جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۳ دی ۱۳۹۴ / ۱۰:۱۴
کد مطلب: 34755
۱

شایع ترین خطاهای پزشکان در نسخه نویسی

شایع ترین خطاهای پزشکان در نسخه نویسی
به گزارش سازمان غذا دارو، دکتر فاطمه سلیمانی گفت: تجویز غلط دارو، تجویز دوز نامناسب دارو، زمان و دفعات نامناسب مصرف و تجویز شکل دارویی نامناسب از شایع ترین خطاهای پزشکان در نسخه نویسی است.

وی همچنین دستور اشتباه برای آماده سازی دارو، دستوراستفاده از یک روش اشتباه برای استفاده از دارو، خطا در پایش دارو – درمانی، تجویز دارویی که بیمار پذیرش مناسب برای استفاده از آن را ندارد را از دیگر اشتباهات برشمرد.

دکترسلیمانی افزود: تجویز 2 یا چند دارو که تداخلات مهم و خطرناکی دارند و از قلم افتادن یک داروی مهم و حیاتی در تجویز پزشک از دیگر موارد این اشتباهات است.

وی تصریح کرد: به دلایل متعددی مردم به هیچ وجه خطاهای جامعه پزشکی را تاب نمی آورند و گاهی مرگ یک بیمار در اثر اشتباه های پزشکی به اندازه سقوط یک هواپیما خبرساز می شود.

دبیرکمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه به طور متوسط به ازای هر هزارنسخه ای که نوشته می شود، چهار خطا وجود دارد، گفت: مهمترین و شایع ترین علل زمینه ساز بروز خطا در دارو درمانی، ناخوانا بودن نسخه ها است.

دکترسلیمانی افزود: در ایلات متحده آمریکا سالیانه 150میلیون تماس تلفنی از طرف داروخانه ها گرفته شده و از پزشکان در مورد داروهای ناخوانای نسخه سوال می شود.

این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو یکی دیگر از عوامل بروز خطاهای دارویی را شباهت زیاد نام داروها با یکدیگر برشمرد و بیان کرد: به همین دلیل کامل و خوانا نوشتن نام داروها توسط پزشکان در کاهش بروز خطا اهمیت بسیاری دارد، البته برخی از پزشکان به این دلیل که املای صحیح دارو را نمی دانند، ترجیح می دهند که تنها ابتدای نام دارو را بنویسند.

دکترسلیمانی در بخش دیگری از سخنانش استفاده از اختصارات در نوشتن نام دارو، دوز مصرف، دفعات و راه مصرف را نیز از دیگر عوامل تشدید کننده بروز خطاهای دارویی دانست.

دبیرکمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو با تاکید بر رعایت اصول انتخاب درمان مناسب گفت: گاهی خطاهایی که ممکن است پزشک یا سایر کادر پزشکی مرتکب شوند درمان را تحت تاثیر قرار می دهند ولی در نهایت این پزشک است که بیش از دیگران تاثیر خطاها را در بیمار خود مشاهده می کند.
مرجع : خبرگزاری ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن