جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۰ / ۰۷:۰۹
کد مطلب: 3487
۰

هشت علامت تهدید کننده سلامتی انسان

دادنا: بدن در برابر عوامل تهدید کننده سلامتی واکنش هایی نشان می دهد هر چند که همیشه این واکنش ها آشکار نیست و حتی برای نمونه در "حساسیت به گلوتن" موجود در آرد گندم حتی آزمایشهای معمول نیز ممکن است متوجه حساسیت افراد به بیماری نشود، اما با این وجود برخی از نشانه های آشکار وجود دارد که متاسفانه به دلیل عدم آشنایی عمومی و جا افتادن فرهنگ غلط «خودش خوب میشه!» به این عوامل هشدار دهنده توجهی نمی شود.

در بادی امر توجه به این عوامل می تواند باعث درمان آسان و با هزینه اندک شود اما بی توجهی به آنها مانند بی توجهی به پوسیدگی دندان می ماند که باید هر چه زودتر درمان شود تا منجر به فساد ریشه دندان و عمل "روت کانال" یا اصطلاحاً "عصب کشی" نشود.

به گزارش موسسه بهداشت و سلامت ژاپن، هشت عامل وجود دارد که بهتر است عدم وجود این علائم را در بدن خود چک کنید و در صورت داشتن یکی از آنها برای درمان آن اقدام کنید. این هشت عامل عبارتند از:

1- حلقه سیاه زیر چشم

طبق گفته موسس بهداشت و سلامت ژاپن، حدود 110 عامل تهدید کننده سلامت عمومی بدن می تواند باعث به وجود آمدن کبودی و سیاهی دور چشم بویژه زیر چشمان باشد. به غیر از مهمترین و شایع ترین عامل آن که کمبود خواب و استراحت کافی است، استرس زیاد و افسردگی عوامل مهم ایجاد این کبودی های دور چشم هستند اما دلیل شایع دیگر به خاطر کمبود ماده ای در بدن به نام «فنول_سولفتراسفرایز» است که باعث بوجود آمدن مشکلات حرکتی و عصبی می شود. اگر وجود این حلقه های سیاه زیر چشم با استراحت کافی و وجود فضای عدم استرس از بین نرفت حتماً لازم است با پزشک در این باره مشورت کنید تا بیماری خطرناکی شما را تهدید نکند.

2- شیارهای بزرگ و ناهنجار روی ناخن

اگر روی ناخن های خود شیارهای غیر طبیعی و زمخت مشاهد می کنید می تواند نشانه عفونی شدن بدن شما یا وجود یک مشکل کلیوی در بدن شما باشد. هم چنین کمبود آهن می تواند باعث وجود این شیارها شود و همچنین کسانی که در حال پیشرفته تر شدن بیماری "ورم مفاصل" هستند روی ناخن های خود این شیارها را دارند.

3- ریزش زیاد مو

ریزش تعداد محدودی مو در روز کاملاً طبیعی است اما اگر دچار ریزش شدید مو شده اید ممکن است دچار فقر تغذیه ای شده باشید و کالری کافی به بدن خود نمی رسانید. استرس و هیجان زیاد نیز می تواند باعث ریزش بیش از اندازه مو شود. همچنین اختلال در کارکرد غده تیروئید، بیماری های پوستی، تغییر وزن زیاد و کم خونی از جمله عوامل رایج ریزش زیاد مو هستند. در زنان نیز از هر 10 زن، شش نفرشان به علت یکی از عوامل فوق دچار ریزش بیش از اندازه مو می شوند.

4- جرم خون آلود دهان و دندان

اگر هنگام مسواک زدن و یا کشیدن نخ دندان و یا هنگام غذا خوردن در دهان خود جرم خون آلودی مشاهده کردید و این موضوع دائماً ادامه داشت ممکن است لثه شما بیمار شده باشد. کسانی که دچار سرطان خون می شوند نیز در ابتدا دارای این نشانه های جرم خون آلود دهان و دندان می شوند. اختلال در پلاکت های خونی نیز باعث این پدیده می شود.

5- ریزش مژه و ابرو

ممکن است هنگام شستن صورت یا شانه کردن ابرو و مژه یک یا دو مو از موهای شما کنده شود و بریزد. ریزش آنها به این مقدار طبیعی است اما اگر تعداد زیادی از مژه و ابروهای شما در حال ریزش است ممکن است شما به بیماری «مدا رو سیس» دچار شده باشید که نشانه یک بیماری اختلال غده تیروئید است.

6- لکه های سفید روی ناخن

عمدتاً به خاطر کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن لکه های سفید روی ناخن بوجود می آیند. همچنین کمبود کلسیم و عنصر "روی" از عوامل بوجود آمدن این لکه هاست. اگر با ناخن خود خوب رفتار می کنید و به آن ضربه نمی زنید و هنگام شستن ظرف و لباس از دستکش استفاده می کنید و باز با این وجود دارای لکه های سفید روی ناخن خود هستید بدانید که بدن شما احتمالاً دچار فقر یکی از مواد معدنی یا ویتامینی است.  www.migna.ir

7- وجود رگهای خونی روی چانه و التهاب پوست

برخی از افراد روی چانه خود رگهای خونی دارند که نشانه وجود اختلالی در سیستم گوارشی است. وجد التهابات قرمز رنگ پوست نیز نشانه اختلال در سیستم گوارشی است. اگزما و مشکلات روده ای هم عامل بوجود آمده این رگهای خونی روی چانه و التهابات پوستی است. در صورت وجود این رگها بهتر است با پزشک عمومی یا پزشک متخصص گوارش مشاور کنید.

8- التهاب دهانی

حدود دوازده درصد از افراد هر کشوری از التهابات و زخمهای دهانی رنج می برند. زخمهای دهانی می تواند به خاطر وجود استرس باشد اما اگر زخم‌ های دهانی به صورت مداوم و جدی ظاهر می شوند می توانند نشانه ابتلا به سرطان گلو و دهان باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن