کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افزایش گرایش تحصیلکرده ها به روانگردان‌/تقویت مراکز مشاوره دانشجویی

9 دی 1394 ساعت 12:29

مشاور امور خانواده وزیر فرهنگ و ارشاد با اشاره به افزایش گرایش تحصیلکردگان به مواد مخدر صنعتی و روانگردان ها بر تقویت مراکز مشاوره دانشجویی تأکید کرد.


دكتر محمود گلزاری در گفت و گو با ايرنا، درباره گرایش تحصیلکردگان به اعتیاد اظهار داشت: این مساله پیش از این هم وجود داشته اما موضوعی که مد نظر ما قرار دارد بحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی از قبیل اعتیاد است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت شناخت عوامل اعتیاد و تأثیر آموزش در حوزه آسیب های اجتماعی گفت: اعتیاد به عنوان یکی از مهم ترین آسیب های اجتماعی محسوب می شود. وظیفه نهادها این است که در بخش پیشگیری ورود کنیم. از طرفی باید با مطرح کردن آسیب های حوزه مواد مخدر از غفلت های موجود در این حوزه دور شویم.

مشاور امور خانواده وزیر فرهنگ و ارشاد با بیان اینکه بسیاری از جوانان تجربه یکبار مصرف مواد مخدر را دارند، تصریح کرد: در اوایل دهه 80 که در مرکز مطالعات مواد مخدر بودم، تحقیقی انجام دادیم که متوجه شدیم 20 درصد از دانشجویان حداقل تجربه یکبار مصرف را داشته اند. از آن زمان 14 سال گذشته است و هم اکنون هم درصد اعتیاد بیشتر شده و هم اینکه سن اعتیاد به مواد مخدر کاهش پیدا کرده است، البته بین مصرف تا اعتیاد فاصله وجود دارد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: با توجه به افزایش گرایش مصرف به مواد مخدر صنعتی از جمله شیشه و همچنین گرایش به داروهای روانگردان و تبلیغات غلطی که درباره مصرف ریتالین و ترامادول به دانشجویان می شود، باید به طور جدی در این زمینه ورود شود.

وی افزود: در واقع باید از ظرفیت متولیان بخش جوانان برای حل مشکلات این قشر از جامعه بیشتر استفاده شود. بنابراین با توجه به اینکه این آسیب ‌ها روز به روز در حال افزایش است، باید به دنبال ارائه راهکار درست و عملی برای مقابله با این آسیب ‌ها باشیم.

معاون سابق امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه خاطرنشان کرد: در سال های اخیر وزارت علوم اقدامات خوبی را در راستای آموزش قشر تحصیلکرده در نظر گرفته و دانشگاه آزاد نیز اخیرا شورای عالی سیاست گذاری مراکز مشاوره را راه اندازی کرده که طبق آن قرار است در کلیه واحدهای بزرگ این دانشگاه مراکز مشاوره فعال شود.

گلزاری همچنین با تأکید بر اینکه مراکز مشاوره دانشگاهی باید تقویت شود، گفت: این مراکز باید در بدنه مراکز آموزشی وزارت علوم و بهداشت بیش از گذشته تقویت شود چرا که این دو وزارتخانه بیشترین دانشجویان را تحت پوشش دارند، ضمن اینکه مراکز مشاوره فقط نباید بعد از ابتلای دانشجویان باشد بلکه اقدامات پیشگیرانه باید در دستور کار قرار گیرد تا وضعیت بهتر از این شود.


کد مطلب: 34866

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/34866/افزایش-گرایش-تحصیلکرده-روانگردان-تقویت-مراکز-مشاوره-دانشجویی

میگنا
  https://www.migna.ir