جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ / ۲۰:۰۲
کد مطلب: 34718
۱

اعتیاد تزریقی سبب تحلیل مغز می‌شود

به گزارش مهر طاهره سماوات گفت: در بررسی و تحقیقات انجام شده در بیمارستان مركز قلب تهران مشخص شد كه مصرف مواد مخدری همچون تریاك تاثیر بسیار نامطلوبی بر عروق كرونری قلب داشته و سبب انسداد عروق قلب می‌شود كه این عامل سكته قلبی و مغزی را به همراه دارد.

وی با اشاره با عوارض فردی و اجتماعی مصرف انواع مخدر سنتی و صنعتی افزود: مصرف این مواد علاوه بر اینكه بر روح و روان فرد تاثر می‌گذارد سبب مشكلات جسمانی بسیاری برای فرد مصرف كننده می‌شود. بسیاری از مراجعه كنندگان معتاد به مراكز بیماری‌های قلبی و اورژانس با درد شدید قفسه سینه به نزد پزشك آمده و یا خانواده، آنها را برای معاینه آورده‌اند كه متاسفانه اكثر آنان با سكته‌های شدید قلبی و مغزی مواجه می‌شوند.

كارشناس اداره قلب وزارت بهداشت گفت: درد شدید قفسه سینه موید آنژین صدری بوده كه بیششتر بیماران در سی سی یو بستری و درمان عروق كرونر برای آنها انجام می‌شود ولی در این میان بخش زیادی از معتادان قبل از معاینه پزشك و انجام برنامه درمان دچار سكته قلبی می‌شوند كه در این میان سن پایین معتادان قابل توجه است. اكثر این افراد دارای سنین ۲۵ و ۲۶ هستند و اصلا فكر نمی‌كنند در این سن دچار حمله قلبی شوند.

سماوات با اشاره به اینكه اعتیاد  تأثیر مخربی بر بیماری ‌های قلبی- عروقی دارد و بیماران قلبی را كه نیاز به جراحی دارند، با مشكل مواجه می‌كند، گفت: تریاك علاوه بر این تاثیرمخرب، غلظت خون در مصرف‌ كنندگان را افزایش داده و اگر چه به ‌نظر می‌ رسد برخی از عوامل، خطر این بیماری‌‌ها را بهبود می‌ بخشد اما این اثرات، كوتاه ‌مدت و كاذب هستند.

وی افزود: در كسانی كه تریاك یا هروئین را به ‌صورت تزریق استفاده می‌كنند، یك احساس اوج آنی به آنها دست می‌دهد كه به سبب سریع رسیدن مواد به مغز است. در این افراد علاوه بر افزایش احتمال سكته مغزی، عفونت قلبی برایشان ایجاد می‌شود كه این مسئله عوارش متعددی همچون آبسه مغزی به همراه دارد. این بیماری اختلال در عملكرد مغز ایجاد كرد و سبب نابودی آن و در نتیجه مرگ معتاد می‌شود.

كارشناس اداره قلب وزارت بهداشت با اشاره به اینكه فقر فرهنگی و دریافت اطلاعات غلط راجع به تریاك توسط عوام را از دلایل اعتیاد به تریاك برشمرد و افزود: برای مثال عده‌ای به تصور این كه مصرف تریاك برای بیماری‌‌های قلبی مفید است و یا قند خون را پایین می ‌آورد، به این بلیه شوم اجتماعی پناه می‌برند در حالی كه این مسئله مورد تائید نیست و مصرف تریاك بیماری‌های قلبی را ایجاد و افزایش می‌دهد.

سماوات در رابطه با پیشگیری از اعتیاد عنوان داشت:در دوران نوجوانی، خطر پذیری افراد بسیار بالاست، به همین دلیل از خطوط قرمز به راحتی عبور می‌کنند. نوجوانان این کار را برای نشان دادن استقلال و حفاظت از حریم شخصی شان انجام می دهند. در این زمان نقش والدین در پیشگیری از اعتیاد اهمیت زیادی پیدا می‌کند. همچنین عدم وجود رابطه دوستانه میان والدین و فرزندان تاثیر بسیار زیادی بر اعتیاد نوجوانان دارد.

وی رویكرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر كه توسط وزیر كشور و دبیر كل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است را بسیار موثر دانست و تاكید كرد: فقر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و عدم آموزش‌های مهارت‌های زندگی در مقابل مشكلات از علل عمده اعتیاد به مشار می‌رود كه برای مبارزه جامع با این پدیده شوم باید ههه ریشه‌های اعتیاد را بررسی و برای رفع آن اقدام كرد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد