انتخاب رشته در پايه اول دبیرستان
در نظام آموزش و پرورش، دانشآموزان پس از كسب نمرات لازم و قبولی در سال اول مقطع تحصیلی متوسطه جهت ادامه تحصیل وارد مرحله انتخاب رشته میشوند (سال دوم مقطع تحصیلی متوسطه) كه از اهمیت بسزایی برخوردار است. شاخههای تحصیلی كه هر یك از دانشآموزان در سال دوم مقطع تحصیلی متوسطه میتوانند انتخاب كنند عبارتند از: 1.شاخه نظری،2.شاخه كاردانش و 3.شاخه فنی و حرفهای كه هر یك از این شاخهها به رشتههای متفاوتی تقسیم میشوند. در زیر به توضیح ساختار و ویژگیهای این رشتهها میپردازیم.
شاخه نظری
شاخه نظری در مقطع تحصیلی متوسطه آموزش و پرورش شامل چهار رشته ریاضی - فیزیك، ادبیات و علوم انسانی، علوم تجربی و علوم و معارف اسلامی است. حدود 52 واحد از درسهای این شاخه، (زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، فرهنگ و معارف اسلامی، زبان خارجی) در همه رشتهها به صورت مشترك و بیشتر در پایههای اول و دوم مقطع تحصیلی متوسطه ارایه میشود. درسهای اختصاصی این شاخه در تمامی رشتهها حدود 44 واحد است كه بیشتر در پایه سوم ارایه میشود (دروس دیفرانسیل، هندسه، گسسته، فیزیك و شیمی برای رشته ریاضی فیزیك، دروس ریاضی، فیزیك، شیمی، زمینشناسی و زیستشناسی برای رشته علوم تجربی و دروس ریاضی، اقتصاد، تاریخ و جغرافیا، علوم اجتماعی، فلسفه و منطق و روانشناسی برای رشته علوم انسانی)، مراكز و واحدهای آموزشی مربوط به این شاخه «دبیرستان» نامیده میشوند.
مهارتها و تواناییهای لازم دانشآموزان
(1-1) رشته ریاضی - فیزیك:
دانشآموزان علاقهمند به رشته ریاضی - فیزیك باید قدرت درك، فهم و تجزیه و تحلیل بالایی در دروس ریاضی، فیزیك و شیمی داشته و پایه درسی آنها در دروس نامبرده قوی باشد. دانشآموز این رشته از صرف ساعتها وقت برای حل مسایل ریاضی خسته نمیشود و به كشف حقایق علوم فیزیك و شیمی پیرامون اطراف زندگی خود عشق میورزد. همچنین دانشآموز این رشته با مباحثی چون نامعادلات، معادله درجه دوم، تابع درجه دوم، لگاریتم، تصاعد عددی، تصاعد هندسی، تابع و انواع آن مجانب، حد و پیوستگی، مشتق و كاربرد مشتق، انتگرال، مثلثات در درس ریاضی و مبحث حركتشناسی، دینامیك، نوسان، موج، صوت، موج الكترومغناطیس، فیزیك اتمی، الكتریسته ساكن، دما، گرما، فشار، گازها، نور در درس فیزیك و مبحث شیمی آلی، شیمی معدنی و... در درس شیمی آشنا میشود كه علاقه و قدرت یادگیری وی در این دروس از نكات حائز اهمیت است. دانشآموزان این رشته میتوانند در مقاطع بالاتر (دانشگاهی) به تحصیلات خود در رشتههای فنی و مهندسی ادامه دهند.
(2-1) رشته علوم تجربی:
دانشآموز علاقهمند به رشته علوم تجربی باید پایه و بنیه علمی قوی در دروس زیستشناسی و زمینشناسی داشته و بهراحتی از پس مسایل ریاضی، فیزیك و شیمی برآید. در این رشته از مباحث اصلی دروس زیستشناسی میتوان به زیستشناسی و بهداشت محیط، زیست گیاهی، زیست جانوری، زیست سلولی مولكولی و... اشاره كرد كه علاقه و قدرت یادگیری وی در این مباحث از نكات حائز اهمیت است. دانشآموز این رشته میتواند پس از اخذ مدرك پیشدانشگاهی در مقاطع بالاتر (دانشگاهی) به تحصیلات خود در رشتههای پزشكی، دندانپزشكی، داروسازی و... ادامه دهد.
(3-1) رشته علوم انسانی:
دانشآموز در این رشته با دروس اصلی از قبیل اقتصاد، تاریخ و جغرافیا، علوم اجتماعی، فلسفه و منطق و روانشناسی آشنا میشود و باید فردی منطقی بوده و نظریاتش مستند به دلیل و مدرك بوده و ظرفیت بالایی داشته باشد تا در بمباران مسایل روزمره گیج نشده و عمق ارتباط داشته باشد تا بفهمد كه مردم جامعهاش به چه فكر میكنند و نیازهای آنها چیست؟ علاوه بر این قابلیت تجزیه و تحلیل مسایل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را داشته باشد. همچنین باید به تحقیقهای نظری و عملی علاقهمند باشد یعنی از یكسو نظریههای متفاوتی را مطالعه كرده (اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی) و آنها را مورد نقد و تحلیل قرار دهد و از سوی دیگر بین مردم جامعه رفته و به تحقیقهای میدانی علاقهمند باشد. دانش و بینش ریاضی در این رشته بسیار مهم است. یعنی دقیق فكر كردن و دقیق اندیشیدن در پژوهشها حساس و مهم است. دانشآموز این رشته میتواند پس از اخذ مدرك پیشدانشگاهی در مقاطع بالاتر (دانشگاهی) به تحصیلات خود در رشتههای مختلف علوم انسانی ادامه دهد.
(4-1) رشته علوم و معارف اسلامی:
دانشآموز در این رشته با دروس و مباحث اصلی از قبیل اصول فقه، معارف اسلامی، تفسیر قرآن، اخلاق اسلامی، مبادی العربیه، آشنایی با قرآن و... آشنا میشود و باید به زبان و ادبیات عرب مسلط بوده و به آن علاقهمند باشد چرا كه برای ورود به وادیه قرآن و حدیث و مطالعه تاریخ و تمدن كشورهای مسلمان و كتب عرفانی و فلسفه اسلامی و یا تحقیق و مطالعه بر روی فقه و مبانی حقوق اسلامی، آشنایی با زبان عربی یك ضرورت اجتنابناپذیر است. همچنین دانشآموز این رشته میتواند پس از اخذ مدرك پیشدانشگاهی در مقاطع بالاتر (دانشگاهی) به تحصیلات خود در رشتههای زبان و ادبیات عربی، الهیات و معارف اسلامی (گرایشهای علوم قرآن و حدیث، فقه و مبانی حقوق اسلامی، تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی، فلسفه و حكمت اسلامی، ادیان و عرفان)، رشتههای دانشكده علوم قرآنی (تفسیر قرآن مجید، فنون قرائت و تلاوت و كتابت قرآن مجید)، معارف اسلامی و علوم سیاسی، معارف اسلامی و حقوق و... ادامه دهد.
