جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ / ۰۲:۰۰
کد مطلب: 34947
۱
معاون مرکز سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت خبر داد:

مرگ با خودکشی برای 12 نفر در هر صد هزار نفر در دنیا

معاون مرکز سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه میانگین مرگ ناشی از خودکشی در دنیا حدود 12 نفر در هر صد هزار نفر است، گفت: در کشور ما و کشورهای حوزه عربی به دلیل اعتقادات مذهبی، اقدام به خودکشی و مرگ ناشی از آن کم‌تر دیده می‌شود.

علی اسدی در گفت‌و‌گو با آنــا با توجه به آمارهای جهانی مرگ ناشی از خودکشی، گفت: آمار مرگ ناشی از خودکشی در دنیا 12 نفر در هر 100 هزار نفر است اما در کشورهایی از جمله ایران، عربستان و برخی کشورهای حوزه مدیترانه شرقی به دلیل اعتقادات مذهبی مردم، اقدام به خودکشی و مرگ ناشی از آن بسیار کم‌تر از آمارهای جهانی است.

وی با توجه به عوامل مختلف موثر در ایجاد انگیزه برای اقدام به خودکشی، افزود: عوامل مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، جسمی، خانوادگی و غیره در اقدام به خودکشی نقش دارند.

معاون مرکز سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت، درباره نقش عوامل اجتماعی و خانوادگی در تصمیم به اقدام خودکشی، گفت: در این خصوص می‌توان به اختلافات زناشویی، والدین و فرزند، تنش‌های میان فرزندان، فوت یکی از اعضای خانواده و غیره اشاره کرد.وی افزود: از عوامل اقتصادی نیز می‌توان به از دست دادن شغل، ورشکستگی، فشارهای مالی و غیره اشاره کرد که هر یک می‌تواند انگیزه اقدام به خودکشی را در افراد ایجاد کند.

اسدی عنوان کرد: ابتلا به برخی بیماری‌های جسمی و روحی طولانی مدت مانند سرطان، افسردگی مزمن و اسکیزوفرنی می‌تواند موجب خستگی و فرسودگی بیمار شود که در نهایت فرد به دلیل فشارهای روحی و مسائلی که به دلیل بیماری برای خانواده‌اش ایجاد می‌شود تصمیم به خودکشی بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: افراد باید دقت داشته باشند اگر شخصی در اختلافات خانوادگی، مشکلات مالی و یا ابتلا به بیماری عنوان می‌کند که قصد خودکشی دارد باید توجه جدی شود و این گفته را مزاح و گذرا ندانند و با عنوان جملاتی از قبیل اینکه خودکشی جرات می‌خواهد، هر کاری دوست داری می‌توانی انجام دهی و یا خودکشی کار هر کس نیست، فرد را تحریک نکنند.

معاون مرکز سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت، افزود: زمانی که فردی عنوان می‌کند قصد خودکشی دارد باید علت مطرح کردن این جمله بررسی و ریشه یابی شود زیرا گاهی این افراد به دلیل بی‌توجهی اطرافیان و جلب توجه آنها دست به چنین اقدامی می‌زنند.

اسدی درباره راهکارهای پیشگیری از اقدام به خودکشی در جامعه، گفت: در ابتدا باید توجه داشت خودکشی نباید در رسانه‌ها به گونه‌ای مطرح شود که موجب الگوبرداری سایر افراد جامعه به خصوص نوجوانان شود.

معاون مرکز سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت در ادامه یادآور شد: همچنین جامعه نباید برای افرادی که خودکشی می‌کنند مراسم ختمی طبق آئین و سنت‌ها برگزار کند زیرا می‌تواند منعکس کننده برخی پیام‌های نامناسب باشد. همچنین خانواده و مسئولان مدارس باید به افراد در معرض خطر توجه بیشتری داشته باشند.

 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.