کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تقسيم بندي و عوارض داروهای اعصاب وروان

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران , 6 دی 1394 ساعت 21:42

اگر داروهاي اعصاب و روان به صورت مداوم مصرف شوند، ايجاد وابستگي کرده و قطع مصرف ناگهانی اين داروها باعث بروز علايم سندروم قطع مصرف، چون تشنج و لرز خواهد شد.


عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران گفت: مصرف داروهای اعصاب و روان بايد حتما با تجويز و زير نظر پزشك متخصص انجام شود.

دکتر سیدعلی فاطمی، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران افزود: ضروری است به خانواده شخص مصرف كننده آموزش هاي لازم داده شود و از خود درماني و مصرف بي رويه داروها پرهیز کرد.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر ضوابط خاصی براي تحويل داروهاي اعصاب و روان به بيماران در داروخانه وجود ندارد،اذعان داشت : البته در مجموع داروها از نظر امكان تحويل بدون نسخه به بيماران به دو دسته OTC (بي نياز از نسخه) و داروهاي نسخه اي تقسيم بندي مي شوند.
 
به گفته فاطمی داروهاي OTC معمولا شامل برخی از مسكن ها، داروهاي ضد اسيد معده، ضد اسهال و ضد يبوست هستند اما بيشتر داروها و به طور خاص داروهاي اعصاب و روان، تنها در ازاي نسخه به بيماران تحويل مي گردد.
 
امکان در دسترس قرار دادن دارو به اندازه نیاز کوتاه مدت
 
وی افزود: چنانچه بيمار نسخه معتبر از پزشك داشته باشد، مسئول فني داروخانه در صورت ضرورت تكرار مصرف دارو (در مواقعي مانند مسافرت كه امكان تمديد تاريخ نسخه وجود ندارد)، می تواند به اندازه نياز كوتاه مدت، دارو در اختيار بيمار قرار دهد.
 
عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران، داروهاي اعصاب و روان را به دسته هاي آرام بخش، خواب آور، ضد افسردگي، ضد جنون و غیره تقسيم بندي کرد و ابراز داشت: عوارضي چون خواب آوري و كاهش سطح هوشياري از عوارض جانبي شايع اغلب اين داروها محسوب مي شود و باید در دوران مصرف آن ها از فعالیت های خطرناک با هوشیاری کامل، خودداری شود. 
 
وی با بیان اینکه استفاده از داروهاي ضد افسردگي معمولا افزایش اشتها و چاقی را به دنبال دارد، خاطرنشان کرد: اگر داروهاي اعصاب و روان به صورت مداوم مصرف شوند، ايجاد وابستگي کرده و قطع مصرف ناگهانی اين داروها باعث بروز علايم سندروم قطع مصرف، چون تشنج و لرز خواهد  شد.
 

 
 


کد مطلب: 34818

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/34818/تقسيم-بندي-عوارض-داروهای-اعصاب-وروان

میگنا
  https://www.migna.ir