نحوهی ادامهی تحصیل فارغالتحصیلان شاخهی نظری، مقطع متوسطهی آموزش و پرورش
دانشآموزان سال سوم مقطع تحصیلی متوسطه (شاخهی نظری در رشتههای مختلف)، پس از دریافت مدرک دیپلم میتوانند با گذراندن مقطع پیشدانشگاهی در آزمونهای ورودی دانشگاههای دولتی و آزاد، جهت ادامهی تحصیل در مقاطع مختلف رشتههای دانشگاهی شرکت کنند (در زیر جدول رشتههایی که هر یک از دانشآموزان علاقمند میتوانند در سطوح بالاتر آموزش و پرورش (مقاطع مختلف دانشگاهی) به تحصیلات خود ادامه دهند، به تفکیک گروههای آزمایشی آورده شده است.
2- شاخهی کار و دانش شاخهی کار و دانش در مقطع تحصیلی متوسطهی آموزش و پرورش شامل سه زمینهی صنعت، خدمات و کشاورزی است و هر زمینه دارای یک یا چند گروه و هر گروه دارای یک یا چند رشتهی اصلی است و هر رشته دارای یک یا چند رشتهی مهارتی است. درسهای عمومی و انتخابی رشتههای مهارتی این شاخه حدود 53 واحد و حدود 43 واحد به درسهای مهارتی اختصاص دارد.مراکز و واحدهای آموزشی مربوط به این شاخه «هنرستان کار دانش» نامیده میشوند.
3-شاخهی فنی و حرفهای شاخهی فنی و حرفهای در مقطع تحصیلی متوسطهی آموزش و پرورش شامل سه زمینهی صنعت، خدمات و کشاورزی است و هر زمینه دارای چندین رشته میباشد. 58 واحد از درسهای این شاخه در همهی رشتهها به صورت مشترک ارائه میشود و درسهای اختصاصی برای هر رشته حداکثر 39 واحد است. مراکز و واحدهای آموزشی مجری این شاخه «هنرستان» و دانشآموزان آن «هنرجو» و دبیران تخصصی آن «هنرآموز» نامیده میشوند. از اهداف اصلی شاخهی فنی و حرفهای، استقلال فکری و ایجاد زمینهی خلاقیت و نوآوری، شناخت بهتر استعداد و علاقهی هنرجویان و ایجاد زمینهی مناسب برای هدایت آنان به سمت اشتغال، مفید است.
نحوهی ادامهی تحصیل هنرجویان فارغالتحصیل شاخهی فنی و حرفهای هنرجویان سال سوم مقطع تحصیلی متوسطه (شاخهی فنی و حرفهای در رشتههای مختلف)، پس از دریافت مدرک دیپلم میتوانند جهت ادامهی تحصیل در سطوح بالاتر (دانشگاهی) به طریق ذیل اقدام کنند:
● بدون گذراندن دورهی پیشدانشگاهی، در آزمون سراسری دورهی کاردانی پیوسته شرکت کرده و پس از احراز قبولی، در یکی از آموزشکدههای فنی و حرفهای سراسر کشور، ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند.
● بدون گذراندن دورهی پیشدانشگاهی، در آزمون ورودی آموزشکدههای وابسته به دانشگاه جامع علمی- کاربردی شرکت کرده و پس از احراز قبولی، ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند.
● بدون گذراندن دورهی پیشدانشگاهی، در آزمون سراسری دانشگاه آزاد اسلامی شرکت کرده و پس از احراز قبولی، در دورهی کاردانی پیوسته ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند.
● در آزمون تغییر رشتهی یکی از دورههای پیشدانشگاهی هنر، علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی شرکت کرده و پس از احراز قبولی، دورهی مذکور را گذرانده و سپس با دریافت مدرک پیشدانشگاهی از طریق آزمون سراسری دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کارشناسی شوند.
● فارغالتحصیلان تعدادی از رشتههای کاردانی پیوستهی فنی و حرفهای که دورهی کارشناسی ناپیوستهی رشتهی تحصیلی آنان مصوب شده است، میتوانند در آزمون ورودی مربوط شرکت کرده و پس از احراز قبولی، در دانشگاههای طرف قرارداد وزارت آموزش و پرورش ادامه تحصیل داده و موفق به کسب مدرک کارشناسی شوند.
● کلیهی فارغ التحصیلان دورهی کاردانی پیوسته، میتوانند بدون گذراندن دورهی پیشدانشگاهی در آزمون سراسری دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی شرکت کرده و پس از احراز قبولی، ادامه تحصیل دهند.
شاخه نظری
شاخه نظری در مقطع تحصیلی متوسطه آموزش و پرورش شامل چهار رشته ریاضی - فیزیك، ادبیات و علوم انسانی، علوم تجربی و علوم و معارف اسلامی است. حدود 52 واحد از درسهای این شاخه، (زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، فرهنگ و معارف اسلامی، زبان خارجی) در همه رشتهها به صورت مشترك و بیشتر در پایههای اول و دوم مقطع تحصیلی متوسطه ارایه میشود. درسهای اختصاصی این شاخه در تمامی رشتهها حدود 44 واحد است كه بیشتر در پایه سوم ارایه میشود (دروس دیفرانسیل، هندسه، گسسته، فیزیك و شیمی برای رشته ریاضی فیزیك، دروس ریاضی، فیزیك، شیمی، زمینشناسی و زیستشناسی برای رشته علوم تجربی و دروس ریاضی، اقتصاد، تاریخ و جغرافیا، علوم اجتماعی، فلسفه و منطق و روانشناسی برای رشته علوم انسانی)، مراكز و واحدهای آموزشی مربوط به این شاخه «دبیرستان» نامیده میشوند.
مهارتها و تواناییهای لازم دانشآموزان
(1-1) رشته ریاضی - فیزیك:
دانشآموزان علاقهمند به رشته ریاضی - فیزیك باید قدرت درك، فهم و تجزیه و تحلیل بالایی در دروس ریاضی، فیزیك و شیمی داشته و پایه درسی آنها در دروس نامبرده قوی باشد. دانشآموز این رشته از صرف ساعتها وقت برای حل مسایل ریاضی خسته نمیشود و به كشف حقایق علوم فیزیك و شیمی پیرامون اطراف زندگی خود عشق میورزد. همچنین دانشآموز این رشته با مباحثی چون نامعادلات، معادله درجه دوم، تابع درجه دوم، لگاریتم، تصاعد عددی، تصاعد هندسی، تابع و انواع آن مجانب، حد و پیوستگی، مشتق و كاربرد مشتق، انتگرال، مثلثات در درس ریاضی و مبحث حركتشناسی، دینامیك، نوسان، موج، صوت، موج الكترومغناطیس، فیزیك اتمی، الكتریسته ساكن، دما، گرما، فشار، گازها، نور در درس فیزیك و مبحث شیمی آلی، شیمی معدنی و... در درس شیمی آشنا میشود كه علاقه و قدرت یادگیری وی در این دروس از نكات حائز اهمیت است. دانشآموزان این رشته میتوانند در مقاطع بالاتر (دانشگاهی) به تحصیلات خود در رشتههای فنی و مهندسی ادامه دهند.
(2-1) رشته علوم تجربی:
دانشآموز علاقهمند به رشته علوم تجربی باید پایه و بنیه علمی قوی در دروس زیستشناسی و زمینشناسی داشته و بهراحتی از پس مسایل ریاضی، فیزیك و شیمی برآید. در این رشته از مباحث اصلی دروس زیستشناسی میتوان به زیستشناسی و بهداشت محیط، زیست گیاهی، زیست جانوری، زیست سلولی مولكولی و... اشاره كرد كه علاقه و قدرت یادگیری وی در این مباحث از نكات حائز اهمیت است. دانشآموز این رشته میتواند پس از اخذ مدرك پیشدانشگاهی در مقاطع بالاتر (دانشگاهی) به تحصیلات خود در رشتههای پزشكی، دندانپزشكی، داروسازی و... ادامه دهد.
