجهیزات گره بخورد برنامه راهنماهای بالینی راکد خواهد ماند. قرار نیست همه مشکلات با هم حل شود بهتر است از بخش‌های کوچکتر مثلا دو مورد تجهیزات و یا آزمایش‌ها شروع کنیم اینگونه دلگرم‌ خواهیم شد.
 
وزیر بهداشت در پایان گفت: بعضی اظهار نظر‌های ما باعث قضاوت‌های غیر کارشناسی می‌شود‌. بنابراین هر چه سریعتر به این موضوع سامان بخشیم از اظهار نظرهای غیر منطقی رها می‌شویم. اینگونه به سلامت مردم و حاکمیت نیز کمک کرده‌ایم. در حوزه ترکیب ما پیشنهادمان نظام پزشکی، بیمه‌ها و آی‌تی است‌.


کد مطلب: 34716

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/34716/تبیین-راهنماهای-بالینی-نیازمند-مشارکت-بیمه-ها-نظام-پزشکی-انجمن-های

میگنا
  https://www.migna.ir