کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وقتی روانگردان‌ها خوره جان زنان می‌شود!

6 دی 1394 ساعت 10:54

آمارها می‌آید و می‌رود و هر روز فاجعه‌ای جدیدتر را پیش روی مان می‌گذارد.


آمارها می‌آید و می‌رود و هر روز فاجعه‌ای جدیدتر را پیش روی مان می‌گذارد. این بار مثل هر بار، کاهش میانگین سن اعتیاد در بین دختران، دردی را به دردهای دیگر اضافه می‌کند. همانطور که پیشتر معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده به میانگین سن اعتیاد در بین دختران به سیزده سال اشاره کرده و آن را از مهم ترین چالش‌های کشور در امور زنان و خانواده برشمرده بود. این بود که برگ دیگری از آماری دردناک، پیش روی مان باز شد. آماری که از وانفسای بیماری اعتیاد پرده برمی داشت.

روزنامه ابتکار نوشت:
همانطور که در همه جا خوانده می‌شود، الگوی مصرف مواد مخدر در بین دختران برعکس مردان که بیشتر به مواد سنتی گرایش دارند، به سمت مواد صنعتی و روانگردان ها، تغییر پیدا کرده است. موادی که موجی از نگرانی و تامل را در بین آسیب شناسان اجتماعی و کارشناسان مسایل و مصایب جامعه ایجاد می‌کند. تمامی دستگاه‌های متولی برای کاهش این آسیب ها، با نظارت معاونت زنان و امور خانواده با هم هماهنگی ایجاد کردند و در نهایت به تفاهم نامه‌ای با ستاد ملی مبارزه با مواد مخدر و وزارت کشور و وزارت کار برای توانمندسازی زنان بهبود یافته رسیدند. این تفاهم نامه به گفته شهیندخت مولاوردی به اجرا درآمده است. در این میان، زنان روستایی، سرپرست خانوار، زندانی، ساکن در سکونتگاه‌های غیر رسمی و دختران بازمانده از تحصیل در میانه طرح جای گرفتند و در چارچوب اجرای برنامه پنجم توسعه، تفاهم نامه‌های متعددی با دستگاه‌های اجرایی رد و بدل شد. اقدامات مهم به مرحله اجرا رسید. در شش سال گذشته، نسبت معتادان زن به کل معتادان، یک به بیست بود. یعنی از هر 20 معتاد، یک نفر زن به حساب می‌آمد. پدیده‌ای که هر ازگاهی نه، بلکه همیشه نام بیماری را با خود به یدک می‌کشد و آمارهای تکان دهنده‌ای را پیش روی مان می‌گذارد. آماری که سالیانه، قربانیان زیادی را با خود به کام مرگ می‌کشاند. بنیان‌ها از هم پاشیده می‌شود و این بیماران اجتماعی را به ورطه نابودی می‌کشاند.


مواد مخدر صنعتی جایگزین می‌شوند
می توان از آن به عنوان بلای جان کشورهای آسیایی و جهان سومی نام برد. حکایتی که مانند گربه سیاه عجوزه به کمین زنان نشسته است. زنانی که آینده هر جامعه به حضور و وجود آنها نیازمند است. سردابه آشوبی به نام اعتیاد، به انتظارشان نشسته است. روز به روز، جامعه نسوان را با خود به میانه گرداب می‌کشاند. آماری که نیاز به عدد و رقم ندارد. بلکه زیاد شدن و رو به بالا رفتنش کاملا مشهود است. زنان در این میان به خاطر حساس بودن شان و همینطور به خاطر بسیاری از آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی که می‌تواند بستر مناسبی بر سر راه شان بگذارد، از آسیب پذیرترین اقشار به حساب می‌آیند. اعتیاد یکی از مصادیق بارز آسیب‌های اجتماعی به حساب می‌آید. امروزه حدودا می‌توان گفت از هر یازده معتاد، یک زن معتاد وجود دارد. رفته رفته و با گذشت زمان، مواد مخدر سنتی جای خود را به مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها دادند. اینطور شد که سن اعتیاد زنان کاهش پیدا کرد. تا جایی رسید که به راحتی می‌توان گفت که سن اعتیاد در دختران به سیزده سال رسیده است. مساله‌ای که می‌رفت جای خود را به مشکل بدهد. برنامه‌های مداخله‌ای را می‌طلبید و می‌طلبد برای رسیدن به بستر پیشگیرانه اعتیاد زنان. در این میان دلایل عمده‌ای رد و بدل می‌شود. یکی از همان دلایل این است که تمایل به استقلال‌طلبی در میان دختران می‌تواند بستر مناسبی را برای تمایل شان به سمت اعتیاد ایجاد کند. رفتارهایی شبیه مردان به دلیل موجودیت خواهی آنها به حساب می‌آمد. در جامعه‌ای که مردان امتیازات بیشتری را به نسبت زنان دارا هستند.


زنان عاطفی
زنان از جنبه‌های عاطفی بیشتری برخوردارند. این مقوله بستر ناسالمی را برای حضور زنان در میدان مواد مخدر ایجاد می‌کند. بستری که می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از دردهای دیگر باشد. البته افزایش طول دوران تجرد جامعه امروزی را یکی دیگر از دلایلی برشمرده‌اند که می‌تواند زنان را به سمت مصرف مواد مخدر سوق دهد. زمینه‌های پرخطری که چون ماری خوش خط و خال بر سر راه‌شان نشسته است. تعاملاتی از جنس مصرف مواد مخدر. البته در این میان، دختران از نظر فیزیولوژیکی، مقاومت کمتری در برابر مواد مخدر دارند. تحقیقات ثابت کرده است، دانشجویان دختر به ویژه در ایام امتحانات به سمت مصرف مواد مخدر و همینطور روانگردان‌ها گرایش پیدا می‌کنند.


پاک کردن لکه‌های نابودی
آمار از یک درصد تا هر درصد دیگری که باشد، پای زنان را به میانه میدان می‌کشد. میدانی که تمامی چشم‌های امید را به آنان دوخته است. سن اعتیاد در میان این جامعه تاثیرگذار رو به افزایش بوده است. ابتدای امسال بود که قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر آماری ارائه داده بود. آماری که حکایت از افزایش 33 درصدی آمار فوتی‌های معتاد را نشان می‌داد. 279 زن معتاد در سال گذشته جان خود را از دست دادند. آماری که روز به روز بالاتر می‌رود. موادی که جغرافیای تولید ندارند. سودآوری بالایی را برای تولیدکنندگان رقم می‌زند. رویکردی جوان گزین که مواد صنعتی مخدری سندش را به نام خود زده‌اند. سندی به وسعت نام زنان و به قدرت تاثیرگذاری آنها در جامعه کنونی. سندی که راه بسیاری دارد برای اینکه بتواند از میان ناخن‌های لاک زده خود را نجات دهد. میانه میدانی که می‌رود تا به نابودی عمق بشری منتهی شود. سازمان‌های ذیربط کار خود را انجام می‌دهند اما راهی طولانی در پیش است برای اینکه بتوان تمامی لکه‌های نابودی را پاک کرد.


 


کد مطلب: 34805

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/34805/وقتی-روانگردان-ها-خوره-جان-زنان-می-شود

میگنا
  https://www.migna.ir