(3-1) رشته علوم انسانی:
دانشآموز در این رشته با دروس اصلی از قبیل اقتصاد، تاریخ و جغرافیا، علوم اجتماعی، فلسفه و منطق و روانشناسی آشنا میشود و باید فردی منطقی بوده و نظریاتش مستند به دلیل و مدرك بوده و ظرفیت بالایی داشته باشد تا در بمباران مسایل روزمره گیج نشده و عمق ارتباط داشته باشد تا بفهمد كه مردم جامعهاش به چه فكر میكنند و نیازهای آنها چیست؟ علاوه بر این قابلیت تجزیه و تحلیل مسایل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را داشته باشد. همچنین باید به تحقیقهای نظری و عملی علاقهمند باشد یعنی از یكسو نظریههای متفاوتی را مطالعه كرده (اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی) و آنها را مورد نقد و تحلیل قرار دهد و از سوی دیگر بین مردم جامعه رفته و به تحقیقهای میدانی علاقهمند باشد. دانش و بینش ریاضی در این رشته بسیار مهم است. یعنی دقیق فكر كردن و دقیق اندیشیدن در پژوهشها حساس و مهم است. دانشآموز این رشته میتواند پس از اخذ مدرك پیشدانشگاهی در مقاطع بالاتر (دانشگاهی) به تحصیلات خود در رشتههای مختلف علوم انسانی ادامه دهد.
(4-1) رشته علوم و معارف اسلامی:
دانشآموز در این رشته با دروس و مباحث اصلی از قبیل اصول فقه، معارف اسلامی، تفسیر قرآن، اخلاق اسلامی، مبادی العربیه، آشنایی با قرآن و... آشنا میشود و باید به زبان و ادبیات عرب مسلط بوده و به آن علاقهمند باشد چرا كه برای ورود به وادیه قرآن و حدیث و مطالعه تاریخ و تمدن كشورهای مسلمان و كتب عرفانی و فلسفه اسلامی و یا تحقیق و مطالعه بر روی فقه و مبانی حقوق اسلامی، آشنایی با زبان عربی یك ضرورت اجتنابناپذیر است. همچنین دانشآموز این رشته میتواند پس از اخذ مدرك پیشدانشگاهی در مقاطع بالاتر (دانشگاهی) به تحصیلات خود در رشتههای زبان و ادبیات عربی، الهیات و معارف اسلامی (گرایشهای علوم قرآن و حدیث، فقه و مبانی حقوق اسلامی، تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی، فلسفه و حكمت اسلامی، ادیان و عرفان)، رشتههای دانشكده علوم قرآنی (تفسیر قرآن مجید، فنون قرائت و تلاوت و كتابت قرآن مجید)، معارف اسلامی و علوم سیاسی، معارف اسلامی و حقوق و... ادامه دهد.
نحوهی ادامهی تحصیل فارغالتحصیلان شاخهی نظری، مقطع متوسطهی آموزش و پرورش
دانشآموزان سال سوم مقطع تحصیلی متوسطه (شاخهی نظری در رشتههای مختلف)، پس از دریافت مدرک دیپلم میتوانند با گذراندن مقطع پیشدانشگاهی در آزمونهای ورودی دانشگاههای دولتی و آزاد، جهت ادامهی تحصیل در مقاطع مختلف رشتههای دانشگاهی شرکت کنند (در زیر جدول رشتههایی که هر یک از دانشآموزان علاقمند میتوانند در سطوح بالاتر آموزش و پرورش (مقاطع مختلف دانشگاهی) به تحصیلات خود ادامه دهند، به تفکیک گروههای آزمایشی آورده شده است.
2- شاخهی کار و دانش شاخهی کار و دانش در مقطع تحصیلی متوسطهی آموزش و پرورش شامل سه زمینهی صنعت، خدمات و کشاورزی است و هر زمینه دارای یک یا چند گروه و هر گروه دارای یک یا چند رشتهی اصلی است و هر رشته دارای یک یا چند رشتهی مهارتی است. درسهای عمومی و انتخابی رشتههای مهارتی این شاخه حدود 53 واحد و حدود 43 واحد به درسهای مهارتی اختصاص دارد.مراکز و واحدهای آموزشی مربوط به این شاخه «هنرستان کار دانش» نامیده میشوند.
3-شاخهی فنی و حرفهای شاخهی فنی و حرفهای در مقطع تحصیلی متوسطهی آموزش و پرورش شامل سه زمینهی صنعت، خدمات و کشاورزی است و هر زمینه دارای چندین رشته میباشد. 58 واحد از درسهای این شاخه در همهی رشتهها به صورت مشترک ارائه میشود و درسهای اختصاصی برای هر رشته حداکثر 39 واحد است. مراکز و واحدهای آموزشی مجری این شاخه «هنرستان» و دانشآموزان آن «هنرجو» و دبیران تخصصی آن «هنرآموز» نامیده میشوند. از اهداف اصلی شاخهی فنی و حرفهای، استقلال فکری و ایجاد زمینهی خلاقیت و نوآوری، شناخت بهتر استعداد و علاقهی هنرجویان و ایجاد زمینهی مناسب برای هدایت آنان به سمت اشتغال، مفید است.
نحوهی ادامهی تحصیل هنرجویان فارغالتحصیل شاخهی فنی و حرفهای هنرجویان سال سوم مقطع تحصیلی متوسطه (شاخهی فنی و حرفهای در رشتههای مختلف)، پس از دریافت مدرک دیپلم میتوانند جهت ادامهی تحصیل در سطوح بالاتر (دانشگاهی) به طریق ذیل اقدام کنند:
● بدون گذراندن دورهی پیشدانشگاهی، در آزمون سراسری دورهی کاردانی پیوسته شرکت کرده و پس از احراز قبولی، در یکی از آموزشکدههای فنی و حرفهای سراسر کشور، ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند.
● بدون گذراندن دورهی پیشدانشگاهی، در آزمون ورودی آموزشکدههای وابسته به دانشگاه جامع علمی- کاربردی شرکت کرده و پس از احراز قبولی، ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند.
● بدون گذراندن دورهی پیشدانشگاهی، در آزمون سراسری دانشگاه آزاد اسلامی شرکت کرده و پس از احراز قبولی، در دورهی کاردانی پیوسته ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کاردانی شوند.
● در آزمون تغییر رشتهی یکی از دورههای پیشدانشگاهی هنر، علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی شرکت کرده و پس از احراز قبولی، دورهی مذکور را گذرانده و سپس با دریافت مدرک پیشدانشگاهی از طریق آزمون سراسری دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی ادامه تحصیل داده و موفق به اخذ مدرک کارشناسی شوند.
● فارغالتحصیلان تعدادی از رشتههای کاردانی پیوستهی فنی و حرفهای که دورهی کارشناسی ناپیوستهی رشتهی تحصیلی آنان مصوب شده است، میتوانند در آزمون ورودی مربوط شرکت کرده و پس از احراز قبولی، در دانشگاههای طرف قرارداد وزارت آموزش و پرورش ادامه تحصیل داده و موفق به کسب مدرک کارشناسی شوند.
● کلیهی فارغ التحصیلان دورهی کاردانی پیوسته، میتوانند بدون گذراندن دورهی پیشدانشگاهی در آزمون سراسری دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی شرکت کرده و پس از احراز قبولی، ادامه تحصیل دهند.
ماده 108 : ملاکهای هدایت تحصیلی
الف: نمرات دوره راهنمايي تحصيلي وپپايه اول متوسطه دانش آموز برابر نمون برگ شماره يك هدايت تحصيلي ( به ميزان 50 امتياز)
ب: نظر مشاور براساس بررسيهاي مشاوره اي(به ميزان50 امتياز)
ماده 109:ضوابط مربوط به نمرات درسي رشته ها وشاخه هاي مختلف:
رشته ریاضی فیزیک
1-1- مجموع سه نمره پذيرفته شده خرداد يا شهريور هريك از درسهاي رياضي وعلوم تجربي در سه پايه در دوره راهنمايي تحصيلي،بدون ضريب كمتر از30 نباشد.
2-1- نمره درس رياضي(1)(پايه اول) دردوره متوسطه حداقل 12 باشد ودرس فيزيك(1) وآزمايشگاه راباموفقيت( كسب حداقل نمره 10) گذرانده باشد.
3-1- مجموع نمرات درسهاي مرتبط با رشته در دوره راهنمايي وپايه اول دوره متوسطه بايد حداقل 96 باشدويا به عبارت ديگر معدل درسهاي مرتبط بارشته از 12 كمترنباشد.
رشته علوم تجربي:
1-2- مجموع سه نمره پذيرفته شده خرداد يا شهريور هريك از درسهاي رياضي وعلوم تجربي، در سه پايه در دوره راهنماييي تحصيلي، بدون ضريب كمتر از 30 نباشد.
2-2- دردوره متوسطه درسهاي رياضي(1) ،شيمي(1) وآزمايشگاه وعلوم زيستي وبهداشت (درسهاي پايه اول)
رابا موفقيت ( كسب نمره حداقل 10) گذرانده باشد و حداقل دريكي ازسه درس مذكور نمره 12 اخذ كرده باشد.
3-2- مجموع نمرات درسها مرتبط با رشته در دوره راهنمايي وپايه اول دوره متوسطه بايد حداقل108 باشد يا به عبارت ديگر معدل درسهاي مرتبط با رشته از 12 كمترنباشد.
رشته ادبيات وعلوم انساني:
1-3- مجموع سه نمره پذيرفته شده خرداد يا شهريور هريك از درسهاي ادبيات فارسي (معدل درسهاي فارسي،دستور، املا وانشا) وعربي درسه پايه در دوره راهنمايي تحصيلي، بدون ضريب كنتر از30نباشد.
2-3- در درسهاي ادبيات فارسي(1)،زبان فارسي(1)، عربي(1) ومطالعات اجتماعي پايه اول متوسطه نمره حداقل 10 راكسب كرده باشدونمره درس ادبيات(معدل نمرات درسهاي ادبيات فارسي(1) وزبان فارسي(1) حداقل 12 باشد. 3-3- مجموع نمرات درسهاي مرتبط بارشته در دوره راهنمايي پايه اول دوره متوسطه بايد حداقل108 باشد يابه عبارت ديگر معدل درسهاي مرتبط بارشته از 12 كمتر نباشد.
رشته علوم ومعارف اسلامي
1-4- مجموع سه نمره پذيرفته شده خرداد يا شهريور هري از درسهاي ادبيات فارسي(معدل درسهاي فارسي،دستور،املاوانشا) و عربي درسه پايه دردوره راهنمايي تحصيلي،بدون ضريب كمتر از30نباشد.
2-4- دردرسهاي ادبيات فارسي(19،زبان فارسي(1)،(كه معدل آنها بعنوان نمره درس ادبيات در نمون برگ ثبت ميشود) عربي (1) وتعليمات ديني وقرآن(1) نمره حداقل 10راكسب كرده باشد و حداقل دريكي از دودرس عربي(1) يا تعليمات ديني وقرآن(1) نمره 12 اخذ كرده باشد.
3-4- مجموع نمرات درسهاي مرتبط بارشته در دوره راهنمايي وپايه اول دوره متوسطه بايد حداقل 108 باشد يابه عبارت ديگر معدل درسهاي مرتبط با رشته از 12 كمتر نباشد.
شاخه فني وحرفه اي:
1-5- مجموع سه نمره پذيرفته شده خرداد يا شهريور هريك ازدرسهارياضي،علوم تجربي وحرفه وفن درسه پايه دردوره راهنمايي بدون ضريب كمتر از30 نباشد.
2-5- در دوره متوسطه از درس رياضي(1)نمره حداقل10 واز درس كارگاه خود اتكائي نمره حداقل12 كسب كرده باشد چنانچه نمره درس كارگاه خوداتكايي دانش آموز كمتر از 12 باشد درهدايت تحصيلي وي منظور نميشود.
3-5- مجموع نمرات درسهاي مرتبط با شاخه، در دوره راهنمايي وپايه اول دوره متوسطه بايد حداقل 132 باشد ودر صورت عدم انتخاب يا حذف درس كارگاه خوداتكايي حداقل 120 باشد.
يابه عبارت ديگر معدل درسهاي مرتبط باشاخه از 12 كمتر نباشد.
شاخه كارودانش :
1-6- مجموع سه نمره پذيرفته شده خرداد يا شهريور هريك از درسهاي حرفه وفن وهنر،درسه پايه در دوره راهنمايي بدون ضريب كمتر از 30 نباشد.
2-6- در دوره متوسطه از درس كارگاه خوداتكاي نمره حداقل 10 كسب كرده باشد. چنانچه نمره درس كارگاه خوداتكايي دانش آموز كمتر از 10 باشد در هدايت تحصيلي وي منظور نمي شود.
3-6- مجموع نمرات درسهاي مرتبط با شاخه دردوره راهنمايي وپايه اول متوسطه دانش آموز درصورت انتخاب درس كارگاه خوداتكايي حداقل 70 و درصورت عدم انتخاب ياحذف درس كارگاه خوداتكايي حداقل 60باشد يا به عبارت ديگر معدل درسهاي مرتبط با شاخه از10 مترنباشد.
4-6- دانش آموز براي ورود به برخي از رشته هاي مهارتي در شاخه كاردانش علاوه بر احراز شرايط فوق الذكر بايد ضوابط خاص رشته( درمحدوده درسهاي پايه اول) راكه معاونت آموزشي تعيين ميكند كسب كند.
تبصره- نمرات دوره راهنمايي دانش آموزی به دلايل موجه نظير: شركت در(70) اين آيين نامه)، تحصيل در مدارس غيرايراني خارج از كشور،و بروزحوادثی از قبيل سيل،زلزله،جنگ،آتش سوزی و .. فاقد نمرات پايه های اول ودوم وسوم راهنمائی تحصيلی است به شرح ذيل محاسبه ميشود.
الف) چنانچه نمرات پايه اول يا دوم ويا هردوپايه دوره راهنماي موجود نباشد
نمرات درسهای مرتبط پايه سوم راهنماي برای درسهای همنام پایه های مذکور نيز منظور ميشود و با رعايت ساير ضوابط درنمون برگ شماره يک هدايت تحصيلی ثبت ميگردد.
ب) چنانچه نمرات پايه سوم دوره راهنمایی موجود نباشد نمون برگ شماره يک هدايت تحصيلی براساس نمرات درسهای مرتبط پايه اول متوسطه با رايت ساير ضوبط تنظيم ميشود.
