جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۳ دی ۱۳۹۴ / ۱۱:۳۳
کد مطلب: 34756
۲

ارتقای شغلی،افزایش حقوق،تاثیر مدرک تحصیلی و جایگاه بازنشستگان در طرح رتبه بندی معلمان

ارتقای شغلی،افزایش حقوق،تاثیر مدرک تحصیلی و جایگاه بازنشستگان در طرح رتبه بندی معلمان
به گزارش میگنا سید محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش هدف از اجرای طرح رتبه بندی را در نظام تعلیم و تربیت ارتقاء مهارت های شغلی معلمان عنوان کرد.
طرح رتبه بندی سرانجام پس از مدت ها فراز و نشیب، از مهرماه امسال اجرایی شد و معلمان مانند قانون خدمات کشوری به ارشد، خبره و عالی طبقه بندی شدند.
تفاوت عمده در این قانون برای معلمان با سایر کارمندان دولت در سنجش این دسته افراد برای گرفتن رتبه شغلی است چرا که صلاحیت های تخصصی و مهارتی یکی از ملاک های اصلی در این قانون لحاظ شده است .
با اجرای این طرح که به زودی صورت خواهد گرفت کیفیت خدمات از سوی مسوولان آموزش و پرورش بیشتر مد نظر بوده چراکه از این طریق مهارت های نیروی انسانی افزایش خواهد یافت. مضاف براینکه با اجرای این طرح همانگونه که از روزهای نخست نیز اعلام شد قرار شد حقوق معلمان هم افزایش یابد که رویه این افزایش حقوق با اعتراض برخی از فرهنگیان مواجه شد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو ایرنا ضمن بیان نکات قانونی این طرح نسبت به افزایش حقوق فرهنگیان با توجه به ارتقاء سطح مهارت های حرفه ای و شغلی معلمان مواردی را مطرح کرد.
سید محمد بطحایی اظهارکرد: در اجرای طرح رتبه بندی نباید تنها به اصلاح حقوق و افزایش معیشتی معلمان توجه کرد بلکه طرح ارتقاء حرفه ای و شغلی این دسته افراد از عمده تاکیدات قانونی طرح است.
وی گفت: اینکه برخی فکر کنند این طرح برای بهبود معیشت معلمان است اشتباه کرده اند چون یکی از اهداف این طرح می تواند معیشت معلمان باشد اما هدف اصلی ارتقاء مهارت های حرفه ای و تخصصی معلمان است. این یک اصل است که وقتی کسی حرفه ای و تخصصی عمل کند در نظام پرداخت ها از دستمزد بیشتری برخوردار خواهد بود.
=
**نظام پرداخت متناسب با طبقه شغلی و پایه فعلی افراد
بطحایی افزود: مثلا رتبه پایه در طبقه شغلی شش با کسی که در رتبه پایه و طبقه شغلی هشت است متفاوت است. از اسفند سال گذشته که برای تصویب طرح رتبه بندی در هیات دولت در کش و قوس بودیم و بالاخره به تصویب رسید قرار به افزایش حقوق ها شد که حداقل 650 هزار ریال تا یک میلیون و 200 هزار ریال به حقوق معلمان که در حداقل رتبه موجود بودند اضافه شود.
وی بیان کرد: در جدول قانون خدمات کشوری برای کارمندان دولت، ارتقاء شغلی متناسب با آن مطرح شده است و 16 طبقه و پنج رتبه دارد. وقتی کسی کارمند دولت می شود رتبه او مقدماتی و پایین است اما به مرور و با کسب یکسری امتیازات که بیشترین آن سابقه خدمت است یعنی بعد از شش سال ، رتبه او بالا می رود و به پایه می رسد و بعد ارشد ، خبره و عالی ختم می شود.
وی گفت: در طبقات شغلی کارمندان سابقه خدمت دخالت دارد اما در رتبه تشویق ها ، نمره ارزشیابی و تحصیلات هم موثراست ؛ بنابراین ممکن است کسی 30 سال سابقه کار و مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد داشته باشد اما رتبه آن عالی نباشد.
معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: قانون اعلام کرده کسانی که در رتبه بندی شرایط را داشته باشند 50 درصد حق شغل شان افزایش می یابد یعنی اگر حق شغل کسی چهار هزار باشد طبق این جدول، به شش هزار امتیاز افزایش می یابد بنابراین ممکن است همکار دیگر که در رتبه شغلی یکسانی نیست امتیاز آن کمتر و 50 درصد برای او کمتر محاسبه شود. این یک بحث پیچیده است و برای همین برخی معلمان دچار سوتفاهم شدند.

