کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خانوادگی سر جلسه امتحان!

رومینا سادات تجاره، کارشناس ارشد مشاوره - تبیان , 16 دی 1394 ساعت 8:10

فصل امتحانات برای دانش آموزان مثل فصل برداشت محصول برای کشاورزان است. یکی از مهم ترین وظایف والدین آرامش برقرار کردن در خانه است


زمانی که در هر خانه ای دانش آموزی هست که امتحان دارد به نوعی لازم است کل اعضای خانواده در حالت آماده باش باشند. پدر و مادر با فراهم کردن شرایط لازم برای مطالعه می توانند کمک موثری برای موفق شدن فرزندانشان در امتحانات داشته باشند و از میزان نگرانی های آن ها بکاهند.
فصل امتحانات برای دانش آموزان مثل فصل برداشت محصول برای کشاورزان است. این فصل از فراز و نشیب های خاصی برای دانش آموزان و والدین و حتی خواهر و برادرانش، تشکیل شده است. دانش آموزان با گذراندن مدتی از سال تحصیلی، باید امتحانی را بدهند که نشان دهنده ثمره تلاش آن ها در طول مدت یادگیری است. در این زمان محیط خانه دچار تغییراتی می شود، انگار خود پدر و مادر هم امتحان دارند. در این شرایط اگر والدین سعی کنند شرایط خانه را کاملا برای یک مطالعه مفید فراهم کنند، هم خودشان آرامش بیشتری دارند و هم فرزندانشان با دغدغه های کمتری می توانند مطالعه کنند. برخی اوقات سخت گیری های بیش از حد والدین در زمان امتحانات کاری می کند که دانش آموز یا از همه تفریحاتش بگذرد و یا اینکه با والدینش لج کند و درس نخواند. پس نقش اولیاء در زمان امتحانات، در موفقیت دانش آموزان بسیار تاثیر دارد.

-
ورود آرامش
یکی از مهم ترین وظایف والدین در ایام امتحانات این است که سعی کنند، فضای خانه را آرام نگه دارند. یکی از ویژگی های فضای آرامش دهنده این است که تعامل بین اعضا بر مبنای صمیمیت، دلگرمی، محبت کردن و تامین نیازهای یکدیگر باشد.
-
مهمان بازی تعطیل
بهتر است در این ایام از مهمان دعوت کردن و یا مهمانی رفتن خودداری کنید. هنگامی که پای مهمان بازی در ایام امتحانات به میان کشیده شود، درگیری های ذهنی زیادی را به ویژه برای دانش آموزان دختر فراهم می کند. این کار ممکن است وقت زیادی را از دانش آموز بگیرد و مانع مطالعه مفید او بشود.
-
نمک زندگی تعطیل
در ایام امتحانات والدین سعی کنند با آرامش بیشتری با هم مشکلاتشان را حل کنند. زیرا در خیلی از مواقع فرزندان به خاطر مشاجرات والدینشان نمی توانند تمرکز و انگیزه لازم را برای مطالعه داشته باشند. ترجیحا مشکلاتتان را دور از دید فرزندان و در اتاقی دیگر حل کنید.
-
تفریح به موقع
یک مطالعه مفید مطالعه ای است که دانش آموزان علاوه بر درس خواندن، فعالیت های لذت بخش زندگیش را هم انجام بدهند. حذف تفریحات و لذت های زندگی، باعث ایجاد کسالت و خستگی در دانش آموز می شود و می تواند مانع درس خواندن مفید او بشود. ولی به این نکته توجه شود که بهتر است رسیدگی به تفریحات زندگی، در ایام امتحانات با برنامه ریزی از پیش تعیین شده باشد.
همچنین دانش آموزان به ازاء هر 50 دقیقه 10 الی 15 دقیقه استراحت کنند و در سومین 50 دقیقه استراحت خود را به نیم ساعت برسانند و دوباره به حالت اول برگردند. همچنین دیدن تلویزیون و یا انجام دادن کارهای هنری و ... نباید حذف شود، زیرا انجام دادن این کارها باعث ایجاد نشاط و آمادگی ذهنی بیشتر برای مطالعه دانش آموزان می شود.
-
گوش شنوا
والدین در هر موقعیتی باید به حرف های فرزندانشان گوش بدهند ولی در ایام امتحانات به این کار بیشتر باید بهاء داده بشود. والدین باید به مشکلات و درد دل های فرزندانشان کاملا گوش دهند و بتوانند آن ها را کمک کنند. این کار باعث تخلیه هیجانات منفی دانش آموز می شود.
-
رژیم طلایی
در زمان امتحانات حتی در عادت های غذایی دانش آموزان هم باید تغییراتی ایجاد شود. بعضی از مواد غذایی به تقویت حافظه و یادگیری کمک می کنند و برخی دیگر به کم شدن قدرت حافظه و یادگیری کمک می کند. سعی کنید در این ایام از دادن مواد کافئین دار مثل نوشابه، قهوه، نسکافه به فرزندانتان خودداری کنید و بیشتر ویتامین های B1، B12، E،آهن، ید و منیزیم را به فرزندانتان بدهید.
این مواد غذایی که باعث تقویت حافظه می شود را می تواند در مواد غذایی زیر پیدا کرد: گوشت و سبزیجات تازه، جگر، تخم مرغ، روغن آفتابگردان، پرتقال، موز، کاهو و کلم، ماهی، بادام، سبزیجات با برگ سبز تیره، غذاهای دریایی، نخودچی، گردو، لوبیا و نخود، آناناس، سیب، خرما و ... .


کد مطلب: 34978

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/34978/خانوادگی-سر-جلسه-امتحان

میگنا
  https://www.migna.ir