ماده 110: بررسيهای مشاوره ای مندرج دربند ماده يکصدوهشت(108)به شرح زير ميباشد:
با توجه به اهميت بررسيهای مشاوره ای که در طول تحصيل دانش آموز، ازطريق گردآوری اطلاعات وبه شيوه های کوناگونانجام ميشود. 50 امتياز به اين قسمت اختصاص اده شده است. درارين بررسيها مشاور موارد زيررادرنظر ميگيرد وامتياز آن رامحاسبه ميکند.
1. نظر اوليای دانش آموز 5 امتياز
2. نظر دانش آموز 5 امتياز
3. نظر معلمان درسهای مربوط10 امتياز
4.نتايج آزمونهای رغبت واستعداد(هرکدام 10 امتياز)
5. نظر مشاور براساس بررسی پرونده تريتی تحصيلی
تبصره- هريک از موارد ياد شده براساس شيوه نامه های مربوط جداول پيوست وبا توجه به وطيفه مشاور دراين خصوص تنظيم ميشود. ماده 111: تعيين مجدد شاخه يا رشته تحصيلی دانش آموزی که بعد از امتحان خردادماه پايه اول به دلايل زير شرايط هيچ يک از شاخه ها ورشته ها ويا شاخه ورشته دلخواه يا شاخه ورشته ای که در محل سکونت آنها وجوددارد راکسب نکرده است حداکثر تيان شهریورماه پايه اول ميتواند براساس موارد ذيل رعايت ساير ضوبط با نظر مشاور نسبت به تعيين رشته مجدد اقدام نمايد.
الف) علت عدم کسب شرايط شاخه يا رشته تحصيلی مورد نظرمنمکن است يک، دو، سه ويا هرچهاردليل زير باشد. 6. موفق به کسب نمره 10 از درس يا درسهای مرتبط پايه اول متوسطه نشده باشد.
7. نمره درس يا درسهای اختصاصی رشته از حد نصاب (12) کمتر باشد(ويژه رشته های نظری).
8. نمره درس يا درسهای سه پايه راهنمايی از حد نصاب(30) کمتر باشد.
9. مجموع نمرات سه پايه راهنماريی وپايه اول متوسطه در درسهای مرتبط با شاخه يا رشته از حد نصاب مقرر کمتر باشد يابه عبارت دگير معدل درسهای مرتبط با شاخه يا رشته به12 نرسد.(به استثنای شاخه کاردانش که معدل 10 نياز دارد)
ب) طبق موارد ذيل کسری نمرات بررسی وارائه طريق می شود .
1-111- چنانچه علت عدم احراز شرايط يارشته نظر مربوط به نداشتن نمره(10) ازدرس های پايه متوسطه باشد دانش آموز ميتوانند در امتحانات شيهرور ماه پايه اول واخذ نمره 10 از درس يادرسهای مربوط وکسب
ساير شرايط با صدور نمون برگ مجدد هدايت تحصيلی برای وی به شاخه يارشته دلخواه هدايت شود.
2-111- جنانچه علت عدم احراز شرايط شاخه يا رشته موردنظر بدليل نداشتن نمره 12 از درس يا درسهای اختصاصی باشد (وپه رشته های نظری) دانش آموز ميتواند با نظر مشاور درامتحان تعيين رشته درس يادرسهای مربوط در شهريورماه پايه اول شرکت کند ودرصورت کسب شرايط به شاخه يارشته مورد نظر هدايت شود.
3-111- درصورتی که دانش آموزشرايط شاخه يارشته موردنظر رابدليل عدم کسب حد نصاب(30) ازدرسهای مرتبط دوره راهنمايي احراز نکرده باشد درصورت داشتن معدل 12 از ردسهای مرتبط پايه اول متوسطه ويا کسب آن از طريق امتحان تعيين رشته وداشتن ساير شرايط ميتواند بانظر مشاور به شاخه يا رشته موردنظر هدايت شود.
4-111- چنانچه مجموع نمرات درسهای مرتبط باشاخه يارشته دردوره راهنمایی وپايه اول متوسطه داهنشآموز به حد نصاب معرر نرسد درصورت داشتن معدل 12 از درسهای مرتبط با شاخه يارشته در پايه اول متوسطه ميتواند با نظر مشاور به شاخه يادشته مودر نظر هدايت شود.(لازم به يادآوری است ،درشاخه نظری نمر) درس اختصاصی دانش آموز نیز باید حداقل 12 باشد).
تبصره1- چنانچه معدل درسهای مرتبط |ایه اول متوسطه دانش آموز 12 نباشد ميتواند در امتحان تعيين درشته درس يا رسهايي که شرايط را برای وی فراهم می آوردشرکت کند ومعدل درسهای مرتبط با شاخه یا رشته(معدل مجموع نمرات درسهای مرتبط با شاخه يا رشته در دوره راهنمایي وپايه اول متوسطه) وی در نمون برگ شماره يک هدايت تحصيلی به12 برسد.
تبصره 2- دانش آموز متقاضی شاخه کاردانش مشمول بندهای 3-111و4-111 نميشود ودرصورت کسری نمره بانظر مشاور ميتواند به شاخه مذکور هدايت شود 5-111- زمان تعيين شاخه يارشته مجدد حداکثر تاپايان شهريور مه پايه اول ميباشد و دانش آموز ميتواند درامتحان تعيين رشته درس يادرسهايی که شرايط رابرای وی درشاخه ويارشته های موردنظرفراهم ميکند همزمان با امتحانات شهريور ماه شرکت کند.
6-111- امتحان تعيين رشته مطابق بافصل چهارم اين آیین نامه برگزار ميشود و نمره آن همانند امتحانات درسهای شهريور ماه محاسبه ميشود ودرکارنامه تحصيلی ونمون برگ شماره يک هدايت تحصيلی دانش آموز(باعنوان تعيين رشته) ثبت شده وتاثيری درمعدل سالانه یاکل دانش آموز ندارد وصرفا" در هدایت تحصیلی مورد استفاده قرارمیگیرد. 7-111- چنانچه دانش آموز شرایط شاخه یارشته ای راکسب کند ولی ظرفیت برای پذیرش وی وجود نداشته باشد ویارشته مربوط درمحل سکونت وی نباشد لازم است بانظر مشاور وتایید شورای واحد آموزشی وموافقت اداره آموزش وپرورش مربوط به یکی ازرشته های موجود که براساس نمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی بالاترین امتیازرا دارد هدایت شود.
درهرصورت درپایان پایه اول باید رشته تحصیلی دانش آموزان قبول شده تعیین شده باشد.لازم به یادآوری است بمنظور اخذ موافقت اداره آموزش وپروزش فهرست اسامی دانش آموزان مشمول این بندبه رشته های پیشنهادی به کمیته اجرایی منطقه ارسال وپس از موافقت کمیته مذکور اقدام لازم انجام میشود. شیوه نامه اجرایی این بند هرساله توسط معاونت آموزشی ابلاغ میشود.
ماده 112:تغییر شاخه یارشته: دانش آموزی که درپیانه دوم به تحصیل اشتغال داردچنانچه متقاضی تغییر شاخه یارشته باشد(اعم ازاینکه شرایط رشته مورد تقاضا رادرنمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی کسب کرده یانکرده باشد.) بانظر مشاور ورعایت موارد ذیل میتواند در پایه سوم به شاخه یارشته دلخواه هدایت شود.