**تاثیر مدرک تحصیلی
وی گفت: طرح رتبه بندی بیشتر تطبیقی است و مرحله نهایی واصلی طرح سال بعد اجرا می شود. در این مرحله زیاد سخت گیری نشده و بیشتر تطبیقی عمل کردیم. فعلا از افراد مدارک و مستندات زیادی مطالبه نشده چون مکانیزم اجرایی سختی دارد ؛ به هرحال یک میلیون نفر پرسنل در آموزش و پرورش حضور دارند که هیچ نهاد و وزارتخانه ای در این حد نیرو ندارد.
بطحایی با بیان اینکه در این دوره از روشی استفاده شده تا فرهنگیان مشکلی برایشان پیش نیاید و در عین حال طی 15 روز کار تطبیقی آنهاهم انجام شود ، افزود: هم اکنون برای حدود 800 هزار نفر حکم رتبه بندی اجرای شده اما مرحله بعدی که اصلی است سنجش صلاحیت حرفه ای آنان انجام می شود.
وی اظهار کرد: در این رابطه اگر معلمی هم اکنون رتبه ارشد دارد برای حکم خبره باید سنجش صلاحیت حرفه ای شود که مکانیزم پیچیده ای دارد و لذا برای اجرای آن زمان کافی است. سال بعد اعتبارات بیشتری هم خواهیم داشت تا فرهنگیان انگیزه بیشتری برای ارتقاء شغلی و مهارت ها داشته باشند.
وی گفت: اگر نظام سنجش صلاحیت ها به خوبی عمل کند و اعتبارات انگیزشی هم باشد به طوری که مثلا پنج میلیون ریال به حقوق یک معلم اضافه شود در این صورت هم طرح رتبه بندی موفق شده و هم کیفیت آموزش و پرورش ارتقاء می یابد. بنابراین مدرک تحصیلی و مهارت های تخصصی از سال بعد تاثیرگذار خواهد بود.

**جایگاه بازنشستگان در طرح رتبه بندی

معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: توقع بازنشستگان کاملا بجا و درست است اما دولت نمی تواند تمام توقعات را یک جا پاسخ دهد. باید پله به پله حرکت کرد. هم اکنون این طرح برای شاغلان اجرا می شود و سال بعد از نظر کمی و کیفی ارتقاء می یابد و به موازات آن هم دولت طرح های زیادی برای بازنشستگان دارد که یکی از آنها مربوط به نظام پرداخت ها برای این قشر است.
بطحایی اظهار کرد: معاون رئیس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه هم وعده هایی داده که نظام پرداخت ها اصلاح می شود و لذا آموزش و پرورش هم پیشنهاد داده از سال بعد از تجریبات بازنشستگان در امر تعلیم و تربیت استفاده کند که اگر عملیاتی شود به نوعی امکان دارد طرح رتبه بندی برای آنها هم اجرایی شود.

**توقف همترازی
بطحایی گفت: طبق مصوبه هیات وزیران که منشا اجرای طرح رتبه بندی است ، طرح صرفا مشمول کسانی می شود که جزو طبقه بندی مشاغل معلمان هستند یعنی کسانی که به کلاس درس می روند و مدیر و معاون مدرسه هستند.
وی افزود: در این رابطه دفترداری که معاون شده شامل این طرح نمی شود ، معلمانی که وارد کار اداری شده اند اما هنوز پست معلمی را حفظ کردند طرح رتبه بندی شامل این دسته افراد می شود.
معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: حدود یک میلیون نفر در آموزش و پرورش اشتغال دارند ، حدود پنج هزار نفر آنان مشمول طرح طبقه بندی مشاغل معلمان نیستند. بعید است که طرح رتبه بندی شامل آنها شود اما سال 93، هیات وزیران یک مصوبه داشت که فوق العاده ویژه و برای کارکنان اداری است و لذا در این وزارتخانه به دنبال آن هستیم که فوق العاده ویژه بند 10 ماده 68 برای این گروه اجرا شود.

**طرح رتبه بندی در اضافه کار
وی افزود: چون این طرح از مهرماه اجرای شد حقوق مشمولان طرح تا سقف پنج میلیون ریال بالا رفت که بر میزان اضافه کار دریافتی معلمان هم به همین میزان تاثیر گذاشت اما اعتبار اضافه کار سال 94، اسفند قبل از آن بسته شده و براین اساس نمی توان اضافه کار را از نظرمنابع تامین کرد.
بطحایی گفت: پس از گذشت شش ماه مشکل حل خواهد شد و با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده در حال حاضر دریافتی افراد کم نشده ، یعنی اگر معلمی در شهریورماه 100 ساعت اضافه کار داشت هم اکنون 80 ساعت شده تا رقم ریالی او کم نشود.

**امتیازات غیرحرفه ای شامل طرح نمی شود
معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: معیارهای رتبه بندی در مهر 94 ایرادهای بسیاری دارد و در این رابطه باید شایستگی حرفه ای مشمولان مشخص شود و امتیازات همسر شهید یا جانباز دارای ارج بسیاری است و لذا این امتیازات باید خارج از طرح رتبه بندی تعریف شود و جایگاه شان برای همه محفوظ است.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.