1-112- دانش آموزی که متقاضی تغییر رشته به رشته های شاخه نظری است باید در خرداد یاشهریور ماه پایه دوم درامتحان تغییر رشته درسهای تخصصی پایه دوم رشته جدید(صرفا" درسهایی که پیش نیاز درسهای پایه سوم رشته جدید هستند) شرکت کند وچنانچه از کلیه درسهای مذکور نمره قبولی کسب کند با تغییر رشته وی موافقت میشود.
2-112- تغییر رشته دانش آموزان شاخه های نظری یاکاردانش به رشته های شاخه فنی وحرفه ای ویاتغییر رشته درهمان شاخه، نوط به توفیق درامتحانات کلیه درسهای اختصاصی پایه دوم رشته جدید درخرداد یا شهریور ماه همان سل بادر نظر گرفتن ظرفیت پذیرش دررشته هایی میباشد که اسامی آن ازسوی معاونت آموزشی اعلام خواهدشد.
3-112- تغییرشاخه یارشته ازسایر شاخه ها ورشته های مهارتی شاخه کاردانش بلامانع است ودرمواردی که دانش آموز بخواهد درواحدهای آموزشی کاردانش دولتی تحت پوشش آموزش وپرورش ادامه تحصیل دهد به لحاظ رعایت ظرفیت رشته های مهارتی موافقت اداره آموزش وپرورش منطقه نیز الزامی است.
4-112- زمان تغییر شاخه یا رشته دردوره روزانه حداکثر تاپایان شهریورماه پایه دوم میباشد ودانش آموز موظف است حداکثر تادوهفته قبل از شروع امتحانات خرداد یاشهریور ماه تقاضای کتبی خودرا به مدیر آموزشی تحویل دهد تا نسبت به انجام مراحل تغییر رشته اقدام شود. تذکر: دانش آموز متقاضی تغییر رشته میتواند درسهای امتحان تغییر رشته را حداکثر دردومرحله خرداد وشهریور ماه پایه دوم امتحان دهد.
5- شرکت دانش آموز درامتحان درسهای تغییر رشته همراه باامتحان درسهای پایه دوم رشته اولیه وی بلامانع است. نمره درسهای امتحان تغییررشته همانند درسهای غیرحضوری محاسبه میشود وچنانچه دانش آموزدرامتحان کلیه درسهای تغییر رشته نمره قبولی کسب کند وتغییر رشته دهد نمرات درسهای مذکور ازوی پذیرفته وصرفا" درمعدل کل دانش آموز دررشته جدید منظور خواهدشد.
6-هزینه امتحان درسهای تغیررشته معادل باتعرفه امتحانات داوطلبان آزاد دانش آموز دریافت میشود.
7- درسهای گذرانده شده دانش آموزی که باتقاضای تغییر شاخه یارشته وی موافقت میشود بادرسهای رشته جدید مطابقت داده میشود و درسهای مازاد درسقف مجاز بعنوان درسها انتخابی(ودرسهای اختیاری درشاخه کاردانش)پذیرفته میشود ودانش آموز موظف است سایر درسهای عمومی واختصاصی پایه دوم رشته جدید راکه نگذرانده است بارعایت سایر ضوابط انتخاب کند وبگذراند.
تبصره- درسهایی که ازنظر محتوا بادرسهای رشته جدید تطبیق دارد براساس جدولی که ازسوی سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی تهیه وابلاغ میشود به جای درسهای رشته جدید پذیرفته میشود.
ماده 113- امتیاز هریک ازدانش آموزان بشرح زیر تعیین میشود ودرنمون برگ هدایت تحصیلی ثبت میشود. بادرنظر گرفتن 50 امتیاز برای نمره ها،امتیاز هر یک نمره برابر 5/2 خواهد بود.(امتیاز هریک نمره 5/2=20:50) بدین صورت اگردانش آموزی معدل نمراتش درشاخه یارشته ای 15 باشد درمجموع،امتیاز نمره های وی درآن شاخه یارشته برابر 5/37 خواهد بود.
الف: نمرات دوره راهنمايي تحصيلي وپپايه اول متوسطه دانش آموز برابر نمون برگ شماره يك هدايت تحصيلي ( به ميزان 50 امتياز)
ب: نظر مشاور براساس بررسيهاي مشاوره اي(به ميزان50 امتياز)
ماده 109:ضوابط مربوط به نمرات درسي رشته ها وشاخه هاي مختلف:
رشته ریاضی فیزیک
1-1- مجموع سه نمره پذيرفته شده خرداد يا شهريور هريك از درسهاي رياضي وعلوم تجربي در سه پايه در دوره راهنمايي تحصيلي،بدون ضريب كمتر از30 نباشد.
2-1- نمره درس رياضي(1)(پايه اول) دردوره متوسطه حداقل 12 باشد ودرس فيزيك(1) وآزمايشگاه راباموفقيت( كسب حداقل نمره 10) گذرانده باشد.
3-1- مجموع نمرات درسهاي مرتبط با رشته در دوره راهنمايي وپايه اول دوره متوسطه بايد حداقل 96 باشدويا به عبارت ديگر معدل درسهاي مرتبط بارشته از 12 كمترنباشد.
رشته علوم تجربي:
1-2- مجموع سه نمره پذيرفته شده خرداد يا شهريور هريك از درسهاي رياضي وعلوم تجربي، در سه پايه در دوره راهنماييي تحصيلي، بدون ضريب كمتر از 30 نباشد.
2-2- دردوره متوسطه درسهاي رياضي(1) ،شيمي(1) وآزمايشگاه وعلوم زيستي وبهداشت (درسهاي پايه اول)
رابا موفقيت ( كسب نمره حداقل 10) گذرانده باشد و حداقل دريكي ازسه درس مذكور نمره 12 اخذ كرده باشد.
3-2- مجموع نمرات درسها مرتبط با رشته در دوره راهنمايي وپايه اول دوره متوسطه بايد حداقل108 باشد يا به عبارت ديگر معدل درسهاي مرتبط با رشته از 12 كمترنباشد.
رشته ادبيات وعلوم انساني:
1-3- مجموع سه نمره پذيرفته شده خرداد يا شهريور هريك از درسهاي ادبيات فارسي (معدل درسهاي فارسي،دستور، املا وانشا) وعربي درسه پايه در دوره راهنمايي تحصيلي، بدون ضريب كنتر از30نباشد.
2-3- در درسهاي ادبيات فارسي(1)،زبان فارسي(1)، عربي(1) ومطالعات اجتماعي پايه اول متوسطه نمره حداقل 10 راكسب كرده باشدونمره درس ادبيات(معدل نمرات درسهاي ادبيات فارسي(1) وزبان فارسي(1) حداقل 12 باشد. 3-3- مجموع نمرات درسهاي مرتبط بارشته در دوره راهنمايي پايه اول دوره متوسطه بايد حداقل108 باشد يابه عبارت ديگر معدل درسهاي مرتبط بارشته از 12 كمتر نباشد.
رشته علوم ومعارف اسلامي
1-4- مجموع سه نمره پذيرفته شده خرداد يا شهريور هري از درسهاي ادبيات فارسي(معدل درسهاي فارسي،دستور،املاوانشا) و عربي درسه پايه دردوره راهنمايي تحصيلي،بدون ضريب كمتر از30نباشد.
2-4- دردرسهاي ادبيات فارسي(19،زبان فارسي(1)،(كه معدل آنها بعنوان نمره درس ادبيات در نمون برگ ثبت ميشود) عربي (1) وتعليمات ديني وقرآن(1) نمره حداقل 10راكسب كرده باشد و حداقل دريكي از دودرس عربي(1) يا تعليمات ديني وقرآن(1) نمره 12 اخذ كرده باشد.
3-4- مجموع نمرات درسهاي مرتبط بارشته در دوره راهنمايي وپايه اول دوره متوسطه بايد حداقل 108 باشد يابه عبارت ديگر معدل درسهاي مرتبط با رشته از 12 كمتر نباشد.
شاخه فني وحرفه اي:
1-5- مجموع سه نمره پذيرفته شده خرداد يا شهريور هريك ازدرسهارياضي،علوم تجربي وحرفه وفن درسه پايه دردوره راهنمايي بدون ضريب كمتر از30 نباشد.
2-5- در دوره متوسطه از درس رياضي(1)نمره حداقل10 واز درس كارگاه خود اتكائي نمره حداقل12 كسب كرده باشد چنانچه نمره درس كارگاه خوداتكايي دانش آموز كمتر از 12 باشد درهدايت تحصيلي وي منظور نميشود.
3-5- مجموع نمرات درسهاي مرتبط با شاخه، در دوره راهنمايي وپايه اول دوره متوسطه بايد حداقل 132 باشد ودر صورت عدم انتخاب يا حذف درس كارگاه خوداتكايي حداقل 120 باشد.
يابه عبارت ديگر معدل درسهاي مرتبط باشاخه از 12 كمتر نباشد.
شاخه كارودانش :
1-6- مجموع سه نمره پذيرفته شده خرداد يا شهريور هريك از درسهاي حرفه وفن وهنر،درسه پايه در دوره راهنمايي بدون ضريب كمتر از 30 نباشد.
2-6- در دوره متوسطه از درس كارگاه خوداتكاي نمره حداقل 10 كسب كرده باشد. چنانچه نمره درس كارگاه خوداتكايي دانش آموز كمتر از 10 باشد در هدايت تحصيلي وي منظور نمي شود.
3-6- مجموع نمرات درسهاي مرتبط با شاخه دردوره راهنمايي وپايه اول متوسطه دانش آموز درصورت انتخاب درس كارگاه خوداتكايي حداقل 70 و درصورت عدم انتخاب ياحذف درس كارگاه خوداتكايي حداقل 60باشد يا به عبارت ديگر معدل درسهاي مرتبط با شاخه از10 مترنباشد.
4-6- دانش آموز براي ورود به برخي از رشته هاي مهارتي در شاخه كاردانش علاوه بر احراز شرايط فوق الذكر بايد ضوابط خاص رشته( درمحدوده درسهاي پايه اول) راكه معاونت آموزشي تعيين ميكند كسب كند.
تبصره- نمرات دوره راهنمايي دانش آموزی به دلايل موجه نظير: شركت در(70) اين آيين نامه)، تحصيل در مدارس غيرايراني خارج از كشور،و بروزحوادثی از قبيل سيل،زلزله،جنگ،آتش سوزی و .. فاقد نمرات پايه های اول ودوم وسوم راهنمائی تحصيلی است به شرح ذيل محاسبه ميشود.
الف) چنانچه نمرات پايه اول يا دوم ويا هردوپايه دوره راهنماي موجود نباشد
نمرات درسهای مرتبط پايه سوم راهنماي برای درسهای همنام پایه های مذکور نيز منظور ميشود و با رعايت ساير ضوابط درنمون برگ شماره يک هدايت تحصيلی ثبت ميگردد.
ب) چنانچه نمرات پايه سوم دوره راهنمایی موجود نباشد نمون برگ شماره يک هدايت تحصيلی براساس نمرات درسهای مرتبط پايه اول متوسطه با رايت ساير ضوبط تنظيم ميشود.
ماده 110: بررسيهای مشاوره ای مندرج دربند ماده يکصدوهشت(108)به شرح زير ميباشد:
با توجه به اهميت بررسيهای مشاوره ای که در طول تحصيل دانش آموز، ازطريق گردآوری اطلاعات وبه شيوه های کوناگونانجام ميشود. 50 امتياز به اين قسمت اختصاص اده شده است. درارين بررسيها مشاور موارد زيررادرنظر ميگيرد وامتياز آن رامحاسبه ميکند.
1. نظر اوليای دانش آموز 5 امتياز
2. نظر دانش آموز 5 امتياز
3. نظر معلمان درسهای مربوط10 امتياز
4.نتايج آزمونهای رغبت واستعداد(هرکدام 10 امتياز)
5. نظر مشاور براساس بررسی پرونده تريتی تحصيلی
تبصره- هريک از موارد ياد شده براساس شيوه نامه های مربوط جداول پيوست وبا توجه به وطيفه مشاور دراين خصوص تنظيم ميشود. ماده 111: تعيين مجدد شاخه يا رشته تحصيلی دانش آموزی که بعد از امتحان خردادماه پايه اول به دلايل زير شرايط هيچ يک از شاخه ها ورشته ها ويا شاخه ورشته دلخواه يا شاخه ورشته ای که در محل سکونت آنها وجوددارد راکسب نکرده است حداکثر تيان شهریورماه پايه اول ميتواند براساس موارد ذيل رعايت ساير ضوبط با نظر مشاور نسبت به تعيين رشته مجدد اقدام نمايد.
الف) علت عدم کسب شرايط شاخه يا رشته تحصيلی مورد نظرمنمکن است يک، دو، سه ويا هرچهاردليل زير باشد. 6. موفق به کسب نمره 10 از درس يا درسهای مرتبط پايه اول متوسطه نشده باشد.
7. نمره درس يا درسهای اختصاصی رشته از حد نصاب (12) کمتر باشد(ويژه رشته های نظری).
8. نمره درس يا درسهای سه پايه راهنمايی از حد نصاب(30) کمتر باشد.
9. مجموع نمرات سه پايه راهنماريی وپايه اول متوسطه در درسهای مرتبط با شاخه يا رشته از حد نصاب مقرر کمتر باشد يابه عبارت دگير معدل درسهای مرتبط با شاخه يا رشته به12 نرسد.(به استثنای شاخه کاردانش که معدل 10 نياز دارد)
ب) طبق موارد ذيل کسری نمرات بررسی وارائه طريق می شود .
1-111- چنانچه علت عدم احراز شرايط يارشته نظر مربوط به نداشتن نمره(10) ازدرس های پايه متوسطه باشد دانش آموز ميتوانند در امتحانات شيهرور ماه پايه اول واخذ نمره 10 از درس يادرسهای مربوط وکسب
ساير شرايط با صدور نمون برگ مجدد هدايت تحصيلی برای وی به شاخه يارشته دلخواه هدايت شود.
2-111- جنانچه علت عدم احراز شرايط شاخه يا رشته موردنظر بدليل نداشتن نمره 12 از درس يا درسهای اختصاصی باشد (وپه رشته های نظری) دانش آموز ميتواند با نظر مشاور درامتحان تعيين رشته درس يادرسهای مربوط در شهريورماه پايه اول شرکت کند ودرصورت کسب شرايط به شاخه يارشته مورد نظر هدايت شود.
3-111- درصورتی که دانش آموزشرايط شاخه يارشته موردنظر رابدليل عدم کسب حد نصاب(30) ازدرسهای مرتبط دوره راهنمايي احراز نکرده باشد درصورت داشتن معدل 12 از ردسهای مرتبط پايه اول متوسطه ويا کسب آن از طريق امتحان تعيين رشته وداشتن ساير شرايط ميتواند بانظر مشاور به شاخه يا رشته موردنظر هدايت شود.
4-111- چنانچه مجموع نمرات درسهای مرتبط باشاخه يارشته دردوره راهنمایی وپايه اول متوسطه داهنشآموز به حد نصاب معرر نرسد درصورت داشتن معدل 12 از درسهای مرتبط با شاخه يارشته در پايه اول متوسطه ميتواند با نظر مشاور به شاخه يادشته مودر نظر هدايت شود.(لازم به يادآوری است ،درشاخه نظری نمر) درس اختصاصی دانش آموز نیز باید حداقل 12 باشد).
تبصره1- چنانچه معدل درسهای مرتبط |ایه اول متوسطه دانش آموز 12 نباشد ميتواند در امتحان تعيين درشته درس يا رسهايي که شرايط را برای وی فراهم می آوردشرکت کند ومعدل درسهای مرتبط با شاخه یا رشته(معدل مجموع نمرات درسهای مرتبط با شاخه يا رشته در دوره راهنمایي وپايه اول متوسطه) وی در نمون برگ شماره يک هدايت تحصيلی به12 برسد.
تبصره 2- دانش آموز متقاضی شاخه کاردانش مشمول بندهای 3-111و4-111 نميشود ودرصورت کسری نمره بانظر مشاور ميتواند به شاخه مذکور هدايت شود 5-111- زمان تعيين شاخه يارشته مجدد حداکثر تاپايان شهريور مه پايه اول ميباشد و دانش آموز ميتواند درامتحان تعيين رشته درس يادرسهايی که شرايط رابرای وی درشاخه ويارشته های موردنظرفراهم ميکند همزمان با امتحانات شهريور ماه شرکت کند.
6-111- امتحان تعيين رشته مطابق بافصل چهارم اين آیین نامه برگزار ميشود و نمره آن همانند امتحانات درسهای شهريور ماه محاسبه ميشود ودرکارنامه تحصيلی ونمون برگ شماره يک هدايت تحصيلی دانش آموز(باعنوان تعيين رشته) ثبت شده وتاثيری درمعدل سالانه یاکل دانش آموز ندارد وصرفا" در هدایت تحصیلی مورد استفاده قرارمیگیرد. 7-111- چنانچه دانش آموز شرایط شاخه یارشته ای راکسب کند ولی ظرفیت برای پذیرش وی وجود نداشته باشد ویارشته مربوط درمحل سکونت وی نباشد لازم است بانظر مشاور وتایید شورای واحد آموزشی وموافقت اداره آموزش وپرورش مربوط به یکی ازرشته های موجود که براساس نمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی بالاترین امتیازرا دارد هدایت شود.
درهرصورت درپایان پایه اول باید رشته تحصیلی دانش آموزان قبول شده تعیین شده باشد.لازم به یادآوری است بمنظور اخذ موافقت اداره آموزش وپروزش فهرست اسامی دانش آموزان مشمول این بندبه رشته های پیشنهادی به کمیته اجرایی منطقه ارسال وپس از موافقت کمیته مذکور اقدام لازم انجام میشود. شیوه نامه اجرایی این بند هرساله توسط معاونت آموزشی ابلاغ میشود.
ماده 112:تغییر شاخه یارشته: دانش آموزی که درپیانه دوم به تحصیل اشتغال داردچنانچه متقاضی تغییر شاخه یارشته باشد(اعم ازاینکه شرایط رشته مورد تقاضا رادرنمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی کسب کرده یانکرده باشد.) بانظر مشاور ورعایت موارد ذیل میتواند در پایه سوم به شاخه یارشته دلخواه هدایت شود.
1-112- دانش آموزی که متقاضی تغییر رشته به رشته های شاخه نظری است باید در خرداد یاشهریور ماه پایه دوم درامتحان تغییر رشته درسهای تخصصی پایه دوم رشته جدید(صرفا" درسهایی که پیش نیاز درسهای پایه سوم رشته جدید هستند) شرکت کند وچنانچه از کلیه درسهای مذکور نمره قبولی کسب کند با تغییر رشته وی موافقت میشود.
2-112- تغییر رشته دانش آموزان شاخه های نظری یاکاردانش به رشته های شاخه فنی وحرفه ای ویاتغییر رشته درهمان شاخه، نوط به توفیق درامتحانات کلیه درسهای اختصاصی پایه دوم رشته جدید درخرداد یا شهریور ماه همان سل بادر نظر گرفتن ظرفیت پذیرش دررشته هایی میباشد که اسامی آن ازسوی معاونت آموزشی اعلام خواهدشد.
3-112- تغییرشاخه یارشته ازسایر شاخه ها ورشته های مهارتی شاخه کاردانش بلامانع است ودرمواردی که دانش آموز بخواهد درواحدهای آموزشی کاردانش دولتی تحت پوشش آموزش وپرورش ادامه تحصیل دهد به لحاظ رعایت ظرفیت رشته های مهارتی موافقت اداره آموزش وپرورش منطقه نیز الزامی است.
4-112- زمان تغییر شاخه یا رشته دردوره روزانه حداکثر تاپایان شهریورماه پایه دوم میباشد ودانش آموز موظف است حداکثر تادوهفته قبل از شروع امتحانات خرداد یاشهریور ماه تقاضای کتبی خودرا به مدیر آموزشی تحویل دهد تا نسبت به انجام مراحل تغییر رشته اقدام شود. تذکر: دانش آموز متقاضی تغییر رشته میتواند درسهای امتحان تغییر رشته را حداکثر دردومرحله خرداد وشهریور ماه پایه دوم امتحان دهد.
5- شرکت دانش آموز درامتحان درسهای تغییر رشته همراه باامتحان درسهای پایه دوم رشته اولیه وی بلامانع است. نمره درسهای امتحان تغییررشته همانند درسهای غیرحضوری محاسبه میشود وچنانچه دانش آموزدرامتحان کلیه درسهای تغییر رشته نمره قبولی کسب کند وتغییر رشته دهد نمرات درسهای مذکور ازوی پذیرفته وصرفا" درمعدل کل دانش آموز دررشته جدید منظور خواهدشد.
6-هزینه امتحان درسهای تغیررشته معادل باتعرفه امتحانات داوطلبان آزاد دانش آموز دریافت میشود.
7- درسهای گذرانده شده دانش آموزی که باتقاضای تغییر شاخه یارشته وی موافقت میشود بادرسهای رشته جدید مطابقت داده میشود و درسهای مازاد درسقف مجاز بعنوان درسها انتخابی(ودرسهای اختیاری درشاخه کاردانش)پذیرفته میشود ودانش آموز موظف است سایر درسهای عمومی واختصاصی پایه دوم رشته جدید راکه نگذرانده است بارعایت سایر ضوابط انتخاب کند وبگذراند.
تبصره- درسهایی که ازنظر محتوا بادرسهای رشته جدید تطبیق دارد براساس جدولی که ازسوی سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی تهیه وابلاغ میشود به جای درسهای رشته جدید پذیرفته میشود.
ماده 113- امتیاز هریک ازدانش آموزان بشرح زیر تعیین میشود ودرنمون برگ هدایت تحصیلی ثبت میشود. بادرنظر گرفتن 50 امتیاز برای نمره ها،امتیاز هر یک نمره برابر 5/2 خواهد بود.(امتیاز هریک نمره 5/2=20:50) بدین صورت اگردانش آموزی معدل نمراتش درشاخه یارشته ای 15 باشد درمجموع،امتیاز نمره های وی درآن شاخه یارشته برابر 5/37 خواهد بود.